- Es tracta d'un problema complex, per resoldre'l us presentem cinc activitats. Us suggerim que ecolegs i genetistes us organitzeu en grups de 4. Tots els components de l'equip heu de fer les activitats 1 i 2, per informar-vos del problema. Després els ecolegs fareu l'activitat 3 i els genetistes la 4. Finalment,tot l'equip junt heu de fer l'activitat 5 en la dissenyareu el bacteri bioremeiador.
- La major part dels punts a treballar no tenen resposta única, hi ha diferents solucions vàlides, que haureu de justificar portant a terme un treball cooperatiu en grup. Cal que us assabenteu bé del què es demana, penseu i intercanvieu idees amb els companys per triar el camí més adient.
ACTIVITAT 1: APRENENT SOBRE ELS ELS PURINS
Per començar, cal que us informeu sobre els purins:
1.-Què són?
|
2.-Per què són un problema actualment?
|
3.-Amb quines funcions fisiològiques dels mamifers tenen a veure?
|
4.-Quina és la principal substància que té a veure amb la seva formació?
|
5.-A partir de quines biomolècules s'origina aquesta substància en el cos dels mamifers
|
ACTIVITAT 2 : LA BIOREMEIACIÓ COM A RECURS MEDIAMBIENTAL
Haurieu de justificar perquè és recomanable la seva utilització o no i fins i tot comparar-la amb altres mètodes. Potser les següents preguntes us poden donar una pauta per a l'argumentació
1.-Quins són els punts positius de la Biotecnologia com a mètode bioremeiador?. Per què? |
2.-Quins són els seus punts negatius?. Per què? |
3.-Argumenteu la vostra postura a favor del seu ús. |
ACTIVITAT 3 : SITUANT EL PROBLEMA DE L’EXCÉS DE PURINS DES D’ UN PUNT DE VISTA ECOLÒGIC
Es tracta d'esbrinar les conseqüències ecològiques de l'abocament de purins. Potser preguntes com aquestes us poden ajudar:
1.-Com explicaries que als llocs afectats per aquest tipus de contaminació les persones no beuen aigua de l’aixeta, sino d'ampolla, i senten “pudor” tot sovint? |
2.-De quina forma s'acumula el Nitrogen quan s'aboquen els purins? Per què? |
3.-Quins canvis presenten els compostos del Nitrogen en el sól, des de que són excretats els purins fins que són absorbits per les arrels dels vegetals? |
4.-Quines tipus de bacteri afavorirà la depuració dels purins? Per què? |
5.- El cultiu excessiu de lleguminoses en un camp, produirà un efecte similar o contrari al que produeix la contaminació per purins? Per què? |
ACTIVITAT 4 : L'ÚS DELS TRANSGENICS COM A SOLUCIÓ MEDI AMBIENTAL
Les següents preguntes us poden fer de guia:
1.-Què és un bacteri transgènic?
|
2.-Què és un gen bioremeiador?
|
3.-Quins són els passos a seguir per aconseguir fer un bacteri transgènic?
|
ACTIVITAT 5 : PROPOSANT UN BACTERI VIRTUAL REMEIADOR
Ara, ecolegs i genetistes heu de reunir-vos i fer la vostra aportació, explicant les característiques que ha de tenir el vostre bacteri transgènic virtual i com el dissenyarieu:
1.-Argumenteu les característiques que ha de tenir el bacteri transgènic que voleu dissenyar
|
2.-En base a aquestes característiques, què tindreu en compte per triar el bacteri donador i el bacteri hoste? Per què?
|
3.-Sabrieu seqüenciar i justificar els passos a seguir per a la construcció d'aquest bacteri bioremeiador?
|
ARA JA PODEU PREPARAR LA VOSTRA PRESENTACIÓ EN POWER- POINT,TENINT EN COMPTE QUE HA DE INCLOURE: EL PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA MEDIAMBIENTAL, L' EXPOSICIÓ DE PROS I CONTRES DE LA BIOREMEIACIÓ I LA TRIA I EL DISSENY DEL BACTERI VIRTUAL
enrera / seguir