 |
HISTÒRIA 2n BATXILLERAT |
|
PAUTES COMENTARIS |
COMENTAR UN TEXT HISTÒRIC
Els textos i els documents històrics escrits sónla principal font per al coneixement del passat. A partir dels textos podem extreuretota la informació possible i relacionar-laamb el context històric que fa referència.. Tanmateix hem de ser conscients que la majoria dels textos històrics són visions o opinions parcial elaborades des d’un determinada òptica. Per tant l’ anàlisi ha de ser rigorós i crític.
Pautes:
1.-Lectura atenta i subratllat de les idees més importants. Identificar les idees principals del text
2.- Enquadrament del text
- Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
- Tipus: memòries, cartes, cròniques , discurs,llibre, article/editorial premsa, notícia, dictamen, discurs, programa polític, constitució, llei, decret, informe, relats d’un fet, proclama, programa polític,diari personal, tractat de pau, contrate..
- Naturalesa: econòmica, política, social, demogràfic, ideològic..
- Datació: any, data, mes i lloc.
- Autor.
- Destinatari i circumstàncies en què va ser escrit.
3.- Anàlisi del text
Consisteix en una sinopsis de les idees principals del text alhora que s’identifiquen i s’aclareixen els noms propis, les dades, les institucions i els personatges que si citen. Cal evitar copiar frases literals.
4.- Situar-lo en el context històric del text.
Aquest és potser el punt més important del comentari. Consisteix a centrant-se en el moment històrica què fa referència.En aquest apartat s’ha de relacionar el contingut del text amb el propis coneixements històrics, i emmarcar-los correctament dins del moment històric a què correspongui. Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
5.- Valoració i conclusions
Projecció del text, si és que aquest influeix deforma important en esdeveniments posteriors.
- Crítica. Valor actual del text.
- Aportació personal al tractament del tema.
|
COMENTAR UNA TAULA.
Pautes:
1.-Observació, presentació i descripció.
- Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
- Tema. De què tracta la taula.
- Dades que ofereix la taula. Títol
- Naturalesa: econòmic, polític, social, demografic, ideològic....
- Espai que descriu.
- Cronologia.
- Format en que estan les dades: absolutes, relatives, milers, tones, població, %...
2.- Anàlisi
- Variables: columnes i files.
- Analitzar les tendències generals de cada fenomen (augment, disminució,...)
- Analitzar les tendències concretes i diferenciar parts.
3.- Context Històric( interpretació dades)
- Explicar la situació històrica dels període comprés entre les dades de la taula. Fonamentalment les dades inicials i final si es cronològica. Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
- Explicar les causes i les conseqüències de la informació de la taula. Explicar la oscil·lació general i les concretes..
- Realitzar comparacions amb dades d’altes llocs o països.
4.- Conclusions:
- Valoració de la informació.
- Possibles tendències en el futur.
|
COMENTAR UN MAPA HISTÒRIC
.Pautes:
1.-Observació atenta, presentació i descripció.
-
Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
Tema. Títol. De què tracta el mapa ?. Quins fenòmens mostra ?.
Espai geogràfics que s’hi representa.
Cronologia. Es tracta d’una data concreta o d’una etapa més amplia ? De situació o d'evolució
Naturalesa: econòmica, polític, cultural, demogràfica, electoral, social.
Llegenda. Signes convencionals que utilitza: colors, icones, línies, dibuixos,..
Escala.
2.- Anàlisi
-
Explicar el contingut del mapa descrivint els elements la seva distribució:zones concrets que es mostren en el mapa. Aspectes de cada zones, comparacions entre zones, concentracions segons les zones....
3.- Context històric (interpretació informació)
-
Explicar la situació històricaen funció de la informació del mapa. Descripció i causes i conseqüències.
Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
4.- Conclusió
.
|
COMENTAR UNA IMATGE
Pautes
1.-Observació atenta, presentació i descripció.
- Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
- Tema. Títol. De què tracta la imatge?. Quins fenòmens mostra ?.
- Tipus d’imatge: quadre, caricatura,cartell, fotografia, vinyeta satírica...
- Naturalesa: econòmica, política, socials, electoral...
- Descripció general de la imatge
- Cronologia i Autor.
- A qui representa ? Partit, organització..
2.- Anàlisi
- Personatges. Quins personatges i surten ? Com estan representats ?
- Quins símbols surten i amb quin objectiu ?. Frases que hi surten?
- Quines altre imatges surten ?
- Etapes. Quines etapes històriques es reflecteixen ?
- La intenció. Quin missatge vol trametre ?
- A qui s’adreça la imatge ?
- Quina intencionalitat té la imatge: criticar, descriure, propaganda, exaltar un personatge
3.- Context històric (interpretació informació)
- Explicar la situació històricaen funció de la informació de la imatge.
- Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
- Descripció i causes i conseqüències.
4.- Conclusió
- Valoració i significat històric de la informació de la imatge.
COMENTAR UNA GRÀFICA
Pautes:
1.-Observació i presentació
- Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
- Autor/s.
- Tipus de gràfic: circular, lineal, barres, barres acumulades…
- Naturalesa: econòmica, demogràfica, electoral, social.
- Paràmetres que es valoren. Què es representa a cada eix ?
- Unitats en què s’expressa: milers, milions, index 100...
- Cronologia. Un moment determinat o d’un període més llarg.
- Espai. Localització geogràfica o política
2.- Descripció i anàlisi.
- Tema. De què tracta el gràfic ? Allò que globalment reflecteix en un període determinat de temps.
- Descripció global. Especificar tendència general del gràfic : creixement, disminució, estancament...
- Descripció detallada. Oscil·lacions, si es complet, si hi manquen dades, punts màxim i mínims, fases cronològiques del gràfics
3.- Context Històric / interpretació dades
- Explicar la situació històrica dels període comprés entre les dades del gràfic Fonamentalment les dades inicials i final si es cronològica
- Explicar les causes i les conseqüències de la informació del gràfic. Explicar les causes i conseqüències de les oscil·lació general i de les concretes.
- Realitzar comparacions amb dades d’altes llocs o països.
- Relacionar les dades amb períodes polític, econòmics o socials determinats.
- Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
4.- Conclusions:
- Valoració de la informació.
- Possibles tendències en el futur.
|
|