Com fer una redacció a les PAU                    tornar

Algunes idees per no trobar-se perdut.

1. Cal pensar que totes les redaccions es poden fer: no hem de caure en el pànic.

2. Escollirem el tema que creiem que pot ser més rentable, que ens agradi més, que ens ofereixi més possibilitats d’entrada. Un cop triada l’opció ens hem de concentrar en els exercicis que ens demana i no canviar a l’opció rebutjada en primera instància: només perdrem temps amb indecisions. Utilitzem cinc minuts per decidir-nos i després treballem decididament en els exercicis triats.

3. En primer lloc pensarem quines informacions, que tenim, ens poden ser útils. S’hi val pensar en els temes de classe, de qualsevol assignatura i també de la nostra experiència com a persones. Les lectures que hem fet al llarg dels estudis o de la nostra vida, les pel·lícules que hem vist, els programes televisius, els diaris que hem fullejat... tot pot ajudar-nos a trobar la manera de vestir el tema. Són uns minuts de reflexió.

4. Per exemple, ens trobem amb el tema que es va proposar en una de les darreres edicions:  La novel·la policíaca o el gènere negre: característiques principals.

-         farem ràpidament un recorregut per les lectures fetes d’aquest gènere i per les pel·lícules que hàgim vist.

-         com que ens parla de novel·la, pensarem quins són els elements generals que sempre ens han servit per analitzar una novel·la: argument, trama, personatges, narrador, punt de vista, recursos narratius... Pensarem què és específic del gènere a la llum dels exemples anteriors en els apartats que hem enumerat.

5. Un cop tinguem “continguts” pensats per explicar, pensarem quina serà la introducció, quins punts tractarem en el desenvolupament i una conclusió.

6. Redactarem segons el pla establert. Hi posarem exemples si s’escau,  mirarem d’explicar els continguts de forma ordenada i clara. Farem frases entenedores i evitarem repetir innecessàriament allò que ja estigui dit. Posarem els connectors lògics entre cada part del text. Val més fer frases curtes i posar els connectors adequats entre elles.

7. Un  cop acabat el text, repassarem l’ortografia i vetllarem que tot plegat sigui correcte i entenedor. Repassarem el text més d’un cop si tenim temps.

8. En un examen cal anar amb el rellotge a la mà i no podem entretenir-nos, per tant cal pensar ràpidament i si cal apuntar-se en un esborrany algun mot o idea per no perdre’ns en la redacció. Si tenim clars els passos a seguir, estalviarem temps. Hem de repartir-nos el temps equitativament segons el valor de les preguntes i seguir l’estratègia, si cal, de fer allò que és molt clar en primer lloc i deixar per al final allò que requereixi més reflexió.

(orientacions elaborades per Marta Ibàñez- IES Ferran Casablancas- Sabadell- gener 2005.)