LECTURES
DE PREPARACIÓ DE LA PROVA DE SELECTIVITAT DE FILOSOFIA
En
primer lloc observa que les preguntes d'aquesta prova et demanaran:
.- tema, tesi (postura de l'autor), estructura.
.- definir conceptes (indicant quin sentit tenen en el context del
fragment que et donen)
.- explicar diverses posicions (teories) sobre un tema.
.- opinió personal raonada (argumentada) i conclusió
del que has exposat
En negreta els TEMES QUE PODEN SORTIR A LA PROVA DE FILOSOFIA.
I en lletra normal els NOMS DIFERENTS AMB QUÈ POT SORTIR
EL TEMA i les PÀGINES DEL LLIBRE I APUNTS DE PRIMER. Exemple
de tema, Naturalesa i cultura. Exemple de pregunta, "Quin
és el lloc de l'home en el Cosmos?".
Naturalesa
i cultura: Què és l'home? .- El lloc de l'home
en el Cosmos .-Animals o racionals?
Pg 17 A= 1-28/ pg 42 = 1-10 / pg 43 A =1-22
Instruments
culturals: llenguatge, mite, ciència, art, tecnologia
: Elements d'una cultura .-
La llengua, punt bàsic d'una cultura
pg 18 = 1-50
Coneixement
i adaptació La imaginació i el pensament .- El
coneixement humà .-Compara la intel·ligència
humana i la animal
pg
123 B= 1-26 /pg 127 A= 1-32/ pg 129 A= 18-30/ pg 129 B= 1-33
La ciència i els seus tipus . Els mètodes de la
ciència Què és ciència i què
no ho és? .-Com s'organitzen i actuen els científics?
.-La ciència és tan segura i estable com ens diuen?
.-Què és un mètode, quants en saps, i per a
què serveixen?
pg
158 B= 1-12/ pg 159 A= QUADRE/ pg 159 B = 1-18 /pg 160 A = 1-20
/ pg 161 A= 1-50/ APUNTS sobre mètodes.
Creença i saber :Raó i experiència,
són oposades? .-Saber científic, saber tècnic,
saber artístic, saber religiós, saber filosòfic
pg
155 A= 23-28/ pg 155 B= 1-30/ pg 156 B= 1-23/ APUNTS sobre 5 sabers
Sociabilitat i racionalitat : Socialització primària
i secundària .-La teoria dels rols .-La persona com a ésser
racional
pg
34 TOT/ pg 35 TOT + QUADRE/ pg 32 TOT
Valors
(noció i justificació). L'acció moral :
Els drets humans i els valors que defensen .-Acció moral,
acció legal .-Hi haurà mai una moral universal, ni
que sigui mínima?
APUNTS
DE 1r. sobre Valors./ pg 302 TOT/ pg 267 A= 22-48/ pg 267 B= 1-11
+ QUADRE/ pg 268 TOT
pg 288-289-290 resumir teories.
El
poder de l'estat i del ciutadà : La democràcia
actual .-Els poders influents en un estat .-Formes d'estat modernes.-Estat
contra societat civil .-Estat contra individu (anarquistes)
pg 58-59 TOT / pg 61 TOT/ pg 66 TOT /pg 78 TOT / pg 79 TOT
Tornar
a ÍNDEX
Examen
de filosofia. Tema: La ciència
Llegiu el text següent de Jesús Mosterín i contesteu
les preguntes plantejades a continuació:
Avui dia anomenem ciència a un saber col·lectiu
produït i transmès per especialistes, expressat en un
llenguatge precís, capaç de ser controlat per mètodes
públics i que ens permet l'explicació de fets passats
i la predicció de fets futurs. [
] La ciència
és una activitat social complexa que es porta a terme per
part de les comunitats científiques establertes a les universitats
i els centres d'investigació, i els resultats de la qual
es presenten en congressos, revistes especialitzades i llibres de
text. Aquests resultats són, d'una banda, descripcions o
històries detallades de certes àrees de la realitat
observades amb deteniment o provocades en els laboratoris; i, de
l'altra, teories abstractes que poden ser usades com a instruments
intel·lectuals en l'explicació de les dades enregistrades
a les històries o en la predicció de futures observacions
o dels resultats de futurs experiments, o en el disseny de noves
tecnologies o nous aparells. Els resultats exposats pels científics
són públics i estan sotmesos a l'anàlisi, la
crítica i el control de tothom i, d'una manera especial,
dels seus col·legues, desitjosos de refutar els resultats
dels seus companys per elevar així el seu propi prestigi
dins la comunitat científica.
