GUIA DIDĄCTICA

 

Relació amb les competències bàsiques de les àrees curriculars.

Llengua:

Ajustar la parla a les característiques de la situació comunicativa.

Mostrar interès per expressar les idees en públic de forma coherent, lligant-les les unes amb les altres, evitant massa repeticions, no essent contradictori, usant connectors adequats.

Emprar formes de discurs diverses en la comunicació.

Exposar els coneixements apresos de forma adequada al context en què són sol·licitats (d'acord amb un guió, espontàniament, davant dels companys, del mestre/a...).

Adonar-se de les possibilitats lúdiques i expressives del llenguatge.

Compondre textos d'ús pràctic per a situacions comunicatives precises (avisos, cartes, missatges personals, notícies, murals, treballs monogràfics...), seleccionant allò més important que es vol comunicar.

Conèixer i aplicar estratègies bàsiques de correcció i millora d'un text (rellegir el text, revisar-lo ortogràficament i gramaticalment, consultar informació i dubtes, evitar repeticions...) .

Pensar què es vol escriure i per què, abans de començar-ho a fer.

Implicar-se activament en l'escriptura.

Donar valor a una presentació adient dels escrits personals (nets, ben distribuïts, intel·ligibles, respectant criteris acordats, havent-los revisat...)

Controlar d'alguna manera el procés d'escriure i utilitzar recursos adients per millorar la composició (no anar de pressa, seguir pautes, consultar altres composicions, revisar, demanar ajuda...)

Descobrir la importància d'altres formes d'expressió gràfica, a més de l'escrita, per expressar idees i sentiments, per comunicar-se més efectivament o d'altres maneres amb la gent (tècniques plàstiques, dibuixos, imatges, produccions audiovisuals, amb ordinador...) .

 

Ambit social.

Escoltar de manera interessada i tenir una actitud dialogant.

Treballar en equip.

Tractar totes les persones com a iguals, amb dignitat i de manera solidària.

Rebutjar tota mena d'intolerància i de discriminació per raons de sexe, raça, classe, nacionalitat, religió, ètnia...

Acceptar el fet que hi pot haver punts de vista diferents sobre un mateix esdeveniment, fenomen o problema.

Utilitzar fonts d'informació (orals, escrites, audiovisuals), de manera autònoma o per indicació, per estar ben informat, formar-se una opinió, i saber què cal fer.

Analitzar críticament les informacions dels diferents mitjans (televisió, anuncis, revistes, pel·lícules, llibres, testimonis orals...)

Adonar-se que hi pot haver diferents punts de vista d'un mateix fet, fenomen o problema, i que allò que hom pensa no és el que ha de pensar tothom.

Utilitzar la crítica com a eina positiva.

 

Educació artística.

Conèixer els llenguatges visuals i les seves característiques bàsiques al llarg de la història.

Identificar els llenguatges visuals i entendre els seus missatges (pintura, escultura, arquitectura, cinema, disseny, fotografia...).

Identificar les característiques visuals i estructurals de les imatges: punt de vista, perspectiva, enquadrament, forma-fons, línia i traç.

Expressar plàsticament idees i sentiments tot utilitzant tècniques diverses de manera creativa.

Expressar, gràficament o plàsticament, idees, fets, narracions, vivències i sentiments.

Manifestar una actitud d'interès i respecte davant de qualsevol manifestació artística que es produeix en la nostra societat.

Mostrar predisposició per a l'observació i valorar la importància dels elements visuals i plàstics de l'entorn immediat.

Apreciar les qualitats estètiques dels missatges en els mitjans de comunicació i en l'entorn immediat.

Apreciar la utilitat de les noves tecnologies aplicades a la creativitat artística.

 

Relació amb les competències bàsiques en Comunicació Audiovisual .

Impacte historico-social:

Experimentar els principis que fan possible la creació d'imatges en moviment (joguines òptiques ).

Observar i reflexionar entorn dels valors morals i de vida que ens arriben a través dels mitjans de comunicació.

Comunicació audiovisual.Agents de la producció .

Produir missatges audiovisuals senzills utilitzant diferents mitjans (foto, transparència, enregistrament en una casset, enregistrament en vídeo, etc.) .

Observar la importància de l'autoria en la producció de missatges audiovisuals.

Comunicació audiovisual. Alfabetització en el llenguatge dels mitjans.

Ser capaç d'observar atentament i descriure amb detall el contingut d'una imatge i extreure'n després les valoracions oportunes.

Ser capaç de produir imatges fixes utilitzant diferents enquadraments.

Adonar-se de la importància del so en les produccions audiovisuals.

Aprendre a analitzar els elements que constitueixen la narració fílmica: estructura narrativa, personatges, espais.

Alfabetització tecnològica.

Ampliar el coneixement de les funcions de la càmera fotogràfica.

Ampliar el coneixement de les funcions de la càmera de vídeo.

 

Organització i recursos.

Aquesta proposta està pensada per alumnes de cicle Superior o primer cicle d'ESO.

Les activitats estan organitzades per ser realitzades en grups de tres o quatre alumnes. Cada grup segueix un itinerari semblant on canvia el contingut de les activitats. Si és necessari pel total d'alumes que formen el grup-classe, dos grups diferents poden seguir el mateix itinerari. Si el tutor/a ho creu convenient, podrà definir els rols de cada alumne dins del grup.

Cal preveure una sessió d'una hora per la realització de cadascuna de les activitats. Es pot fer prèviament una sessió conjunta per tal de presentar la tasca a realitzar i organitzar els grups. Pels alumnes que acabin abans i que vulguin saber més coses sobre el tema, a les conclusions trobaran algunes adreces que els seran d'utilitat. Necessitarem també una sessió com a mínim per exposar els treballs a la resta de companys i companyes.

El material obtingut després de la recerca es podria exposar a l'escola i si coincideix amb alguna activitat adreçada als pares, es podria aprofitar per mostrar-los els treballs realitzats pels seus fills i filles.

Les joguines òptiques que construeixen, podrien servir per realitzar un taller adreçat a la resta de companys i companyes on els monitors siguin els alumnes que en realitzat el treball de la webquest.

Pel bon funcionament de les tasques a realitzar, fóra convenient que els alumnes tinguin un mínim domini de la navegació per internet, així com eines bàsiques de l'edició de textos i tenir un mínim coneixement del funcionament bàsic de la càmera de fotos i de vídeo.

En cas de no disposar de càmera de fotos i/o de càmera de vídeo cal preveure portar a l'aula revistes i diaris que ens permetin buscar imatges per realitzar la tercera activitat. La última activitat podria consistir només en realitzar el guió de la filmació.

L'avaluació serà del treball realitzat pel grup, tenint present la part creativa, així com de l'exposició que fan davant dels seus companys i companyes.

Aquí teniu també algunes adreces que us poden ser d'interès:

http://www.xtec.cat/~xripoll/indexdidactic.html

http://www.xtec.cat/web/recursos/media/cinema

http://www.institut-lumiere.org/francais/films/1seance/accueil.html

http://www.museudelcinema.cat/cat/index.php

Per acabar, no dubteu en fer arribar els vostres suggeriments després de realitzar aquesta webquest amb els alumnes a l'adreça electrònica que teniu a la portada.