nenufar  
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE  
   
 
2.1.3 >JÑAHA IOGA. EL IOGA DEL CONEIXEMENT


El Jñana Ioga és el ioga del coneixement i de la saviesa. El seu mètode està bàsicament compost de dues etapes: en la primera s’analitza i s’examina allò que es vol conèixer per mitjà de la ment racional i en la segona etapa, es realitza un procés d’autointerrogació i indagació amb la finalitat de donar un salt més enllà de la ment racional. S’utilitza el pensament fins a on resulta eficaç i, després, és abandonat per, a través de la indagació i el discerniment, arribar a conèixer la Realitat en forma d’experiència directa.

L’estat de ioga s'aconsegueix despertant la intuïció amb una pregunta que es formula constantment. És un procés d’indagació permanent que acaba dissolvent els bloquejos i les limitacions de la ment, donant pas a l’experiència de la Realitat Última o Atman.  La ment del jñana iogui es fa idèntica a l’Absolut (Brahmán). Perquè el procés finalitzi amb èxit, el iogui ha de tenir un intensíssim desig de fondre's amb la veritat.

El tipus de preguntes que es formula el jñana iogui són les que ajuden a comprendre la naturalesa profunda o l’ordre de l’univers com per exemple: “Qui sóc jo?”

El practicant d’aquesta branca segueix premisses com: “No creguis res que no experimentis per tu mateix”. Això no vol dir que no accepti les teories exposades en les escriptures o pels mestres, però només les acaba acceptant i creient quan les realitza en ell  mateix.

A l’Índia, el Jñana Ioga està freqüentment associat a la filosofia Vedanta. El Vedanta es basa en un triple pilar:

  1. Estudi de les escriptures (textos).
  2. La discriminació entre el real i l’irreal per mitjà de la raó.
  3. L’experiència intuïtiva.

Així el Jñana Ioga es configura en una estructura amb set parts::

        1. Viveka: “discerniment” metafísic entre el real i l’irreal, entre l’etern i l’infinit, la personalitat humana i el jo suprapersonal.
        2. Vairagya: “renunciació” a tots els objectes mundans i celestials.
        3. Tapas: “austeritat”
        4. Mumukshutva: “anhel d’emancipació”
        5. Sravana: “audició de la tradició sagrada i de les ensenyances del Mestre”
        6. Manana: “reflexió” sobre el que s’ha sentit.
        7. Nididhyana: “meditació” sobres les doctrines revelades pel Mestre o les escriptures, que condueix a l’estat de Superconsciència (samadhi)

El Jñana Ioga té amb pocs adeptes i es diu que és el ioga més difícil, però que pot ser el més assequible per a les persones del tipus intel·lectual-intuïtiu. Requereix una gran preparació.

Alguns dels mestres més rellevants d’aquest ioga en els darrers temps són: Ramana Maharsi, Nisargadatta Maharaj i Swami Krishnananda.