Posició inicial:
Asseguts/udes, els colzes sobre la taula, les mans en conca sobre els ulls.
Desenvolupament:
- Tranquil·litzeu-vos. Escolteu els sorolls que vénen del carrer (pausa de 30 o 40 segons).
- Escolteu els sorolls que vénen del pati
- Ara podreu percebre el soroll de l’entorn de la classe. Podreu constatar que no estem pas immersos en el silenci. Però, a la nostra classe, gràcies a vosaltres, tenim silenci. Seguiu immòbils i atents. Faré exprés 3 petits sorolls, l’un darrere l’altre:
Possibles sorolls:
- 1r soroll: lleuger fregament produït per arrugar un paper...
- 2n soroll: metàl·lic/ obrir la finestra/obrir-tancar un calaix...
- 3r soroll: lleuger toc-toc sobre la taula/a la pissarra...
- Mentalment intenteu recordar aquests sorolls de manera ordenada (pausa).
- Molt bé. Ara sou tot orelles: posaré una música. Però afineu l’oïda perquè serà molt lenta, lenta (posar la música a un volum molt baix). Quan ja no la sentiu, escoltareu el murmuri més lleuger de tots: el de la vostra respiració en els vostres narius.
- Sentiu que aquest aire és la vida dins vostre que dilata el vostre tòrax i eixampla la vostra esquena (pausa).
- Feu més profunda la vostra respiració, escolteu el soroll, com si fos el del mar i les onades. Compteu les onades (pausa).
- Sentiu la respiració suau en els vostres narius (pausa).
- Recordeu els petits sorolls que us he fet escoltar abans (pausa).
- Ara, escolteu els sorolls del carrer (pausa).
- Escolteu de nou la música. Sentiu bé el vostre cos sobre la cadira, els colzes sobre la taula.
- Poc a poc traieu les mans dels ulls, manteniu els ulls tancats i observeu com es filtra la llum a través de les parpelles closes.
(Ara cal lligar aquest exercici amb el que s’està fent a classe, es pot continuar amb ulls tancats i escoltar el que diu el professor/a o bé llegir en silenci, etc., de manera que es vagi introduint el treball escolar).
Vincle amb la tradició:
Antar-Mauna (silenci interior): exercici preliminar de Raja Ioga que parteix de l’escolta de sorolls exteriors per arribar al silenci.
Variant 1:
En lloc de sorolls es pot utilitzar una música el volum de la qual es fa minvar progressivament. Es convida els alumnes a captar el límit de l’audible.
Variant 2: El viatge musical
Posició:
Asseguts/des
Desenvolupament:
-
Escolteu els sorolls que percebeu de fora l’edifici, el carrer, la carretera... tot seguit escolteu els que hi ha dins de la classe on estem ara.
-
Escolteu els sorolls que us arriben de l’interior del vostre cos.
-
Tanqueu les orelles amb els índexs i escolteu la vostra respiració: s’assembla al so de l’oneig de la mar
-
Ara, escolteu la música que us posaré. Escolteu-la i deixeu-vos bressar.
-
Imagineu que entra per les vostres orelles i viatja dins del vostre cos com si fos una caixa de ressonància.
-
Feu circular la música en tot el vostre cos: la cara, el pit, la mà i el braç dret, la mà i el braç esquerre, tota l’esquena, el ventre, la pelvis, la cama dreta, la cama esquerra, el peu dret, el peu esquerre.
-
Ara, divertiu-vos jugant amb els sons i feu-los circular per tot el vostre cos, al vostre aire, amb tota llibertat, deixeu anar la vostra imaginació.
Efectes:
- Aquest exercici porta l’alumne/a a prendre consciència dels sons i de sentir-ne les vibracions i imaginar-ne la circulació per tot el cos. Això afavoreix el coneixement del propi cos, desvetllant la capacitat “d’escolta” de les sensacions corporals. Coneixent-les les podran dirigir i canalitzar.
Moment favorable:
- Prepara per a la realització d’un treball intel·lectual.
Efectes:
- Excel·lent per recentrar els/les estudiants a través de “l’escolta”. Afavoreix tot exercici d’aprenentatge que demani una atenció auditiva. Molt adequat per a l’aprenentatge de llengües estrangeres.
|