Header image  
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE  
   
 
 3.2.6 > DHARANA: CONCENTREM LES FORCES COM EL LÀSER
 

silenci   3.2.6.4 > JOC D'ESCOLTA I SILENCI

Posició inicial:
Asseguts/udes, els colzes sobre la taula, les mans en conca sobre els ulls.

Desenvolupament:

  1. Tranquil·litzeu-vos. Escolteu els sorolls que vénen del carrer (pausa de 30 o 40 segons).
  2. Escolteu els sorolls que vénen del pati
  3. Ara podreu percebre el soroll de l’entorn de la classe. Podreu constatar que no estem pas immersos en el silenci. Però, a la nostra classe, gràcies a vosaltres, tenim silenci. Seguiu immòbils i atents. Faré exprés 3 petits sorolls, l’un darrere l’altre:

                 Possibles sorolls:

    1. 1r soroll: lleuger fregament produït per arrugar un paper...
    2. 2n soroll: metàl·lic/ obrir la finestra/obrir-tancar un calaix...
    3. 3r soroll: lleuger toc-toc sobre la taula/a la pissarra...
  1. Mentalment intenteu recordar aquests sorolls de manera ordenada (pausa).
  2. Molt bé. Ara sou tot orelles: posaré una música. Però afineu l’oïda perquè serà molt lenta, lenta (posar la música a un volum molt baix). Quan ja no la sentiu, escoltareu el murmuri més lleuger de tots: el de la vostra respiració en els vostres narius.
  3. Sentiu que aquest aire és la vida dins vostre que dilata el vostre tòrax i eixampla la vostra esquena (pausa).
  4. Feu més profunda la vostra respiració, escolteu el soroll, com si fos el del mar i les onades. Compteu les onades (pausa).
  5. