Capítol 4
Disposicions sobre barreres arquitectòniques en el transport
(BAT)
Article 32
Accessibilitat en els transports públics
32.1 Els transports públics de viatgers, en l'àmbit
de competències de les administracions públiques catalanes,
tant si són de superfície com si són subterranis,
sens perjudici de la seva adaptació progressiva a les mesures
tècniques resultants dels avenços tecnològics
acreditats per la seva eficàcia, han d'aplicar les prescripcions
establertes en el present capítol, tenint en compte, també,
els criteris fixats en els paràmetres de referència
que consten a l'annex 3.
32.2 Les administracions públiques competents en l'àmbit
del transport públic a Catalunya han d'elaborar i mantenir
permanentment actualitzat un pla de supressió de barreres
i d'utilització i adaptació progressiva dels transports
públics col·lectius.
Article 33
Normes d'aplicació general a tots els mitjans de transport
públic
33.1 Tots els mitjans de transport públic de viatgers podran
ser utilitzats per les persones amb disminució.
33.2 Igualment, en tots els mitjans de transport públic en
l'àmbit de competències de les administracions públiques
catalanes s'ha de reservar l'espai físic necessari per tal
que puguin deixar tots aquells utensilis o ajudes, com bastons,
crosses, cadires de rodes i qualsevol altre aparell o mecanisme
que constitueixi una ajuda tècnica en els termes establerts
a l'article 11.
33.3 Així mateix, s'ha de facilitar l'accés de gossos
pigall a qualsevol tipus de transport col·lectiu que sigui
públic o d'ús públic i als serveis urbans i
interurbans de transports d'automòbils lleugers que siguin
competència de les administracions catalanes segons el que
preveu la Llei 10/1993, de 8 d'octubre, que regula l'accés
a l'entorn de les persones amb disminució visual acompanyades
de gossos pigall.
33.4 Les estacions de metro, ferrocarril, així com les terminals
d'autobusos públics de més d'una línia i cada
una d'elles en més d'un itinerari, situades en l'àmbit
territorial de Catalunya, han de disposar d'un equip de megafonia
amb el qual s'informi els viatgers de les arribades o sortides,
així com de qualsevol altra incidència o notícia.
Igualment, han de disposar de mecanismes d'informació i senyalització
visual que garanteixin l'accés a la informació esmentada
a les persones amb disminució auditiva.
33.5 Els itineraris d'accés han de ser adaptats en les condicions
establertes en el capítol 2, i pel que fa a l'edificació,
s'haurà d'aplicar el capítol 3.
33.6 Els rètols han d'estar a una alçada suficient
de terra per tal que puguin ser vistos per les persones amb cadira
de rodes en moments d'afluència de públic.
Article 34
Accessibilitat al metro, ferrocarrils i autobusos que són
competència de la Generalitat i dels ens locals en l'àmbit
de Catalunya.
34.1 Els projectes de nova construcció o restauració
de les estacions de metro i ferrocarrils que són competència
de la Generalitat i dels ens locals en l'àmbit de Catalunya
han d'ajustar-se als requisits següents, sens perjudici del
que disposa l'article 35:
Han de complir les prescripcions tècniques de l'annex 1 si
tenen per finalitat l'accés, i les de l'annex 2 si tenen
per finalitat la circulació interior.
En espais de recorregut intern en què s'hagin de traspassar
torniquets o d'altres mecanismes, s'ha de disposar d'un pas alternatiu
que permeti l'accés d'una persona amb mobilitat reduïda.
En l'accés, les andanes i l'interior de cotxes s'ha de suprimir
l'efecte cortina i evitar, a més, reflexos i enlluernaments
mitjançant una il·luminació adequada.
Cal instal·lar o preveure la futura instal·lació
d'ascensors o d'altres mecanismes més accessibles per a persones
amb mobilitat reduïda que permetin resoldre els canvis de nivell
entre el carrer i les andanes.
34.2 En els autobusos urbans i interurbans, metro i ferrocarrils
que són competència de la Generalitat i dels ens locals
en l'àmbit de Catalunya, han de reservar-se per a persones
amb disminució, com a mínim, tres seients per cotxe,
propers a les portes d'entrada i senyalitzats adequadament. En aquest
lloc ha de disposar-se, si més no, d'un timbre d'avís
de parada en un lloc fàcilment accessible.
34.3 Els vehicles propis dels transports públics que són
competència de la Generalitat i dels ens locals en l'àmbit
de Catalunya han de complir les condicions següents, a més
de les que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex 3:
Cada un dels vehicles subterranis ha de comptar amb equip de megafonia
que permeti informar els viatgers, amb suficient antelació,
de l'arribada a la parada o a l'estació.
El terra de tots i de cada un dels vehicles de transport ha de ser
antilliscant.
En els autobusos urbans i interurbans, i a fi d'evitar que les persones
amb mobilitat reduïda travessin tot el vehicle, aquestes han
de poder sortir per la porta d'entrada si es troba més pròxima
a la taquilla de control.
El canvi de velocitats ha de reunir els mecanismes tècnics
necessaris per tal d'eliminar les variacions brusques d'acceleració
que pugui provocar.
Tot el material mòbil de nova adquisició ha d'estar
adaptat, i complir els paràmetres de referència recollits
a l'annex 3 d'aquest Reglament.
Els vehicles de nova adquisició han de disposar d'un sistema
de megafonia que informi al seu interior, i amb prou antelació,
de cada parada, i a l'exterior, del número de línia.
Aquestes indicacions han de figurar també escrites en un
sistema de retolació apropiat.
Article 35
Estacions de transport ferroviari
Les estacions de transport ferroviari situades en l'àmbit
territorial de Catalunya i, pel que fa als espais d'accés
a les instal·lacions, la vinculació dels espais de
servei i l'espai d'accés als vehicles han de ser adaptats
en les condicions establertes a l'apartat 3.1.3 de l'annex 3.
Article 36
Parades d'autobús
Les parades d'autobús en el transport urbà i interurbà
situades en l'àmbit territorial de Catalunya han de ser adaptades
en les condicions establertes a l'apartat 3.1.2 de l'annex 3.
Article 37
Vehicle especial adaptat
37.1 En tots els municipis capital de comarca i també en
aquells que tinguin una població superior a 50.000 habitants
ha d'existir, almenys, un vehicle especial o taxi adaptat en les
condicions establertes a l'annex 3 que cobreixi les necessitats
de desplaçament de persones amb mobilitat reduïda. El
nombre de vehicles o taxis adaptats augmentarà en 1 per cada
100.000 habitants del municipi o fracció.
37.2 El Departament de Benestar Social promourà els mecanismes
de col·laboració amb els ens locals per tal de fer
efectiu el que s'estableix en l'apartat anterior, així com
per atendre el servei de vehicle especial o taxi adaptat en aquells
municipis no compresos a l'esmentat apartat.
|