La diversitat lingüística al món. (... les llengües tenen sentit, són mecanismes per a la significació i permeten salvar el buit que separa la gent: són el pont privilegiat que ens lliga i que resol definitivament l' aïllament dels individus...) UNESCO Creada
per Mª Carmen Audí Trimiño Introducció | Preguntes | La gran pregunta | Recursos d'Internet Sabeu que estem envoltats de moltes , moltíssimes llengües? Una de les característiques del
nostre planeta és la diversitat lingüística que hi ha
( al món es parlen més de 5.000 llengües).Aquesta diversitat també la trobem
dins la nostra aula ja que molts de vosaltres coneixeu i parleu la
llengua del vostre país d' origen. Doncs, aprofitem
aquesta diversitat per conèixer les llengües de la nostra classe , aquesta
gran riquesa que tenim i que desconeixem. Per aquest motiu, us
convertireu durant un temps en investigadors . Serà un viatge que també
us durà a conèixer els diferents països d' origen de tots vosaltres . Per contestar les preguntes obriu un
document word on escriureu la resposta a cada
pregunta d' aquesta caça, per anar
confeccionant un dossier . Necessitareu l' ajuda dels enllaços que
trobareu en l' apartat de "Recursos d' internet".
En acabar penseu un mica en el que heu descobert i animeus
a contestar “ la Gran Pregunta”. Vinga animeus!! Continueu llegint i contesteu
les preguntes. 1 . Esbrina i escriu quantes llengües hi conviuen a la teva classe, per portar-ho a terme deuràs de preguntar als teus companys
quina és la seva llengua materna, és a
dir, la llengua del seu país d’ origen. Caldrà que apuntis les
característiques principals de cada
una d’ elles. 2. Quan
ho esbrines relaciona cada llengua amb el
país i continent corresponent. Per fer l’ activitat caldrà
elaborar un mapa lingüístic.
Per fer –ho imprimeix-te aquest
mapa i situa les llengües
maternes de la classe al lloc on li correspongui. 3.
D’ altra banda, les noves tecnologies són una eina cada cop més important, i en
més d’ una ocasió ens poden servir per cercar informació
d’ allò més curiosa i sorprenent. Aprofita de les seves avantatges per
cercar les banderes de cada un dels països
d’ origen dels companys
de la classe. Caldrà imprimir aquest
quadre per anotar els colors de les
banderes i assenyalar els colors que tenen en comú aquestes. 4. Seria
bo que busquessis com es diu “ Hola” i “ Adéu” en
cada una de les llengües maternes que hi ha a la classe. Serveix-te de
l’ ajuda dels teus companys per escriure correctament les paraules
distribuint-les en una
graella. 5. Què
en saps de la UNESCO? Cerca informació i fes un text expositiu on comentis
aspectes rellevants sobre el seu origen, l’ any
en que es va fundar, quin és el seu director, quins són els seus compromisos
i quina relació hi ha amb la
diversitat lingüística i cultural que
hi ha al món.
Declaració
Universal de la UNESCO sobre Diversitat Cultural 2001, art. 5
Per quins motius creus que és
necessària l’ existència d’ una “ llengua comuna”
entre tots nosaltres? Linguamón. Casa de Llengües Les Llengües del món Linguapax http://www.linguamon.cat/ http://bibiloni.cat/llengues http://www.linguapax.org/ct/quecat.htmll A
l’ abast. Comunicació
bàsica en llengua
catalana Diferents llengües. Diferents escriptures http://weib.caib.es/Recursos/abast/home.htm http://www.xtec.cat/crp-
girones/espai_llengues/mediatecaLlengues.pps |