El llibre s'ha estructurat en quatre apartats:
1- Presentació- Vocabulari
2- Diccionari temàtic
3- Diccionari alfabètic
4- Índex
alfabètic |
|
En la nostra tasca ordinària
a les escoles ens trobem sovint amb mainada que necessita recursos
especials per l'adquisició del llenguatge: infants amb
dèficits sensorials com hipoacúsia o sordesa;
d'altres amb mancances de caire cognitiu; o d'altres que,
bé per la parla predominant en el seu entorn immediat o per
la seva incorporació tardana al nostre país,
desconeixen la nostra llengua.
En ocasions es poden resoldre les
dificultats en l'adquisició del vocabulari gràcies
als diccionaris convencionals o bé a les adaptacions que
se'n fan. Però, en el tema dels verbs, això resulta
complicat.
En el cas concret dels alumnes d'incorporació
tardana que provenen de l'estranger, els/les mestres es troben amb
una difícil tasca. No hi ha un llenguatge oral comú
i els diccionaris que s'aconsegueixen són escrits en el seu
idioma oficial, el qual desconeixen en la majoria d'ocasions perquè
parlen dialectes. Els dibuixos i la gestualització són
els primers recursos per a poder-se entendre.
La intenció d'aquest treball
és la d'oferir un recurs didàctic i un instrument
per a poder-se comunicar des del primer moment. S'ha afegit
també la corresponent traducció en les principals
llengües comunitàries: castellà, francès,
italià, alemany i anglès. Això té una
doble funció ja que per una banda dóna un referent
més, útil per a la comprensió, i per l'altra
afavoreix l'aprenentatge de l'idioma estranger.
|
|
|
|
En el primer apartat s'hi troben alguns
elements que es fan servir habitualment en les primeres estructuracions.
S'han lligat en forma d'història: el/la protagonista QUÍDAM
es presenta. També ens presenta el seu entorn i molts
dels aspectes que motiven, intervenen o matisen les seves accions.
S'han inclòs amb l'objectiu d'unir els recursos per tal de
poder-nos posar a treballar d'immediat sense haver de dependre de
més material.
|
Les imatges responen a les preguntes
clau:
QUI és? COM és?
COM està?
QUÈ és? COM és?
QUÈ porta? QUÈ
té?
QUÈ passa?
QUÈ fa? COM ho fa?
QUAN ho fa? ON ho fa?
|
Més de 300 imatges de persones, animals, vegetals, aliments,
mobles, electrodomèstics, estris, roba,...; qualitats, llocs,
posicions, elements de temps...
|
|
|
|
El segon apartat
agrupa temàticament les accions exposades. És la manera
més fàcil de trobar allò que es busca i no
se sap com es diu. Les paraules que hi figuren són la conjugació
del verb en tercera persona singular del present d'indicatiu.
El motiu és aquest:
Habitualment, es parla
d'allò que fa, que té, o que li passa a una altra
persona o cosa, quan es vol fer un treball d'estructuració
de llenguatge.
Per altra banda, hom s'adreça
als altres en segona persona de l'imperatiu, conjugació que
coincideix en la majoria dels verbs amb l'emprada, la tercera persona
singular del present d'indicatiu. Els lectors troben escrit allò
que senten.
L'Elena
pinta la poma.
Elena, pinta la poma, si us plau!
L'Aleix pela la taronja.
Pela la taronja, Aleix!
D'aquesta manera, l'estructuració
queda resolta en la seva part més complicada: el dibuix expressa
la idea que es busca i la conjugació es troba feta. Les frases
resultants, tant a nivell oral com escrit, són lògiques
i coordinades, tot i tenir la limitació del singular.
Els temes són:
1-
Casa
2- Comerç
3- Comunicació
4- Escola
5- Higiene- Vida
|
6- Lleure
7- Menjar
8- Moviment
9- Natura - Temps
|
10-
Salut- Higiene
11- Sentiments- Relacions
12- Societat
13- Viatjar
|
Més de 550 imatges d'accions
agrupades temàticament.
|
|
|
CERCAR
BUSCAR
INDAGAR
INVESTIGAR
|
|
CERCAVA
|
CERCA
|
CERCARÀ
|
CERCANT
|
CERCAT
|
|
|
* BUSCAR |
* CHERCHER |
* CERCARE |
* SUCHEN |
* TO LOOK FOR |
|
El tercer
apartat conté un diccionari
alfabètic de verbs en infinitiu amb sinònims, en el
qual s'han substituït les definicions per dibuixos. Aquests
intenten explicar-se per ells mateixos però, en ocasions,
incorporen elements ideogràfics. Els protagonistes són
agents neutres, tret d'alguna excepció.
També inclou la conjugació
de l'Indicatiu en 3ª persona del passat (Pretèrit imperfet),
del present i del futur (Futur simple), a més del present
del Gerundi i el Participi. Així es facilita que puguin estructurar
frases des del primer moment. Uns petits pictogrames indiquen el
temps verbal.
En la darrera columna hi trobem
la traducció als diferents idiomes en infinitiu, precedida
per la corresponent bandera.
1.444 accions amb
sinònims, conjugades i traduïdes.
|
|
|
El darrer apartat recull la totalitat
del vocabulari presentat, verbs i sinònims, degudament indexat,
amb més de 2.300 entrades. |
|
|