HISTÒRIA 2n BATXILLERAT
OBJECTIUS:

Tema 3. La Restauració: evolució política, social, econòmica i demogràfica (1875-1931).

Lliço 7 del llibre. L'epoca de la Restauració borbònica ( 1875-1898).

  1. Conèixer els fets que van conduir a la Restauració de la monarquia Borbònica.
  2. Memoritzar i ordenar cronològicament les dates del esdeveniments més importants: Manifest de Sandhurst; pronunciament de Martínez Campos; Alfons XII arriba a Espanya; Constitució; fi Tercera Guerra Carlina; sufragi universal masculí; inici i figuerra de la independència cubana; assassinat de Canovas; Pau de París.
  3. Identificar, a partir d'una descripció escrita, els personatges del període: Alfons XII, Canovas,Sagasta, Maria Cristina,Ramon Tristany, Francesc Savall,Jaume Costa, Martínez Campos, Jose Martí, Valeriano Weyler, Francisco Giner de los Rios,
  4. Identificar el sistema de la Restauració com la consolidació al poder de les classes altes ( oligarquia agrària, i financera amb el suport de la burgesa catalana)
  5. Indicar les característiques del sistema polític de la Restauració i les bases en què es sustenta: bipartidisme,torn de partits, caciquisme i manipulació electoral.
  6. Descriure els mecanismes electoralsi polítics que permetien el frau electoral.
  7. Analitzar els aspectes més representatius de la Constitució del 1876.
  8. Descriure la ideologia dels partits polítics dinàstics que es van alternar en el poder (conservadors i liberals) i la seva composició social. Concretant, també,els elements en comú i les diferències.
  9. Explicar els interessos polítics,la composició sociali evolució de les principals forces d’oposició al torn dinàstic: republicanisme i carlisme .
  10. Descriure els fets més significatius i característics deles tres guerres carlines.
  11. Comentar les conseqüències polítiques que es van derivar del final del conflicte carlista. (3era Guerra Carlina)
  12. Descriure la política colonial espanyola i reconèixer les causes que van desencadenar el procés d’independència de Cuba i les Filipines.
  13. Descriure i situar els esdeveniments més importants de la Guerra d'Independènciade Cuba.
  14. Analitzar les repercussions econòmiques i polítiques de la crisi de l’any 1898 a Espanya.
  15. Valorar si el sistema de la Restauració era democràtic.
  16. Definir: caciquisme,torn pacífic, cunero, oligarquia,Tupinada,Encassellat, Bipartidisme, Integrisme,Regeneracionisme
  17. Comentat textos.

Lliço 10 del llibre.- La crisi del sistema de la Restauració ( 1898-1931)

