Mòdul 6
Serveis de xarxa amb GNU/Linux
Exercici 123

Estudieu els serveis acordats pels integrants d'aquest 'mini-centre'.

Projecte:

Tots els usuaris de la xarxa disposaran d'un espai personal on emmagatzemar els seus fitxers de treball, correu electrònic, etc.

Cada seminari, inclòs direcció i secretaria, han de disposar d'un espai a la xarxa, accessible només per als seus membres i una 'safata' per entregar materials, amb permisos de només lectura per als alumnes.

Cada grup d'alumnes tindrà un espai a la xarxa, per a poder treballar en equip. Tots els professors, inclosa la direcció tindran accés a l'espai de qualsevol alumne.

Es crearà una 'safata pública' com a espai de lliure intercanvi de fitxers i documentació entre tots els usuaris de la xarxa.

També posarem a disposició de tots els usuaris de la xarxa, un espai 'rebost' amb programari, amb drets d'escriptura només per a la Direcció i de lectura per a tota la resta.

Hi haurà una impressora reservada només per a direcció, secretaria i seminaris.

La resta quedaran a disposició dels alumnes.

Estructura del centre:

Direcció
Seminari de Ciències
Seminari de Lletres
Grup A d'alumnes
Grup B d'alumnes

Hi ha tres impressores, una Làser Xerox 4030 amb nom hplaser dins al Linux, una HP550C, de nom hp550 i una HP800 de nom hp800 al servidor. Es recomana la Làser per a Secretaria.

Estructura de directoris compartits recomanada:

/home/xal/direccio -> compartit pels usuaris de Direcció [direccio]
/home/xal/secreta -> compartit pels usuaris de Secretaria [secreta]
/home/xal/semicie -> compartit pels usuaris del Seminari de Ciències
/home/xal/safcie -> compartit per a l'entrega de materials del Seminari de Ciències
/home/xal/semillet -> compartit pels usuaris del Seminari de Lletres
/home/xal/safllet - > compartit per a l'entrega de materials del Seminari de Lletres
/home/xal/rebost -> compartit com a rebost de programari i aplicacions
/home/xal/publica -> compartit d'accés lliure per a tots els usuaris de la xarxa
/home/xal/grupa -> compartit pels alumnes del Grup A
/home/xal/grupb -> compartit pels alumnes del Grup B

Grups d'usuaris creats dins el Linux:

direccio
secreta
semicie
semillet
grupa
grupb

Dins aquests grups es troben tots els integrants de cadascun dels 'blocs' de l'estructura del centre, es proposa que el control d'accés es faci senzillament comprovant els grups, evitant donar drets a usuaris de forma individual, de manera que facilita gestionar les altes i baixes d'usuari sense modificar la configuració del Samba.

1.- Dissenyeu el fitxer de configuració necessari per poder implementar aquests serveis. Envieu-lo al vostre tutor.

2.- Poseu en marxa en el vostre servidor una 'mostra' per avaluar la configuració, amb les següents dades:

DIrecció: usuari -> pjoan del grup direccio
Seminari de Ciències: usuari -> jpere del grup semicie
Grup A : usuaris -> alum1, alum2 del grup grupa

Espais compartits: -> direccio, semicie, grupa, rebost.

Cal comprovar, des de l'ordinador client que:

2.1.- L'usuari pjoan (membre del grup direcció) pot llegir-escriure al compartit 'direccio', al 'rebost' i al directori dels alumnes 'grupa'. No té accés a cap altre espai.

2.2.- L'usuari jpere (membre del grup semicie) pot llegir-escriure al compartit 'semicie' i al directori dels alumnes 'grupa'. Té accés de només-lectura al 'rebost'.

2.3.- Els alumnes alum1, alum2 (membres del grup grupa) poden llegir i escriure al compartit 'grupa'. Tenen drets de només-lectura al 'rebost'.

Feu un resum de les proves fetes i comenteu els problemes o incidents que heu hagut de resoldre en cada cas. Envieu-ho al vostre tutor.