UNITAT 9: DOCUMENTS PRIVATS

Quan necessitem fer una sol·licitud a algun organisme o entitat, o bé un organisme oficial ens ha de comunicar alguna cosa, no es fa servir la carta comercial, sinó que s’utilitzen dos documents dissenyats especialment per a això i que s’anomenen sol·licitud i ofici. I quan volem deixar constància escrita d’un fet o circumstància, ho farem mitjançant un document anomenat certificat.

9.1 EL CERTIFICAT
És un document signat per un funcionari públic o per una persona autoritzada legalment, en el qual es fa constar el reconeixement oficial i per escrit d’un fet.
Aquest document és molt freqüent perquè s’hi poden acreditar diversos fets: experiència laboral, estudis que s’han realitzat, estat de salut, pertinença a una agrupació, etc.
El certificat consta de les següents parts: encapçalament, cos, fórmula de certificació, datació, firma i segell.

ESQUEMA
EXERCICIS
 

9.2 LA SOL·LICITUD o INSTÀNCIA
L’amabilitat en el tracte és una condició primordial en tota petició. Encara que tinguem dret al que demanen, ho hem de fer amb correcció.
Quan ens dirigim a un organisme o entitat, en lloc de demanar directament el que volem, fem servir un escrit anomenat sol·licitud.
La sol·licitud està formada per diferents parts:

Les sol·licituds s’han d’escriure en un full DIN A4 i sempre en sentit vertical. Abans de comentar la disposició d’una sol·licitud, analitzarem una de les qüestions que mereixen més atenció i cura a l’hora de fer un escrit: el tractament.
Quan escrivim cartes, les encapçalem de diferent manera segons la persona a qui van dirigides. Si escrivim a un amic, comencem la carta amb una expressió col·loquial, si escrivim al nostre professor, començarem la carta amb un tracte respectuós (veure quadre de tractaments).
És important saber el tractament que correspon al destinatari de la sol·licitud, perquè si no s’aplica el correcte pot semblar descortesia.
ESQUEMA
EXERCICIS
 

9.3 L’OFICI
L’ofici és la comunicació escrita que, en substitució de la carta comercial, utilitzen els organismes oficials i l’Administració Pública, i pot anar dirigida a un altre organisme, a una empresa o a un particular.
Aquest document consta de tres parts:

Normalment comença amb una fórmula d’introducció, com:
En resposta a…, us comunico que…
D’acord amb…, us comuniquem que…
Per tal de…, us prego que…
Amb motiu de…, us comuniquem que…
Em plau comunicar-vos que…
Em plau informar-vos que…
ESQUEMA
EXERCICIS