UNITAT 6: EXPEDICIÓ I LLIURAMENT DE MERCADERIES

6.1 INTRODUCCIÓ
Quan el proveïdor rep la comanda del client, es procedeix al seu lliurament, be per mitjans propis, be utilitzant els serveis d’una empresa dedicada al transport de mercaderies, i en funció del que s’hagi pactat prèviament.
Les empreses necessiten que les seves comandes siguin ateses ràpidament, per tal de no quedar desproveïdes. Per tant, caldrà analitzar quin és el mitjà de transport més adequat, tenint en compte una sèrie de variables (cost, rapidesa...).
Una vegada rebuda la mercaderia, el client n’ha de realitzar una correcta verificació i observar si s’ha produït algun tipus d’errada en la tramesa, abans de donar-li entrada al magatzem.

6.2 EL TRANSPORT
       6.2.1 NECESSITAT DEL TRANSPORT
La necessitat d’aprovisionar-se de mercaderies que té l’empresa, fa que realitzi les comandes als proveïdors, i una vegada confirmades i acceptades, aquest procedeix a enviar la mercaderia utilitzant el mitjà de transport pactat al lloc d’entrega indicat. Això suposa transportar els productes des de la fàbrica o magatzem del venedor al magatzem del client.
La tramesa de mercaderies es pot realitzar:
a) Amb mitjans propis (vehicles de l’empresa proveïdora).
b) Utilitzant empreses de transport alienes a l’empresa venedora (agències de transport per carretera, ferrocarril, etc.).

       6.2.2 PERSONES QUE INTERVENEN EN EL TRANSPORT
En una operació de transport intervenen principalment tres persones:
a) Remitent. És la persona que contracta, lliura la mercaderia objecte de transport i paga el preu si s’ha contractat a ports pagats.
b) Transportista. És la persona que fa el transport i conserva la mercaderia transportada per lliurar-la en la destinació en el termini convingut. En cas de sobrepassar el termini fixat per al lliurament de la mercaderia, el destinatari pot reclamar danys i perjudicis al transportista.
c) Destinatari. És la persona que ha de rebre la mercaderia i que ha de pagar el preu del transport en el termini de vint-i-quatre hores, comptades a partir del lliurament, si les mercaderies s’envien a ports deguts.

     6.2.3 EL CONTRACTE DE TRANSPORT
El servei de transport genera un contracte pel qual una persona anomenada transportista es compromet a traslladar persones o coses entre dos llocs determinats, a canvi d’un preu just.
Perquè un contracte de transport sigui mercantil cal que el transportista sigui comerciant, o que es dediqui habitualment a fer transports per al públic i que els objectes transportats siguin mercaderies.
El contracte de transport es formalitza per escrit en un document que segons el mitjà de transport utilitzat s’anomena:
a) Si és per carretera               Carta de ports per carretera
b) Si és per ferrocarril              Carta de ports per ferrocarril
c) Quan és marítim                   Coneixement d’embarcament.
d) Aeri                                        Coneixement aeri.

     6.2.4 MODALITATS DE PAGAMENT DEL TRANSPORT
El pagament del servei de transport ha d’estar indicat en el document de transport, i pot ser:
a) Ports pagats. El pagament el fa el remitent en el moment de la tramesa de la mercaderia.
b) Ports deguts. El destinatari paga el servei en el termini màxim de vint-i-quatre hores comptades des del lliurament de la mercaderia.

     6.2.5. L’IVA EN EL TRANSPORT
Els tipus impositius que s’apliquen són:

 

Tipus de transport
IVA aplicable
  De mercaderies
16%
  De viatgers amb equipatge
7%
  Internacional
Exempt

6.3 DOCUMENTACIÓ QUE ACOMPANYA LA MERCADERIA: L’ALBARÀ
L’albarà o nota de lliurament és un document que confecciona el venedor en el qual es detallen les mercaderies que es remeten al client.
L’albarà no és un document obligatori en les operacions de compravenda, tot i que és molt útil ja que té una doble finalitat:
a) Justificar la sortida de mercaderia del magatzem.
b) Acreditar l’entrega de mercaderia al client.
Cada empresa dissenya l’albarà o nota d’entrega d’acord amb les seves necessitats, però usualment hi figuren :
a) Si és sense valorar (mod.1):
     Identificació de venedor i comprador.
     Número d’ordre.
     Número, referència o identificació de la comanda.
     Lloc i data d’emissió.
     Lloc de lliurament de la mercaderia.
     Mitjà de transport utilitzat i pagament.
     Descripció de la mercaderia.
     Unitats de mercaderia que s’envien.
b) Si és valorat (mod. 2):
     Hi figuren, a més a més de les dades anteriors, els preus unitaris i el total de l’operació.
La utilització d’un tipus o altre està en funció del moment en que es confecciona la factura: si la factura no s’emet de forma immediata a la tramesa de la mercaderia, l’albarà sol ser valorat; contràriament, si la factura s’expedeix immediatament l’albarà s’emet sense valorar.
De la nota de lliurament o albarà se’n fan tres còpies:
a) Pel venedor: És el justificant de la sortida de mercaderies del magatzem i perquè el departament de vendes confeccioni la factura.
b) Pel venedor. Una vegada signada i  segellada pel comprador, si les dades que figuren a l’albarà concorden amb la mercaderia rebuda.
c) Pel comprador. El qual se la queda com a justificant de la mercaderia rebuda i per a contrastar les dades quan rebi la factura.

ESQUEMA
EXERCICIS
QÜESTIONS