DESENVOLUPAMENT SOCIALDes del punt de
vista social, el grup augmenta amb l'edat. De tres a set anys, el nen
mostra una marcada preferència pel grup de 3 . Va augmentant la
tendència a participar en grups cada vegada més nombrosos,
però amb una durada molt curta (només un terç juguen
més de 20 minuts). L'activitat per
ella mateixa, el material, els objectes, constitueixen un centre d'agrupament,
sobretot després dels quatre anys; fins aleshores, el nen corre
darrere els seus companys, prova de copiar-los, seguir-los. El joc esdevé
de costat amb altres nens, no amb ells. Aquests primers
contactes socials solen manifestar-se per un comportament agressiu de
diversa magnitud: L'agressió
manual: Nens
de tres, quatre i cinc anys s'empenyen, s'envesteixen, es donen cops,
es tiren per terra els uns als altres de manera brusca i espontània,
sense causa o conflicte aparent, fins i tot amb una sensació de
satisfacció. Aquest comportament tan antisocial en aparença,
és en realitat la forma natural de fer els primers contactes, com
si es mesuressin les forces, com si fos una exploració o un tempteig.
Aquest comportament tan barroer d'una banda, expressa, per l'altra, el
desig de satisfer dues necessitats oposades: manifestar-se diferent de
l'altre i unir-se a l'altre. Per això, les baralles, en aquesta
edat, s'acaben tan bruscament com han començat i se substitueixen
per actituds conciliadores o per relacions pacífiques. els adults
ens peguem o ens empenyem quan ja no ens entenem; els nens, en canvi,
es peguen perquè encara no s'entenen. La cooperació
grollera:
Un nen de tres anys veu un altre nen que té una galleda i una pala;
li ho vol agafar. El nen es defensa i disputen per la galleda i la pala.
La mare intervé i dóna al primer nen una galleda i una pala
igual que les de l'altre nen. Però el nen no vol el que li dóna
la mare; vol la galleda i la pala de l'altre nen i li ho torna a agafar.
Tot plegat indica que no vol tant la pala i la galleda com el conjunt
nen-pala-galleda. El nen no desitja imitar un activitat, sinó identificar-se,
i l'única manera de fer-ho és mitjançant una apropiació,
sotmetent l'altre i la seva activitat. L'agressió
oral: És
posterior; ja no es tracta d'una agressió moriu sinó de
la persuasió pel llenguatge. Ja no intenta ser superior a l'altre,
sinó només de semblar-ho. Per exemple, no anirà a
buscar la pala i la galleda de l'altre nen, però li dirà
que el seu pare té un vaixell molt gran que va per l'aigua i fa
castells de sorra molt grans i molt macos. Es dóna ínfules,
fums, és presumptuós. L'exhibicionisme:
És posterior a l'agressió manual i a l'oral. És una
agressió simbòlica. El nen o la nena exhibeixen tot allò
de què poden fer ostentació: el seu cos, vestits, sabates,
carteres, etc. Es tornen presumits i vanitosos. busquen d'augmentar el
seu valor, ser més desitjables, convertir-se en objecte d'enveja
tant als ulls dels altres nens com dels adults (pares, mestres, educadors,
etc.). Volen ser el preferit de l'adult perquè d'aquesta manera
tindran ascendent davant els altres. Miren de ser sobreestimats. Quan
el nen s'hagi integrat en el grup i sigui valorat i apreciat pel que val,
ja no li farà falta recórrer a aquesta temptativa de sobreestimació,
perquè serà valorat pel que és i no pel que pretén
ser. Les relacions se serveixen de la seducció. El desig d'importunar:
Interrompre l'activitat d'un altre nen, ja sigui de manera negativa o
bé més subtilment (fer bromes). Totes aquestes
actituds agressives (agressió manual, cooperació grollera,
agressió oral, etc.) són pròpies dels nens d'aquesta
etapa (abans de sis anys), però podem trobar-les en nens més
grans quan hi ha un retard o dificultats en el procés de socialització,
en la consciència i valoració d'ells mateixos o en el nivell
d'autoestima. Un nen que no es valora ell mateix no pot valorar els altres.
Després,
cap als sis anys, aprendrà que la cooperació amb els altres
és una condició necessària per al seu desenvolupament
(joc de cooperació). En el joc paral·lel, els altres nens només són elements del joc, és a dir, no se'ls considera com a persones en realitat. Forma, amb els altres nens, associacions lúdiques que es fan i es desfan sense parar i sense que ningú no es molesti per això. L'essencial és el joc i que el joc continuï, siguin quins siguin els participants. En el joc paral·lel o associatiu no hi ha cooperació ni divisió de funcions ni existeixen regles estables. |