HISTÒRIA 2n BATXILLERAT
PAUTES COMENTARIS

COMENTAR UN TEXT HISTÒRIC

Els textos i els documents històrics escrits sónla principal font per al coneixement del passat. A partir dels textos podem extreuretota la informació possible i relacionar-laamb el context històric que fa referència.. Tanmateix hem de ser conscients que la majoria dels textos històrics són visions o opinions parcial elaborades des d’un determinada òptica. Per tant l’ anàlisi ha de ser rigorós i crític.

Pautes:

1.-Lectura atenta i subratllat de les idees més importants. Identificar les idees principals del text

2.- Enquadrament del text

  • Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
  • Tipus: memòries, cartes, cròniques , discurs,llibre, article/editorial premsa, notícia, dictamen, discurs, programa polític, constitució, llei, decret, informe, relats d’un fet, proclama, programa polític,diari personal, tractat de pau, contrate..
  • Naturalesa: econòmica, política, social, demogràfic, ideològic..
  • Datació: any, data, mes i lloc.
  • Autor.
  • Destinatari i circumstàncies en què va ser escrit.

3.- Anàlisi del text

 Consisteix en una sinopsis de les idees principals del text alhora que s’identifiquen i s’aclareixen els noms propis, les dades, les institucions i els personatges que si citen. Cal evitar copiar frases literals.

4.- Situar-lo en el context històric del text.

 Aquest és potser el punt més important del comentari. Consisteix a centrant-se en el moment històrica què fa referència.En aquest apartat s’ha de relacionar el contingut del text amb el propis coneixements històrics, i emmarcar-los correctament dins del moment històric a què correspongui. Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.

 5.- Valoració i conclusions

 Projecció del text, si és que aquest influeix deforma important en esdeveniments posteriors.

  • Crítica. Valor actual del text.
  • Aportació personal al tractament del tema.

 

COMENTAR UNA TAULA.

Pautes:

1.-Observació, presentació i descripció.

  • Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
  • Tema. De què tracta la taula.
  • Dades que ofereix la taula. Títol
  • Naturalesa: econòmic, polític, social, demografic, ideològic....
  • Espai que descriu.
  • Cronologia.
  • Format en que estan les dades: absolutes, relatives, milers, tones, població, %...

2.- Anàlisi

  • Variables: columnes i files.
  • Analitzar les tendències generals de cada fenomen (augment, disminució,...)
  • Analitzar les tendències concretes i diferenciar parts.

3.- Context Històric( interpretació dades)

  • Explicar la situació històrica dels període comprés entre les dades de la taula. Fonamentalment les dades inicials i final si es cronològica. Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
  • Explicar les causes i les conseqüències de la informació de la taula. Explicar la oscil·lació general i les concretes..
  • Realitzar comparacions amb dades d’altes llocs o països.

4.- Conclusions:

  • Valoració de la informació.
  • Possibles tendències en el futur.

 

COMENTAR UN MAPA HISTÒRIC

.Pautes:

1.-Observació atenta, presentació i descripció.

  • Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
    Tema. Títol. De què tracta el mapa ?. Quins fenòmens mostra ?.
    Espai geogràfics que s’hi representa.
    Cronologia. Es tracta d’una data concreta o d’una etapa més amplia ? De situació o d'evolució
    Naturalesa: econòmica, polític, cultural, demogràfica, electoral, social.
    Llegenda. Signes convencionals que utilitza: colors, icones, línies, dibuixos,..
    Escala.

2.- Anàlisi

  • Explicar el contingut del mapa descrivint els elements la seva distribució:zones concrets que es mostren en el mapa. Aspectes de cada zones, comparacions entre zones, concentracions segons les zones....

3.- Context històric (interpretació informació)

  • Explicar la situació històricaen funció de la informació del mapa. Descripció i causes i conseqüències.
    Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.

4.- Conclusió

  • Valoració i significat històric de la informació del mapa.

.

COMENTAR UNA IMATGE

Pautes
1.-Observació atenta, presentació i descripció.

  • Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
  • Tema. Títol. De què tracta la imatge?. Quins fenòmens mostra ?.
  • Tipus d’imatge: quadre, caricatura,cartell, fotografia, vinyeta satírica...
  • Naturalesa: econòmica, política, socials, electoral...
  • Descripció general de la imatge
  • Cronologia i Autor.
  • A qui representa ? Partit, organització..

2.- Anàlisi 

  • Personatges. Quins personatges i surten ? Com estan representats ?
  • Quins símbols surten i amb quin objectiu ?. Frases que hi surten?
  • Quines altre imatges surten ?
  • Etapes. Quines etapes històriques es reflecteixen ?
  • La intenció. Quin missatge vol trametre ?
  • A qui s’adreça la imatge ?
  • Quina intencionalitat té la imatge: criticar, descriure, propaganda, exaltar un personatge

 3.- Context històric (interpretació informació) 

  • Explicar la situació històricaen funció de la informació de la imatge.
  • Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.
  • Descripció i causes i conseqüències.

4.- Conclusió

  • Valoració i significat històric de la informació de la imatge.

COMENTAR UNA GRÀFICA

Pautes:

1.-Observació i presentació

  • Tipus de font: primària (contemporani al fets)o secundaria (posterior i explicatiu dels fets)
  • Autor/s.
  • Tipus de gràfic: circular, lineal, barres, barres acumulades…
  • Naturalesa: econòmica, demogràfica, electoral, social.
  • Paràmetres que es valoren. Què es representa a cada eix ?
  • Unitats en què s’expressa: milers, milions, index 100...
  • Cronologia. Un moment determinat o d’un període més llarg.
  • Espai. Localització geogràfica o política

2.- Descripció i anàlisi.

  • Tema. De què tracta el gràfic ? Allò que globalment reflecteix en un període determinat de temps.
  • Descripció global. Especificar tendència general del gràfic : creixement, disminució, estancament...
  • Descripció detallada. Oscil·lacions, si es complet, si hi manquen dades, punts màxim i mínims, fases cronològiques del gràfics

3.- Context Històric / interpretació dades

  • Explicar la situació històrica dels període comprés entre les dades del gràfic Fonamentalment les dades inicials i final si es cronològica
  • Explicar les causes i les conseqüències de la informació del gràfic. Explicar les causes i conseqüències de les oscil·lació general i de les concretes.
  • Realitzar comparacions amb dades d’altes llocs o països.
  • Relacionar les dades amb períodes polític, econòmics o socials determinats.
  • Context general (període/subperiode), context anterior, context immediat, context posterior.

4.- Conclusions:

  • Valoració de la informació.
  • Possibles tendències en el futur.