LA
LLIBERTAT
1.-
Exercici sobre la llibertat en la declaració dels Drets Humans
de 1948. (Si vols pots trobar el text de la Declaració
Universal dels Drets Humans de 1948 a http://www.xtec.es/~faguile1/manolito/decla1.htm
).
2.-
Exercici sobre la llibertat en la Constitució
Espayola de 1978. (Pots trobar el text de la Constitució
a http://www.igsap.map.es/docs/cia/dispo/constitu.htm ) .
FILOSOFIA
DELS VALORS
1.-
Teories i definicions de valor: segons les teories objectivista.
subjectivista, i sintètica
Teoria
objectivista (defensada per Max Scheler 1874-1928). Pels objectivistes
els valors són qualitats que tenen les coses o els actes,
de forma que no perden el seu valor pel fet que els humans els puguin
apreciar més o menys.
Teoria
subjectivista, anomenada també relativista. Pels subjectivistes
els valors són qualitats que els subjectes atribuïm
a les coses o als actes, depenent de persones i cultures i èpoques.
Teoria
sintètica, considera que les dues teories es complementen,
ja que qualsevol cosa o acció es pot estudiar segons els
components objectius (analitzant les característiques que
la fan valuosa) i els components subjectius (analitzant els condicionaments
psicològics o culturals que ens fan preferir un valor a l'altre).
2.-
Classes de valors
Morals: Justícia, Llibertat, Igualtat, Respecte, Pau, Amistat,
Generositat, Solidaritat, etc.
Estètics: Bellesa, Originalitat, Ordre, Harmonia, Polidesa,
etc.
Econòmics: Riquesa, Honradesa, Diners, Estalvi, Competitivitat,
Innovació, Saber vendre, etc.
Científics: Claredat, Descobriment, Crítica, Rigor,
Mètode, etc.
Polítics: Compromís, Honestedat, Credibilitat, Coherència,
Entusiasme, Diàleg, etc.
Exercici de vocabulari: Busca aquests 30 valors al diccionari i
escriu la definició més adequada que trobis per tal
que es vegi que es tracta d'un valor.
3.-
Qualitats dels valors: Polaritat, jerarquia i sistèmica dels
valors
Els valors són polars, és a dir que tenen un contravalor.
També són jeràrquics de forma que cada persona
els prefereix en una jerarquia personal. També diem que formen
un sistema, perquè els un es troben relacionats amb els altres.
Exercici: Escriu el contravalor dels valors de la pregunta 2
4.-
Relació entre valor i preu
El preu indica el valor de canvi d'una cosa. Es pot establir en
moneda, en serveis, o en qualsevol altra cosa que es pugui canviar.
Les coses que tenen preu és perquè són valuoses.
No tot el que és valuós té preu perquè
algunes coses no les canviaríem "ni per tot l'or del
món".
Escriu 5 coses que per tu no tenen preu:
5.- Operacions amb els valors filosòfics: OPOSICIÓ,
MESURA, JERARQUIA, COMPOSICIÓ, SÍMBOLITZAR
Oposició
, es fa identificant el contravalor. Ex. : Ordre - desordre.
Mesura,
és una operació consistent a trobar un indicador observable
del valor i quantificar-lo. Ex.: Mesurem l'ordenat que és
un grup d'alumnes per la quantitat de cadires que estan posades
al seu lloc en acabar una classe. O mesurem l'estalvi per la quantitat
de diners que no gastem en relació al total que ens donen.
Escala
o jerarquia de valors , es fa assignant una jerarquia a una sèrie
de valors proposats. Per exemple, es diu que quan es vota a la dreta
es vota pensant en la "butxaca" i quan es vota l'esquerra
es fa pensant en el "cor". Si poses la butxaca per davant
del cor, aquesta és la teva jerarquia.
Composició
i descomposició, es fa trobant els valors que integren un
altre valor. Ex. l'amistat es descomposa en afecte, intimitat, benevolença,
etc.
Simbolitzar
un valor és assignar-li una imatge acceptada i coneguda.
Ex. : Les balances, símbol de la justícia.
Exercici: Escriu un indicador per mesurar la llibertat d'un alumne
de batxiller.
Escriu un indicador per mesurar la polidesa d'un treball de classe.
Exercici:
Mira un capítol de la sèrie "Els Simpson"
i escriu els 3 valors més importants pel pare, ordenats jeràrquicament.
Exercici:
Descomposa els valors que formen la bellesa.
Exercici:
Dibuixa o retalla els símbols de : pau, llibertat, justícia,
amistat, estalvi.
6.-
Relació entre els valors i les normes
Els
valors són molt importants perquè fonamenten i justifiquen
les normes que ens imposen o ens imposem. Una norma es posa perquè
si la complim ens acostem a l'ideal que representen els valors.
Per
exemple, mai s'arriba a l'ordre ideal, però seguint la norma
de deixar les cadires ben posades com les hem trobat, ens acostem
a l'ideal d'ordre. Seguint la norma de no fumar als llocs no permesos,
ens acostem a l'ideal del valor del respecte.
Exercici:
Escriu dues normes de l'institut basades en el valor estètic
de la polidesa.
7.-POSA
EL NOM DEL VALOR DEFINIT I EL NOM DEL SEU CONTRAVALOR
Exemple
: .-
Guardar part del que et gastaries. Nom= Estalvi / Contravalor= Malgastar.
.- Produir més que l'altre a més bon preu. Nom= C...
.- Saber mostrar les qualitats del teu producte. M...
.- Capacitat per adquirir més bens que els altres. A...
.- Ser just en els tractes i en els negocis. H...
.- Posseir abundància de béns. R...
.- Produir coses originals i millors. I...
.-
Capacitat de comunicar les idees fàcilment. C
.- Que troba solucions per sí mateix, sense ajut. D
.- Que fa les coses sense pressa i ben fetes. R
.- Que treballa seguint un camí pensat abans. M
.- Que sap valorar el positiu i el negatiu. C
.-
Cada cosa al seu lloc i un lloc per cada cosa. O
.- Ben presentat i agradable. P
.- Combinació equilibrada dels elements. H
.- Perfecte, tendresa i netedat. B
.- Creació de símbols estètics nous. O
.-
Que inspira confiança en els seus projectes. C
.- Que contagia il·lusió per les seves idees. E
.- Escolta els demés i entén els seus punt de vista.
D
.- Concorda allò que diu amb allò que fa. C
.- Et diu les coses clares i no t'enganya. H
.- Es fa solidari d'una causa i té paraula. C
.-
Dóna a cadascú el que li correspon. J
.- Tenir els mateixos drets i deures. I
.- Tractar els demés com a tu t'agradaria. R
.- No baralles, no odis, calma, quietud P
.- Capacitat d'escollir sense limitacions L
.- Donar sense esperar res a canvi. G
.- Posar-se al lloc de l'altre i compartir problemes. S
Tornar
a índex
|