... > annexos > lèxic 5. continguts

Lèxic 5. Continguts

Nombre/ número
Les dues són correctes. La primera vol dir, normalment, “quantitat”, el segon es refereix al “nombre amb què una persona o cosa és designada o a la part d'un espectacle”

Orde/ordre
Les dues són correctes. La primera es refereix a “una comunitat, sovint religiosa”, la segona es refereix a “manament o disposició regular”.

Pla/planell/plànol
Les tres són correctes. La primera és la “porció de terreny bastant extens que no presenta grans elevacions ni depressions”, la segona és “l'indret pla elevat”, la tercera és la “representació gràfica amb dibuixos.

Pelegrí/peregrí
Les dues són correctes. La primera és “la persona que fa per devoció un viatge a algun santuari”, la segona és “ rar, rarament vist”.

Plaços/terminis
Quan parlem del “ temps assenyalat per a alguna cosa” només la segona paraula és correcta.

Pondre/posar
Les dues són correctes. La primera és “acte de fer ous”, la segona és “col·locar una cosa en un lloc”.

Provar/tastar
Les dues són correctes. La primera vol dir “intentar”, la segona vol dir “apreciar el gust d'un aliment”

Real/reial
Les dues són correctes. La primera és “que té existència efectiva”, la segona és “relatiu o pertanyent al rei”

Rendible/rentable
Les dues són correctes. La primera vol dir que “té bon rendiment”, la segona vol dir “que es pot llogar”

Ruïna/runa
Les dues són correctes. La primera és “el fet de caure, desfer-se o estar molt deteriorada una construcció”, la segona és “el conjunt de materials provinents d'un enderroc”.

Sargir/sorgir
Les dues són correctes. La primera és “refer amb l'agulla un teixit”, la segona és “aparèixer”.

Trametre/transmetre
Les dues són correctes. La primera és “enviar una cosa a la seva destinació”, la segona és sinònim de transferir, és a dir, “fer passar algú o alguna cosa d'un lloc a un altre”.

Tràfec/tràfic/trànsit
Les tres són correctes. La primera és “afer que porta molta feina o moltes preocupacions”, la segona és “l'intercanvi de mercaderies”, la tercera és “el pas de vehicles o persones per la via pública”

Xarrupar/xuclar/xupar
Les dues primeres són correctes, la tercera és un barbarisme. La primera és “beure fent soroll i paladejant”, la segona és “aplicar els llavis a alguna cosa fent una aspiració per treure el seu contingut, sense que l'aire no pugui entrar a la boca”