Equips d'assessorament psicopedagògic

1. Història

2. Quines són les nostres funcions?

CENTRES I PROFESSORAT

Assessorar als centres en l´elaboració, aplicació i revisió de la concreció del currículum a l´escola, en aspectes psicopedagògics i d´atenció a la diversitat d´alumnes.

concreció d´objectius i continguts per equilibrar tipus de capacitats i prioritzar de cara a alumnes amb NEE

formes de diversificar i flexibilitzar activitats, i aspectes organitzatius per optimitzar recursos, espais, agrupaments, horaris,...

formes d´avaluació que ajudin a prendre decisions i tinguin en compte les diferències

criteris per elaborar materials i seleccionar els més adequats.

Assessorar al professorat en tot allò que faci referència a l´atenció a la diversitat a l´aula.

col·laborar en l´avaluació de NEE dels alumnes, per determinar si necessiten ajuts i de quin tipus, en col·laboracióamb mestres, professors, especialistes i serveis específics

participar en l´elaboració i seguiment d´adaptacions,en col·laboracióamb mestres, professors, especialistes i serveis específics

assessorar formes d´organització de les activitats per oferir oportunitats de participació als alumnes amb menys recursos

assessorar formes d´atenció específica per alguns alumnes

Participar en les actuacions que es relacionin amb l´orientació escolar i professional dels alumnes. Adreçat a alumnes, famílies i equips docents.

Participar en l´elaboració, aplicació i revisió del Pla d´ Acció Tutorial

ALUMNES I FAMÍLIES

Avaluar  necessitats dels alumnes amb NEE i proposta d´escolarització a través d´un dictamen previ a la matriculació

Informar i orientar les famílies d´alumnes que necessitin suport i orientació en relació a l´atenció educativa dels seus fills.

Promoure i participar en programes d´informació o de formació adreçats a les famílies per col·laborar en l´establiment d´una adequada relació entre famílies i centres.

SECTOR

Col·laborar amb d´altres programes o serveis educatius del Departament, d´altres Departaments o de les Administracions locals

Aportar suport i criteris tècnics psicopedagògics a altres òrgans de l´administració educativa

3. Relació de serveis que intervenen en el centre

1. qui demana la intervenció de l´especialista?

2. amb qui es coordina?

3. com es coordina i avalua?

quan aquest alumne necessita un ajut específic, detectat pel mestre de la seva classe o bé ja bé detectat per algun servei (SAP, EAP, EAP ESPECÍFIC) rep un suport del mestre d´EE.

El mestre d´EE

   La intervenció del mestre d´EE la pot demanar:

el mestre tutor

pel consell del dictamen de matriculació: fet per l´EAP, i de vegades amb col·laboracióamb EAP específic.

S´acorda la seva intervenció conjuntament el mestre tutor, el mestre d´EE i l´EAP després de l´avaluació. El mestre d´EE es coordina  per fer una adequació curricular dels alumnes amb NEE, on es distribueixen les tasques a fer, on es fan i com s´avaluaran, amb:

amb el mestre tutor (de vegades el cicle)

amb el logopeda, o el mestre d´invidents.

el professional de l´EAP, setmanalment

la tasca del mestre d´EE es coordina i s´avalua conjuntament amb l´escola i l´EAP 

La seva tasca està regida pels criteris i acords presos en el PCC respecte el tractament de la diversitat i les NEE dins d´aquest marc.

forma part del claustre de l´escola i pertany a un cicle

fa un Pla de Treball per el curs i una memòria avaluativa

El Logopeda i el mestre/a d'invidents

la intervenció del logopeda o el mestre d´invidents es demana:

a través del dictamen fet per l´EAP, i l´EAP específic

a través de l´avaluació que fa l´EAP a demanda del mestre tutor pel que fa als trastorns de llenguatge, on es prioritza.

El logopeda i el mestre d´invidents es coordina:

amb l´EAP de la zona

el CREDA assessora la seva tasca i li dona formació.

El CREDA  a través dels Plans de treball i de les memòries.

Altres serveis en que es coordina l´EAP

SAP: Servei d´Atenció primerenca. Depèn de Benestar Social. Atenció als infants de 0 a 4 anys. La coordinació és en el moment de matriculació d´alumnes amb possibles NEE.

EAPS ESPECÍFICS: Depenen del Departament d´Ensenyament. Són d´àmbit de Catalunya. Fan la valoració i seguiment de l´escolarització dels alumnes amb handicaps concrets. La coordinació és aquesta valoració i seguiment. Uns des del punt de vista i coneixement profund del handicap, i nosaltres des del coneixement de l´escola, del currículum que es fa  i dels recursos que té.

CREDA: depenen del Departament d´Ensenyament. Són d´àmbit comarcal. Fan la valoració i seguiment de l´escolarització dels alumnes amb sordesa. La coordinació és aquesta valoració i seguiment, a través del logopeda.. Uns des del punt de vista i coneixement profund del handicap, i nosaltres des del coneixement de l´escola, del currículum que es fa  i dels recursos que té.

CSMIJ: depenen del Departament de Sanitat. Fan un tractament clínic ambulatori  de problemes concrets. La coordinació és de traspàs d´informació.

COMPENSATÒRIA : És un programa del Departament d´Ensenyament. Col·laboren amb l´escola a facilitar la plena integració escolar dels alumnes d’incorporació tardana i/o amb risc de marginació social per la situació socio-cultural de les seves famílies.

SEDEC: depenen del Departament d´Ensenyament. Col·laboren amb l´escola en el treball d´immersió lingüística.

SERVEIS SOCIALS: depenen dels Ajuntaments. Fan treballs amb les famílies. La coordinació és a través de la demanda que l´escola o nosaltres els fem de la seva intervenció o bé que ells ens informen de la seva actuació amb algunes famílies.