Aquesta concepció de la intel·ligència
ens ofereix molt joc alhora d’educar als nostres alumnes.
Segons aquest enfocament no podem parlar de nens intel·ligents
i de nens no intel·ligents, sinó de persones amb
més facilitat per un determinat tipus de capacitats.
El sistema educatiu privilegia la intel·ligència
lingüística i la lògico-matemàtica
. Per dir-ho d’una altra manera un alumne que tingui facilitat
en aquestes capacitats serà un alumne amb poques dificultats
a l’escola i tradicionalment considerat intel·ligent,
tot i així, constatem que persones molt brillants a l’escola
fracassen en el món del treball i s’ha demostrat
que persones amb moltes dificultats acadèmiques es converteixen
en uns professionals excel·lents. Aquesta manera d’enfocar
l’educació deixa a nens amb molt talent, en altres
àrees, anul·lats, ja que no se senten valorats,
allò que farien amb facilitat no té cap importància.
Per altra banda s’ha constatat darrerament la gran importància
de la intel·ligència emocional (interpersonal
i intrapersonal). Les empreses més desenvolupades del
món ja fa temps que s’han adonat que els millors
coeficients intel·lectuals no són sempre els millors
professionals, la capacitat de relació amb un mateix
i amb els altres pren una gran importància i es tradueix
en benefici econòmic, que en definitiva es l’objectiu
de qualsevol empresa.
Partint d’aquest fet, l’escola en general i amb
el problema que té de disciplina i fracàs escolar
evidenciat a nivell mundial hauria de tenir en compte aquest
plantejament. Per una banda cal potenciar al màxim les
capacitats emocionals, de la mateixa manera que hi ha nens que
tenen més facilitat per les matemàtiques o pel
dibuix, també hi ha nens que són més intel·ligents
emocionalment i tenen més capacitat de relació,
tan amb ells mateixos com amb els demés. Existeixen programes
per aplicar a centres escolars que detecten i potencien les
capacitats emocionals de les persones. És molt important
des de l’educació infantil treballar el camp de
les emocions amb uns programes rigorosos i molt ben estructurats.
Això ha d’anar junt amb el fet de tenir mecanismes
per detectar les potencialitats intel·lectuals dels nostres
alumnes i a partir d’aquí dissenyar uns currículums
que permetin desenvolupar aquestes capacitats.
Si podem valorar i fer créixer intel·lectualment
les capacitats que destaquen en cada individu, farem sentir
bé aquella persona i segurament veurà la utilitat
i la necessitat de dedicar esforços a allò que
no li és tan fàcil. Una educació que doni
la possibilitat de poder-se desenvolupar en totes i cada una
de les nostres potencialitats ens farà sentir, segurament,
realitzats, útils i potser menys ambiciosos en tots els
aspectes més materials de la societat que, moltes vegades,
amaguen el fracàs, no acadèmic, sinó com
a persona.