1.- Descriure i definir el següents conceptes d’història general: anarquisme, socialisme, comunisme, 1era Guerra Mundial, revolució Russa, colonialismne.
2.- Analitzar les repercussions econòmiques i polítiques de la crisi de l’any 1898 a Espanya.
3.- Memoritzar les principal dates del període.( veure cronologia)
4.- Valorar els diferents intents regeneracionistes fets per conservadors i liberals en la segona etapa de la Restauració. Descriure les principals reformes legislatives.
5.- Identificar i descriure els principals líders dels partits dinàstics: Antonio Maura i José Canalejas.
6.-Identificar el següents personatges: Alfons XIII, Francesc Cambó, Enric Prat de la Riba, Ferrer i Guàrdia, Alexandro Lerroux, Primo de Rivera, Pablo Iglesias, Salvador Segui “el noi del sucre”.
7.-Identificar les causes de la revolta popular de la Setmana Tràgica en el marc de la política internacional espanyola de principis de segle i les seves conseqüències.
8.- Descriure l’evoluciói els principals fets del catalanisme fins la Setmana Tràgica: tancament de Caixes, fets del Cu cut !, Lliga Regionalista i Solidaritat Catalana.
9.-Entendre l'evolució política del republicanisme, concretament del Lerrouxisme i el què va representar a Catalunya.
10.- Resumir les característiques i reivindicacions principals del moviment obrer.
11.-Conèixer les reivindicacions dels moviments obrers, revoltes i les seves organitzacions al llarg del primer terç del segle XX i reflexionar sobre les millores en la regulació de les condicions laborals aconseguides a través de les noves formes de sindicalisme.
12.-Diferenciar les característiques ideològiques i influència territorial de la CNT i la UGT
13.-Analitzar l' impacte que va tenir la Primera Guerra Mundial en el desenvolupament econòmic d'Espanya durant les dues primeres dècades del segle XX. Descriure els problemes socials que va comportar.
14.-Descriure i analitzar les causes i conseqüències de la presència espanyola al nord d’Àfrica (Barranco del Lobo, Annual, Alhucemas)
15.-Descriure el procés per aconseguir la Mancomunitat de Catalunya, la seva organització i la seva supressió.
16.-Conèixer els esdeveniments més significatius de la crisi del 1917 ( militar, social i polític) així com les seves conseqüències.
17.Analitzar la conflictivitat social ( Pistolerisme, Trienni Bolxevic, vaga Canadenca) i les tensions polítiques que van provocar la descomposició del sistema de la Restauració.
18.-Saber com es va produir el cop d'Estat de Miguel Primo de Rivera.
19.-Explicar les característiques del sistema polític de la dictadura de Primo de Rivera, així com les principals mesures de caràcter econòmic i social que es van dur a terme.
20.- Explicar els fets de Prat de Motllò.
21.-Descriure el final de la Dictadura, la caiguda de la Monarquia i la proclamació de la II República espanyola.
22.- Comentar textos i taules.

 Lliço 9 del llibre.Transformacions econòmiques i socials al primer terç del segle XX

  1. Definir els següents conceptes i esdeveniments històrics: 2ona Revolució Industrial, Fordisme i taylorisme, Iera Guerra Mundial i Crac del 1929 i depressió anys 30.
  2. Comentar taules i mapes d'acord amb les pautes establertes.
  3. Descriure el canvis demogràfics del primer terç del segle XX a Espanya i Catalunya.
  4. Comparar dades demografiques d'Espanya amb els altres països de l'entorn
  5. Comprendre les causes de la transició demogràfica del primer terç del segle XX.
  6. Indicar la destinació de les migracions de la població espanyola durant les primeres dècades del segle XX, com també les causes que les van motivar.
  7. Descriure i analitzar la crisi cerealista del final del segle XIX i les seves conseqüències.
  8. Descriure i analitzar la crisi de la fil·loxera a Catalunya definal de segle XIX i les seves conseqüències socials.
  9. Especificar els factors que van permetre augmentar la producció agrícola.
  10. Identificar els productes principals que conformaven l’oferta agrícola espanyola.
    Comprendre els factors que limitaven el creixement agrícola i indicar els intents per solucionar-los.
  11. Valorar la importància que va tenir la difusió de les noves energies en el desenvolupament de la indústria espanyola.
    Determinar l’evolució dels sectors tradicionals de la indústria espanyola i el creixement de les noves indústries.
  12. Indicar les zones d’Espanya en les quals es va difondre la industrialització.
  13. Reconèixer els problemes de competitivitat de la indústria espanyola de principis de segle.
  14. Comprendre els efectes de l’intervencionisme de l’Estat i de les polítiques proteccionistes en el desenvolupament de les activitats econòmiques.
  15. Valorar les repercussions de la pèrdua de les colònies, la Primera Guerra Mundial i la crisi del 1929 sobre l’economia espanyola.
  16. Descriure l'estructura social al camp espanyol i relacionar-les amb el problemes de creixement i els conflictes agraris.
  17. Explicar els canvis socials que es van produir en el món rural i en les ciutats com a conseqüència del desenvolupament econòmic.