L'AIGUA

Una WebQuest per al Cicle Superior de Primària

Dissenyada per Teresa Bonet

 

 

Introducció | Tasca | Procés | Avaluació | Conclusió | Crèdits | Guia didàctica


Introducció

Us heu fet mai preguntes com les següents: Coneixeu les dieferents maneres en què podem trobar l'aigua? Com surt l'aigua de l'aixeta? Sempre em tingut aixetes amb aigua? Has sentit parlar mai de que la capa de gel dels pol cada cop és més petita? Sabies que els glaciars estan desapareixen? Com n'és d'antic el gel dels pols? Fem un ús raonable de l'aigua?

 



Tasca

A partir de les feines que us presentarem sabrem les repostes a les preguntes anteriors i també aprendrem moltes més coses sobre l'aigua:

Per què necessitem l'aigua per viure tots els éssers vius?Descobrireu els estats de l'aigua, és a dir les diferents maneres en que la podem trobar. Veureu com està repartida l'aigua en tot el planeta Terra i si això influeix en la riquesa dels països. Buscareu informació sobre com podem estalviar aigua. Buscareu informació sobre l'establiment de la xarxa d'aigua i les demandes d'aigua per part de la societat. Tota la informació que obtingueu l'anirem dipositant en la plantilla del power point, que més endavant podem pujar a Internet al web de l'escola.

 



Procés

Us organitzareu per parelles i a partir d'aquí ja podem començar:

Primer, descarregueu-vos el la plantilla del power-point. Empleneu la diapositiva 1 i deseu-la a la vostra carpeta.

Ara ja podem començar a cercar la informació. Sigueu ordenats i no us salteu cap pas:

Activitat 1: Correspon a la diapositiva 2 del power-point, per què necessitem l'aigua per viure tots els éssers vius? Què és l'aigua? Consulta les següents adreces: El agua en ti, viquipèdia. Recorda de prendre nota del què has trobat a la diapositiva 2 del power-point, ah! i recorda desar-la.

Activitat 2: Coneixes els estats de l'aigua? Sabeu quines són les seves propietats fisico-químiques? No dubteu a consultar aquestes adreces i recordeu d'agafar la informació que us cal i posar-la a les diapositives 3 i 4 del power-point. Estats físics de l'aigua, propietats fisico-químiques de l'aigua i la viquipèdia.

Activitat 3: Quanta aigua hi ha a la terra? On està? La trobem repartida per tot arreu igual?. Per respondre a aquestes prguntes consulteu: L'aigua al nostre planeta, ¿En dónde se encuentra el agua en la tierra?, i ¿Cuánta agua hay sobre (y dentro) de la Tierra? (diapositiva 4). Quan trobeu les respostes escriviu-les al power-point i recordeu desar-lo.

Activitat 4: Si cada vegada tenim menys aigua, tenim manera d'estalviar-la (diapositiva 6) d'alguna manera? Mireu de fer una comparativa del tipus bany-dutxa, rentadora plena-rentadora mig buida,.. tot això pot ajudar a no gastar aigua de més. Per conèixer dades sobre l'ús domèstic del consum d'aigua (diapositiva 5). També podem conèixer la disponibilitat d'aigua que tenim a Catalunya. Podem consultar el consum d'aigua. Aquesta activitat correspon a dues diapositives del power-point, recordeu de prendre les notes corresponents i desar-ho.

Activitat 5: A partir d'aquí ja podeu preparar la presentació final del vostre power-point, quan l'hagiu acabat al deseu canviant l'extensió de l'arxiu de ppt a pps, per tal que no pugui ser manipulat. Totes les decissions que haureu de prendre per acabar la presentació les haureu de consensuar.



Avaluació

Per saber com ha anat el desenvolupament d'aquesta webquest empleu aquest qüestionari:

 

Principiant

1

Intermedi

2

Avançat

3

Màster

4

Nota

Aprendre a buscar informació a Internet

No he trobat les informacions que m'han demanat.

He trobat algunes de les informacions que m'han demanat.

He trobat totes les informacions demanades.

He trobat totes les informacions demanades amb facilitat.

 
Aprendre a buscar imatges relacionades amb un tema concret a internet. No he trobat les imatges relacionades amb el que m'han demanat. He trobat algunes de les imatges relacionades amb el que m'han demanat. He trobat imatges relacionades amb el que m'han demanat. He trobat imatges relacionades amb el que m'han demanat amb facilitat.  
Aprendre a fer una presentació amb power-point No he pogut fer la presentació. He pogut fer una part de la presentació. He fet la presentació però no l'he acabada correctament. Her pogut completar la presentació segons les instruccions.  



Conclusió

Amb la realització d'aquesta webquest els nens i les nenes haureu après a a fer una presentaicó en power-point a més de practicar la navegació per internet per tal de buscar una informació en conret tot relacionant-la amb alguna imatge.



Crèdits i referències

Recursos utilitzats pel desenvolupament d'aquesta webquest:

De mestr@ a mestre/a. Recursos a l'aula

Bernie Dodge creadora del recurs didàctic anomenat WEBQUEST, i d'on podem baixar una plantilla per a realitzar webquest.

Comunitat catalana de webquest

Viquipèdia

La Ciencia del agua para escuelas

L'aigua és H2O?

Portal: Salvem la Terra

L'estalvi d'aigua a Gencat.

Els consum domèstic de l'aigua

 

 


Guia didàctica

Aquesta webquest està pensada per desenvolupar-se en 4 o 5 sessions. En la primera es descarreguen la plantilla del power-point i comencen amb les tasques que troben al procès, això pot durar entre 2 o 3 sessions. Farem una última sessió per preparar la presentació definitiva del document.

L'avaluació ha de recollir tres punts de vista:

Formal: correspon únicament a la presentació final del treball realitzat, correcció en els títols, igualar el tipus de lletra, imatges ben col.locades, portada amb les dades d'identificació ...

D'ús de les eines de navegació: saber escriure l'adreça de la pàgina inicial, entrar als enllaços, sortir dels mateixos, anar endavant, enrera, aturar la descàrrega de la pàgina, seleccionar el text o la imatge a copiar ...

Des del punt de vista dels continguts curriculars: explicació del treball i la informació a la resta dels companys, assoliment de conceptes, idees,... També dels hàbits: treball en equip, apropament a les realitats que s'han conegut, interés per participar en l'activitat ...

La d'observació i d'avaluació del professorat està en l'apartat de l'alumnat. Per què? Perquè és important que l'alumnat sàpiga què i com se l'avaluarà. Per aquest motiu l'alumne veu la rúbrica d'avaluació a més a més de la seva activitat d'autoavaluació.

Treballar a partir de webquest resulta engrescador i apassionanat, no només per l'alumnat, que va descobrint com fer la recerca per internet i utilitzant les eines que utilitzen les TIC per realitzar produccions, si no també pel professorat... d'alguna manera els docents aprenem alhora que l'alumnat.

 

A l'index del web de l'aigua

Enrera

 
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.

Adaptació M. Josep Simó

Basada en el model de The WebQuest Page