CLISSAR
Projecte
En la nostra tasca ordinària a les escoles ens trobem sovint amb mainada que necessita recursos especials per l'adquisició del llenguatge: infants amb dèficits sensorials com hipoacúsia o sordesa; d'altres amb mancances de caire cognitiu; o d'altres que, bé per la parla predominant en el seu entorn immediat o per la seva incorporació tardana al nostre país, desconeixen la nostra llengua.

En el cas concret dels alumnes d'incorporació tardana que provenen de l'estranger, els/les mestres es troben amb una difícil tasca. No hi ha un llenguatge oral comú i els diccionaris que s'aconsegueixen són escrits en el seu idioma oficial, el qual desconeixen en la majoria d'ocasions perquè parlen dialectes. Desconeixen fins i tot el grafisme del nostre alfabet. Els dibuixos i la gestualització són els primers recursos per a poder-se entendre.
La necessitat d'adquirir ràpidament la llengua parlada i escrita a fi d'integrar-se plenament a la vida escolar, fa que calgui diversificar els recursos per aconseguir aquest objectiu d'una manera sòlida i àgil.


En els problemes d'adquisició de llenguatge, el problema principal resideix en la incorrecta estructuració de frases. Les que aquí es presenten, són bastant rígides però útils per consolidar una estructura de base que els permeti forjar-se una correcta imatge mental d'allò que s'estàcomunicant. L'estructuració es construeix pas a pas, a mesura que s'afegeix informació visual, auditiva i escrita.

Una imatge val més que mil paraules però...
de vegades el bosc no ens deixa veure els arbres.

Aprendre a llegir una imatge veient en ella unitats d'informació sobre el subjecte, l'acció, el moment, el lloc, les coses i els destinataris, fa possible que l'emissor i el receptor, en el fet comunicatiu, "parlin" realment del mateix. S'afavoreix així poder esmicolar i analitzar una imatge global, gràfica o de la realitat, i comunicar-ne eficaçment les informacions que se'n desprenen.

Poder veure, sentir i començar a llegir les frases, que van configurant-se segons la seva elecció, fa que el procés sigui més efectiu i, també, que requereixi un esforç menor.


El contingut del missatge és considerat com un conjunt d’unitats d’informació.
Un continent-imatge (llenguatge universal) que representi a cadascuna d’aquestes unitats, permet entendre el contingut i integrar, més ràpidament, els continents de llengua escrita i parlada.
Pensat inicialment per als alumnes d’incorporació tardana i per als qui presenten dificultats en l’estructuració de llenguatge, pot resultar una eina útil en la rehabilitació d’afàsies pel fet de presentar imatge-so-text de manera simultània i automàtica, afavorint-ne el feed-back. També com a eina alternativa de comunicació en discapacitats motòriques, ja que permet escriure frases amb un simple clic.

La intenció d'aquest treball és la d'oferir un recurs didàctic que millori l'estructuració del llenguatge al potenciar la creació de la imatge mental correcta, alhora que serveix d'instrument per a poder establir comunicació real des del primer moment.
Estructurem frases
A tall d'exemple, en aquestes activitats, es presenten unes estructures rígides però útils en els primers passos. A mesura que es dominen aquestes, es farà progressivament el salt natural a les fórmules més flexibles que té la nostra llengua.

En aquest sentit, es útil proveir-se d'un joc de targetes o daus temàtics amb les imatges a treballar.

           
           

Aquestes poden obtenir-se de l'apartat Material, imprimint la imatge a la mida desitjada. En elles hi pot figurar escrita, també, la informació més apropiada, segons l'edat o nivell dels destinataris.

Cal començar per el vocabulari més usual, acompanyat per el determinant corresponent. D'aquesta es fixarà automàticament el gènere. En cadascuna de les eleccions possibles de totes les activitats, n'hi ha sempre una en maculí i l'altra en femení.
Els nens i les nenes poden dibuixar o pintar el nou vocabulari, de manera que tinguin una còpia pròpia del lèxic que aprenen.

Es recomana declarar el subjecte en primer lloc. Es preferible que els subjectes siguin propers: substituir nen/nena pels noms dels companys de classe dóna més sentit a l'aprenentatge. Tan bon punt es domini el nom comú o propi cal complementar-lo. En algunes de les activitats proposades, a la unitat d'informació relativa al subjecte, aquest es presenta ja complementat, o fins i tot substituït per tot un sintagma.


El verb i adverbi(si n'hi ha) junts en segon lloc, donat que l'adverbi pot canviar radicalment l'acció. També, a les activitats, s'ha inclòs algun adverbi de negació, a la unitat d'informació relativa a l'acció, per tal que en propiciï la generalització posterior.

L'objecte directe tot seguit, presentant-lo per agrupacions temàtiques. El vocabulari que es presenta si té una certa relació, resulta mes fàcil d'integrar correctament, per ser evocat quan es necessita. Aquesta relació pot ser dintre de la mateixa categoria (aliments) per que se n'infereixin les subcategories (vegetals/ fruites// elaborats/...). També aquí es presenta com unitat d'informació, amb nom i determinant per que s'acceleri el procés d'adequació de gènere, a fi d'afavorir el procediment de generalització.


La resta d'elements de la frase (objecte indirecte, de lloc, de temps, ...) es presentaran més endavant, col·locant-los, inicialment, en el primer o l'últim lloc.

Si es fa servir el joc d'imatges com útils per a composar, s'obtenen estructures com aquestes.


  • Aquest és un llenguatge universal que permet la comunicació des del primer moment.
  • Cada imatge representa una UNITAT D'INFORMACIÓ i el seu conjunt ens expressa un pensament.
Amb la intervenció del professional, molt aviat podrà prescindir-se de la graella rígida i flexibilitzar l'estructura.
La possibilitat de combinar les imatges proporcionades a l'apartat de Material amb imatges d'altres subjectes (la foto del propi nen o nena,...), o d'altres objectes (retallats de propagandes de supermercats) o d'altres espais (revistes, dibuixos,...) enriquiran aquestes estructures bàsiques.
A la Taula de composició pot posar-se en pràctica aquesta estructuració flexible.