Jesús MOSTERÍN, La ciencia,1981
(SÈRIE
6 PAAU. LOGSE FILOSOFIA. 1996-97 (juny) OPCIÓ A)
1.a
Quin tema planteja el text?
1.b Quins són els trets definidors de la ciència,
segons el text? [2 punts]
2.a Qui fa la ciència? On?
2.b A través de quina metodologia o procés? [2 punts]
2. Qui controla, segons el text, els resultats científics?
3.b Per què? [2 punts]
4. El text classifica els resultats de la ciència en diverses
categories. Identifiqueu-les i poseu exemples de cada tipus. [2
punts]
5. Expliqueu què vol dir que els col·legues científics
estan desitjosos de «refutar els resultats dels seus companys
per elevar així el seu propi prestigi dins la comunitat científica»
. Particularment, expliqueu què vol dir refutar. [2 punts]
SOLUCIÓ A LA PROVA:
1.a Quin tema planteja el text? [1 punt]Planteja el tema del significat
i sentit filosòfic de la ciència, els seus mètodes, i el seu caràcter públic i sotmès a control.
1.b Quins són els trets definidors de la ciència,
segons el text? [1 punt] Els trets definidors de la ciència
són ser un saber col·lectiu, fet per especialistes,
que serveix per predir el futur i explicar el passat, explicat amb
llenguatge precís i que controla les seves descobertes mitjançant
les publicacions.
2.a Qui fa la ciència? [1 punt]La ciència la fan les comunitats
de científics. On? A les universitats i als centres d'investigació.
2.b A través de quina metodologia o procés? [1 punt]
Observació de la realitat o als laboratoris per treure'n descripcions (mètode inductiu). Formulació d'hipòtesis i experimentació per contrastar-les (mètode hipotètic- deductiu). Enunciat de lleis i teories per treure'n aplicacions (mètode deductiu) Publicació de les seves descobertes en llibres, revistes, congressos.
es critiquen i després es posen en pràctica i se'n
treuen aplicacions.
3.a Qui controla, segons el text, els resultats científics?[1 punt]
Els controla tothom, especialment els altres científics (colegues). Però també els controlen els governs (sobretot l'ús que es fa dels descobriments), ja que la ciència és un coneixement al servei i benefici de la societat.
3.b Per què? [1 punts] Perque la ciència és un coneixement al servei i benefici de la societat, i cal analitzar-la i controlar-la. Perque la paguem amb fons que surten dels ciutadans. També ho fan perquè intenten refutar
els resultats dels investigadors i així guanyen prestigi.
4.- El text classifica els resultats de la ciència en diverses
categories. Identifiqueu-les i poseu exemples de cada tipus. [2
punts] les dues categories de resultats de la ciència són:
a) les descripcions de la realitat, b) les teories.
Les descripcions de la realitat poden ser : a) provocades en el
laboratori (com la teoria de la clonació d'animals), b) observades
amb deteniment (com la teoria del llenguatge dels dofins).
Les teories poden servir per : a) explicar dades sense explicació
(com la teoria del forat de la capa d'ozó), b) o per fer
prediccions del que passarà (com la teoria de l'escalfament
de la Terra), c) per dissenyar noves tecnologies (com la teoria
de la programació en Visual Basic), d) per dissenyar nous
aparells (com la teoria de funcionament del microones).
5.
Expliqueu què vol dir que els col·legues científics
estan desitjosos de «refutar els resultats dels seus companys
per elevar així el seu propi prestigi dins la comunitat científica»
. Particularment, expliqueu què vol dir refutar. [2 punts]
Refutar vol dir demostrar amb dades clares i arguments que la teoria
o descobriment criticat té errades o falla. La refutació téa veure amb la FALSACIÓ, (Karl POPPER). I "el col·legues"
estan desitjosos de refutar vol dir que la descoberta científica
és al mateix temps com una competició, i com un treball
en equip. Si refutes una teoria és com haver guanyat un partit
contra un rival. Però si no es publiquen teories no poden
ser refutades. Popper diu que si una teoria no permet ser refutada, no es considera científica. Per això cal formular-la d'una manera clara i possible de verificar o falsar.
Examen
de filosofia. Tema : La ciència autèntica
Curs 1997-1998 (setembre) OPCIÓ B.
Elaboreu una composició escrita que respongui a la qüestió
següent:
Com podem diferenciar la ciència autèntica de la
falsa?
