Criteris
en relació a les capacitats
que promou
L'adaptació pot fer-se a diferents nivells
i que, de fet, les successives concrecions del currículum són
adaptacions que es fan en el centre i a l'aula. Però aquestes
concrecions poden no ser suficients per estimular el desenvolupament
de les capacitats de determinats alumnes i, per tant, caldrà
introduir en les actuacions educatives les modificacions necessàries.
En aquest sentit és important tenir presents els dos elements
que han de presidir l'actuació educativa: d'una banda, allò
que volem aconseguir amb la nostres actuacions, els objectius de l'educació,
les intencions educatives; i d'una altra banda, l'alumnat, el seu context,
les seves característiques, capacitats, etc. Aplicat a l'adaptació
del llibre de text, això significa analitzar els objectius que
proposa i la seva correspondència amb les capacitats i el context
de l'alumnat.
Això
pot pressuposar; modificar el temps destinat a l'assoliment dels objectius,
seleccionar continguts que facilitin l'adquisició en el màxim
grau possible de totes les capacitats, no caient en el parany de treballar
molts continguts adreçats a desenvolupar una de les capacitats
i cap contingut de les altres, adaptar els continguts a través
de les accions de seleccionar, prioritzar, simplificar o seqüenciar,
simplificar aquells que tenen una complexitat cognitiva elevada, prioritzar
aquells que: afavoreixen l'aprenentatge autònom de l'alumnat.