EFECTES DE L'ACTIVITAT FÍSICA SOBRE EL CREIXEMENT I EL DESENVOLUPAMENT
(Educació per a la Salut a l'escola. Orientacions i Programes. Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona, 1985)

L'activitat física condiciona una sèrie de canvis, el creixement i el desenvolupament dels infants.

Tot organisme en creixement necessita exercitar les funcions que s'han de desenvolupar: el creixement físic comporta moviment muscular. Un òrgan que no actua no creix. D'aquí la importància del moviment, sobretot en la infància.

L'exercici augmenta les necessitats d'oxigen dels teixits; amb això estimula la formació de glòbuls vermells a la medul·la òssia, com també l'elevació de l'hemoglobina, que forma part dels glòbuls vermells i és l'encarregada de transportar l'oxigen dels pulmons als teixits.

Per altra part aquesta major demanda d'oxigen s'ha de fornir a partir d'un increment de la circulació sanguínia. És per això que l'exercici fa augmentar l'activitat cardíaca a fi d'oferir l'aportació necessària d'oxigen a través de la sang i els teixits.

Això fa que l'activitat respiratòria pulmonar augmenti a fi d'oxigenar la sang, que circula a major velocitat. El ritme respiratori es pot duplicar durant l'exercici.

L'Augment de la respiració és també important per als pulmons, ja que les respiracions forçades fan que l'aire arribi a tots els racons dels pulmons i que s'augmenti la seva capacitat funcional.

L'exercici augmenta la producció de el calor endògena. L'organisme tendeix a perdre calor augmentant la producció de suor, que en evaporar-se refreda el cos. La suor, a més, neteja la pell i és vehicle d'eliminació de substàncies tòxiques.

Finalment, l'exercici físic ajuda a conservar el pes, a evitar l'obesitat i actua com a profilaxi contra les futures malalties cardio-circulatòries.

Segons Turner, els efectes positius de l'exercici muscular comprenen:

1. ajuda a la circulació

2. augment dels glòbuls vermells i l'hemoglobina

3. major eliminació dels productes de refús de l'organisme

4. neteja de la pell

5. enfortiment del sistema muscular

6. ajudes a la digestió

7. estímul a la salut mental

8. disminució de la congestió interna

9. enfortiment i augment de la capacitat pulmonar

10. tonificació del cor

11. millora dels mecanismes reguladors del cor

12. millora de la coordinació neuromuscular

13. foment del descans i de la son

14. reducció del perill d'adquirir malalties coronàries

La pràctica de l'esport a l'edat escolar és important. L'educació física forma part de l'educació general.

TIPUS D'EXERCICI APROPIAT A L'EDAT
(Conèixer l'infant i l'adolescent. Aportacions a l'educació en el lleure. Montserrat Pérez-Portabella, Carme Aragó. Generalitat de Catalunya. Departament de la Presidència. Direcció General de Joventut. Barcelona 1987)

De 3 a 6 anys

És l'edat del joc, de la gimnàstica imitativa com a part integrant del joc. El joc té un vessant en el camp pedagògic i un altre en l'educació física, a través de la psicomotricitat (tècnica que treballa l'efecte motor de l'activitat física), per tal d'aconseguir l'educació primària del moviment i de la coordinació,

Els nens d'aquestes edats es cansen aviat i els agrada fer curses ràpides, de poca durada, intercalant-hi petits descansos i aturant-se de tant en tant.

Exemples: jugar a pilota, saltar obstacles, pujar i baixar escales i tobogans, anar amb tricicle, imitar la manera de caminar o de moure's d'alguns animals, etc. aquest tipus d'activitats es faran a l'aire lliure si és possible i, si no, als locals.

De 7 a 12 anys

En aquesta edat hi ha una iniciació a la gimnàstica i a l'esport en general.

Aquesta iniciació ha de ser global; per això, de vegades, se l'anomena "pre-esportiva", a fi d'evitar que el nen s'especialitzi en un esport abans de temps. el nen comença a conèixer les normes dels jocs esportius, perquè ara pot practicar esports tan individuals (natació, atletisme, gimnàstica, etc.) com col·lectius (bàsquet, handbol, voleibol, hoquei, etc.). Aquests darrers són els esports millors per a aquesta edat, ja que permeten desenvolupar gairebé tots els músculs, com és ara el cas de la natació, i incrementar l'activitat de les espatlles reforçant els músculs de la columna dorsal i lumbar, pel fet que el moviment dels braços és molt important en tots ells. A més, alhora que treballem pel desenvolupament harmònic del cos treballem també per crear un esperit d'equip, de sacrifici dels uns pels altres i de sentit de la coordinació. Amb aquests exercicis no resta gairebé cap qualitat física sense potenciar.

També es pot iniciar la pràctica de l'expressió corporal; de la dansa: moderna o clàssica i de la gimnàstica: rítmica, moderna, natural, etc.

Les activitats a l'aire lliure durant els caps de setmana i les vacances són les més recomanades per desenvolupar la resistència càrdio-respiratòria: l'acampada, el muntanyisme, la marxa, la bicicleta, etc.