1.-
Feu un guió o esquema de les idees que desenvolupareu. (2
punts)
2.-
Redacteu el tema segons el guió previst. Amb una exposició
clara i coherent. Plantegeu el problema que suposa la pregunta,
doneu arguments i exposeu altres punts de vista crítics si
voleu. (5 punts).
3.-
Contesteu les preguntes següents: (3 punts)
3.a. És el mateix una ciència fàctica que una
ciència formal?
3.b Per què?
3.c En què consisteix la verificació empírica
dels enunciats de les ciències fàctiques?
3.d Com es du a terme aquesta verificació?
SOLUCIÓ
DE LA PROVA, QUE CAL AMPLIAR I REDACTAR CORRECTAMENT
La
pista per redactar la solució pot seguir aquest acròstic:
La ciència autèntica és un saber ...
Comprovat molt a fons per mitjà de l'experimentació.
Implacable en les seves afirmacions, per dures que resultin.
Explicable, amb lleis i teories, a alumnes d'escoles, instituts
i universitats.
Corregible mitjançant els nous descobriments.
Independent d'interessos econòmics i polítics.
Anticipador, i capaç de fer prediccions segures o altament
probables.
Aquesta
pista et val per dibuixar l'esquema de la pregunta 1, i per redactar
amb exemples la pregunta 2.
Pregunta
3.a
3.a. És el mateix una ciència fàctica que una
ciència formal? No, ja que des del segle XVIII el filòsof
David HUME va separar clarament aquests dos tipus de ciències.
3.b Per què? Les ciències formals es desenvolupen
independentment del que passa a l'exterior, són més
aviat producte de la ment humana (veure pg. 159 del llibre). No
es basen en fets sinó en arguments i raonaments.
Les ciències fàctiques o factuals es basen en fets
(pg. 160 del llibre) i treballen pel mètode inductiu o per
l'hipotètic deductiu.
3.c En què consisteix la verificació empírica
dels enunciats de les ciències fàctiques? Ä verificació
empírica és un procés pel qual passem de resultats
particulars a veritats generals.
3.d Com es du a terme aquesta verificació? Es du a terme
mitjançant l'experimentació i l'establiment de lleis.
Es pot fer a) per verificació en tots els casos possibles.
O b) per falsació, una hipòtesi és vàlida
mentre l'experiència no la contradiu. (pg. 161 del llibre)
Examen
de filosofia. Tema : El llenguatge Curs
2000-2001 (juny)
OPCIÓ A. Llegiu aquest text atentament i constesteu:
El
llenguatge és el simbolisme més econòmic. A
diferència d'altres sistemes representatius, no demana cap
esforç muscular, no comporta cap desplaçament corporal,
no imposa cap manipulació laboriosa. Imaginem el que seria
la feina de representar a la vista una «creació del
món» si fos possible d'afigurar-se-la en imatges pintades,
esculpides o d'altres, al preu d'un treball insensat; després,
vegem què s'esdevé amb la mateixa història
quan es realitza en el relat, un seguit de petits sorolls vocals
que s'esvaneixen tot just emesos, tot just percebuts, però
que exalten l'ànima sencera i són repetits per totes
les generacions; i cada vegada que la paraula mostra l'esdeveniment,
cada vegada, el món torna a començar. Cap poder no
igualarà mai aquest, que fa tant amb tan poc.
BENVENISTE, Problemes de lingüística general
1.
Expliqueu breument quina és la idea principal del text. [2
punts]
2. Què vol dir que el llenguatge és un simbolisme?
[3 punts]
3. Compareu o relacioneu el concepte de llenguatge que hi ha en
aquest text amb
algun altre concepte de llenguatge. [3 punts]
4. Expliqueu per què creieu que l'autor del text té
raó o per què creieu que no en té.
[2 punts]
ESQUEMA
DE SOLUCIÓ. PROVA JUNY 2001 SÈRIE 5 OPCIÓ A
. BENVENISTE
1.- De totes les formes d'expressió (pintura, música,
escultura, etc.) la llengua és la que obté més
bons resultats -fent servir menys mitjans. Per això és
el simbolisme més econòmic. Posa l'exemple de la creació
del món.
2.-
Vol dir que les paraules tenen un significat que cal aprendre, i
evitar:
* Incorreccions en l'ordre de les paraules (SINTAXI)
* Incorreccions en el significat (SEMÀNTICA)
* Incorreccions en l'ús , segons el context. (PRAGMÀTICA)
3.-
D1: Conjunt de signes articulats, dotats de significat, que expressen
el que pensem i el que sentim.
