Liti

Origen del nom: Lithios (grec) roca Grup o columna: IA
Símbol químic: Li Estat natural: sòlid
Massa atòmica: 6'939 Estructura electrònica: (He) 1s2-2s1

1817, Johamn Arfverson (Suècia)

Cos simple de color blanc argèntic, que s'oxida ràpid amb contacte amb l'aire i llavors agafa color blau. El seu pes específic és de 0'534, el més lleuger de tots els metalls i el seu punt de fusió és 186ºC. El Liti pur és de fàcil inflamació en aigua, descomposició d'aigua i la seva oxidació a l'aire; per això té poc interès industrial. És un metall alcalí que sura en el petroli.

Fabricació de ceràmica i vidre, tintes d'impremta, acumuladors i bateries, lents de càmares i prismàtics, cremes facials, barniços, espelmes i discs de gramòfon. També s'utilitza en diverses aleacions, i en medicina, per combatre l'artritisme i càlculs renals.

Hi ha jaciments als Urals i a Amèrica del Nord. Contenen liti els minerals Lepidolita, Trifilina i d'altres. Quan el liti és sotmès a temperatures més altes de 200ºC., en contacte amb l'aire, fa una llum blanca molt intensa i es converteix en òxid.

Alumne:Enric Roig.