ATMOSFERA:
Tornem a repassem

El nostre planeta està envoltat d'una capa d'aire. L'aire i l'aigua presents a la Terra li han permès de convertir-se en l'únic cos celeste conegut on s'ha desenvolupat la vida.

Les característiques de l'aire condicionen el temps que fa. Així, la seva temperatura o la quantitat d'aigua que conté determinen que tinguem un dia clar o que patim les conseqüències d'una tempesta. L'anàlisi i l'estudi de les característiques de l'aire permeten de predir el temps. D'aquesta manera, podem programar les nostres activitats o pal.liar alguns dels efectes catastròfics que de vegades provoca.

L'aire conté l'oxigen que necessitem per respirar i manté la Terra a una temperatura ideal pel desenvolupament de múltiples formes de vida. Però constanment llancem a l'aire gasos, fums i pols procedents de les cases, vehicles i indústries. Això causa una greu contaminació de l'aire que perjudica enormement els éssers vius.

A la Terra, bàsicament, podem distingir tres grans àrees. Una coberta per una capa líquida, una capa sòlida i una capa gasosa.

L' ATMOSFERA és la capa de gasos que envolta el nostre planeta. És més densa a les zones pròximes a la superfície terrestre i a mesura que pugem es va fent més tènue fins que es confon amb l'espai exterior.

Juntament amb la hidrosfera, configuren les capes fluides de la Terra.

El suport de moltes formes de vida és degut a una tercera capa sòlida: la litosfera.

L'atmosfera està constituida per una mescla de gasos que rep el nom d' aire.

El gas més abundant en l'atmosfera és el nitrogen , que ocupa el 78% del seu volum.

El segueix en abundància l' oxigen, que representa el 21% del seu volum.

L'altre 1% està constituït per petites quantitats d'altres gasos, com ara l' argó, el diòxid de carboni i l'ozó. Aquesta és la composició de l'aire sec. Però normalment l'aire també conté quantitats variables de vapor d'aigua , procedent de l'evaporació de l'aigua de la superfície terrestre.

Els globus sonda i els satèl.lits meteorológics llançats a l'espai per analitzar les característiques de l'atmosfera han revelat que està formada per diverses capes concèntriques. Aquestes capes es distingeixen principalment per la manera com hi varia la temperatura de l'aire. Sense l'atmosfera, la vida al nostre planeta no seria possible. D'aquí que sigui important quines són les funcions d'aquesta important capa.

L'home, des de temps remots, ha intentat viatjar a través de l'aire i, sobretot, conèixer la part superior de l'atmósfera:

Una mica d'història:

-Aristotil va pensar que l'atmosfera estava formada per l'aire, i quan acabava aquest hi havia una substància anomenada "eter".

-Arquitas, de Tarent, fou l'inventor de l'estel. Molt més endavant l'escocès Wilson, incorporà termómetres a un estel per mesurar les temperatures de l'aire.

-Els germans Montgolfier van aconseguir elevar un globus. Posteriorment a l'any 1875, van assolir els 9600m.

-A partir de 1892 es van llançar globus no tripulats que podien arribar a més alçada. Fins que el 1931 els germans Piccard arribaren als 17 km en un globus amb barqueta tancada. En el 1980 els globus tripulats ja havien assolit els 34 km i els no tripulats als 47 km.

-Actualment, per investigar l'atmosfera fins uns 30 km, s'utilitza un instrument anomenat radiosonda, que consisteix en un conjunt de sensors que s'eleven mitjançant un globus.

-Per damunt dels 30 km i fins els 200 km, s'utilitzen els coets meteorològics.

-A partir dels 200 km cal servir-se dels satèl.lits meteorológics.

A continuació comentarem quines són les capes de l'atmosfera :TROPOSFERA,ESTRATOSFERA,MESOSFERA,TERMOSFERA (ionosfera) I EXOSFERA.

La TROPOSFERA és la capa més propera a la superfície terrestre. Aquesta capa és rica en vapor d'aigua. A mesura que pugem, la temperatura disminueix fins que arriba a uns 60 graus celsius sota zero. És la capa de més interés per a l'ésser humà, ja que hi tenen lloc la majoria dels fenómens atmosfèrics.

L' ESTRATOSFERA , que arriba fins a uns 50 km d'altura, hi trobem la capa d'ozó. L'ozó impedeix que una gran part de les radiacions ultraviolades del Sol, perjudicials per als éssers vius, arribin a la superfície del nostre planeta. L'absorció d'aquestes radiacions fa que en aquesta capa la temperatura pugi.

La MESOSFERA arriba a uns 80 km d'altura. A mesura que pugem la temperatura tornar a baixar fins a assolir els valors més baixos de tota l'atmosfera.

La TERMOSFERA arriba fins a uns 400 km d'altura. En la part superior, les temperatures superen els 1000 graus celsius. Aquesta capa és la responsable de la propagació de les ones de ràdio, ja que les reflecteix i les torna.

Per damunt de la termosfera es situa la capa més exterior de l'atmosfera, que rep el nom d' EXOSFERA, i que arriba fins l'espai exterior, de manera que a mesura que pugem, presenta característiques més semblants a les de l'espai exterior.

Les Funcions de l'atmosfera més importants són les següents:

a) Exerceix una funció protectora . La capa d'ozó es protegeix de les accions externes.

b) És font de vida per a la terra , ja que proporciona els elements vitals per als éssers vius.

c) És font d'aigua potable . Les precipitacions proporcionen l'aigua que no podríem extreure directament dels mars i oceans.

d) Regula la temperatura de la Terra . Evita, sobretot, els grans contrastos que podria haver-hi entre la temperatura del dia i de la nit.

e) Permet tot tipus de combustions , gràcies a les quals gaudim de la calefacció, podem desplaçar-nos amb automòbil, amb avió...

f) Permet la navegació aèrea i la transmissió d'ones per a la comunicació.