D2: Estil personal d'expressar-se que indica el grup social al que
pertanyem. Pot ser vulgar, científic, culte, popular, infantil,
etc.
S'assemblen en que totes dues diuen que el llenguatge és
per expressar.
Es diferencien en que D1 parla de com està constituït
en general, mentre D2 parla de la funció de diferenciar el
grup social segons el llenguatge que parlem.
4.-
La crítica a l'autor:
· No reconeix que costa un gran esforç aprendre bé
un idioma.
· No diu que el llenguatge corrent es presta a ambigüitats
que poden confondre.
· No diu que les paraules cadascú les entén
com vol.
Examen
de filosofia. Tema: Les teories ètiques
1996-97 (juny) (OPCIÓ B)
Expliqueu
almenys dues teories ètiques de la següent forma:
Plategeu un problema moral i expliqueu com actuar segons
cadascuna de les dues teories.
.-
(Dos punts per l'esquema de la redacció que fareu)
.-
(Cinc punts per l'explicació del problema, les teories
exposades, i les solucions adoptades)
.-
(Tres punts per respondre a aquestes preguntes: a) Pot qualificar-se
de moral o immoral la conducta d'un home sotmés a xantatge,
a tortura , a depressió? b) Per què? c) És
responsable moral la conducta d'una persona que actua obligada per
un jurament que va fer?)
SOLUCIÓ
A LES TEORIES ÈTIQUES (Pots escollir les que millor et vagin
per fer el problema)
CLASSIFICACIÓ
GENERAL DE LES DIVERSES TEORIES ÈTIQUES
1.- ÈTIQUES MATERIALS (es diuen així perquè
busquen un valor concret per damunt dels altres).
2.- ÈTIQUES FORMALS (són les que no et diuen què
has de fer en concret, però volen que tinguis principis propis).
1.1.-
ÈTIQUES MATERIALS interessades en el valor de la felicitat
humana:
1.1.1.- Cínics
1.1.2.- Epicureïsme
1.1.3.- Estoïcs
1.1.4.- Socràtics
1.2.- ÈTIQUES MATERIALS interessades en el valor de la justícia:
1.2.1.- Els drets humans.
1.3.- ÈTIQUES MATERIALS interessades en el valor de l'amor
i la pau:
1.3.1.- Cristianisme
2.1.-
ÈTIQUES FORMALS interessades en que tinguis sentit del deure
2.1.1.- Kant
NORMES BÀSIQUES DE LES ÈTIQUES MATERIALS interessades
en el valor de la felicitat humana:
1.1.1.- Cínics (pg. 288, 33-50)
Passa de les convencions socials, ves a la teva, i seràs
considerat persona sàvia.
Viu de forma natural, tal com et surt, sense pensar en què
diran els altres.
Mostra la teva llibertat absoluta davant qualsevol norma social.
1.1.2.- Epicureïsme (pg. 289, 1-26)
Cultiva l'amistat per damunt de tot.
Evita tot allò que et pugui portar dolor i seràs persona
sàvia.
Calcula quin plaer és el més adequat a cada moment,
i quina quantitat de plaer cal per no caure en el dolor.
1.1.3.- Estoïcs (pg. 288b, 1-17) (pg. 289 a ,1-8)
Aconsegueix mostrar-te insensible i indiferent al plaer i al dolor.
Busca la serenitat d'esperit allunyant-te dels desigs que et pertorben.
"Tenir suficient és millor que tenir molt" SÈNECA.
Aprèn a acceptar el destí tal com ve i seràs
un home savi.
1.1.4.- Socràtics (pg. 284 a, 5-42)
Busca sempre la veritat dialogant amb els altres, la veritat és
per damunt de l'amistat i de la riquesa.
Fes el bé a tothom qui puguis.
Intenta en tot fer les coses el millor que siguis capaç.
NORMES
BÀSIQUES DE LES ÈTIQUES MATERIALS interessades en
el valor de la justícia:
1.2.1.- Els drets humans. (pg. 337 a, 43-48) (pg. 337b, 1-31) (pg.
338 a, 1-24) (pg. 338b, 1-9)
Respectem les llibertats de les persones recollides en aquesta Declaració.
Tractem les persones amb igualtat de drets i deures.
Promoguem la solidaritat entre les persones.
NORMES
BÀSIQUES DE LES ÈTIQUES MATERIALS interessades en
el valor de la l'amor i la pau:
1.2.1.- El cristianisme
Estima fins i tot els enemics, doncs som tots fills d'un mateix
pare.
Persona les ofenses tants cops com convingui i aquest perdó
et farà superior als qui t'ofenen.
Comparteix les riqueses i no t'enganxis als béns materials,
ja que la vida veritable no és aquesta.
NORMES
BÀSIQUES DE LES ÈTIQUES FORMALS interessades en que
tinguis sentit del deure
2.1.1.- Kant (pg. 299b, 7-17) (pg. 300 a,1-5)
Educar moralment significa aprendre el sentit del deure com
a persona, més que no pas buscar la felicitat.
El teu sentit del deure t'ensenya que no has de voler pels altres
allò que no vols per tu.
El teu sentit del deure t'ensenya que has de pensar per tu mateix
quins són els teus deures (autonomia moral). Fes
allò que creguis que és el teu deure, sense mirar
si els altres et corresponen o no. Cadascú respon davant
ell mateix.
Solució Pregunta 1.- Esquema de la redacció: a) Definir
què és una teoria ètica. b) Plantejar el problema
moral a resoldre. c) Indicar la resposta segons la teoria de Kant.
d) Indicar la resposta segons la teoria estoica. e) Valorar els
riscos que comportaran cadascuna de les solucions.
Solució
Pregunta 2.- Definirem teoria ètica com un conjunt de normes
de conducta moral aplicables de forma universal a resoldre problemes
d'actuació en relació a les altres persones, tenint
presents les circumstàncies de cada cas i la forma d'actuar
més prudent.
Problema
moral: El president d'un país ha estat enxampat mantenint
relacions amb la seva secretària-becària. La seva
esposa, quan sap la veritat, es planteja diverses opcions com a
resposta a la conducta del marit. Quina resposta podria ser la moralment
més encertada, seguint dues teories ètiques que aquí
van millor?
La
resposta de Kant es basa en aquests criteris: El teu sentit del
deure t'ensenya que has de pensar per tu mateix quins són
els teus deures (autonomia moral). Fes
allò que creguis que és el teu deure, sense mirar
si els altres et corresponen o no. Cadascú respon davant
ell mateix.
Seguint
Kant, no és encertat respondre a la infidelitat amb una infidelitat,
com algunes vegades hem sentit que es fa. El deure de l'esposa d'un
president és delicat, ja que l'exemple a donar serà
pres com a model. Ha de mostrar quin són els seus criteris
davant el fet, però ha de valorar també l'actitud
de penediment (expressat de forma pública) del marit. Es
mostrarà preocupada per deixar clar quin és el deure
d'una esposa i quina resposta pot ser més positiva per l'educació
de la seva filla.
Seguint
l'escola estoica, els criteris són: Busca la serenitat d'esperit
allunyant-te dels desigs que et pertorben. Aprèn a acceptar
el destí tal com ve i seràs un home savi.
Si
seguim els criteris estoics, la serenitat ha de dominar en la decisió
a prendre. Per tant l'esposa no pot reaccionar de forma precipitada,
ha de reservar-se un temps per actuar de manera racional. També
ha d'entendre que el destí de l'esposa d'un president comporta
actuar de forma molt més serena del que ho faria un ciutadà
anònim.
Els
riscos de la resposta kantiana són els sentiments, ja que
ens destorben i ens empenyen a oblidar les nostres metes influint-nos
amb desigs de venjança i de reaccionar tornant el mal amb
la mateixa mesura.
Els
riscos de la resposta estoica són els de mostrar una fredor
excessiva, que dóna sensació de conducta hipòcrita
i fingida.
De
fet el cas que ens ocupa va ser resolt per l'esposa amb una actitud
molt propera a la resposta kantiana, posant per damunt el deure
d'esposa disconforme amb la conducta del marit, però preocupada
per no fer cap actuació que comportés un deshonor
cap a la família presidencial
Pregunta
3.- La conducta sotmesa a pressió de xantatge, tortura o
depressió suposa una alteració greu de la capacitat
lliure i responsable de decisió, i per tant els actes realitzats
són fóra de la bondat o maldat moral (no són
morals ni immorals), són actes a-morals.
Les
conductes realitzades sota la pressió d'un jurament realitzat
de forma lliure i responsable obliguen al qui ha prestat el seu
jurament, tret que hagi estat alliberat del seu compromís
per un pacte amb qui va contraure el jurament. Els cas més
habitual d'alliberament del compromís del jurament es dóna
entre qui jura complir vots de castedat, celibat, pobresa, obediència,
(com passa en certes ordres religioses), i és alliberat d'aquest
jurament pel seu superior.
|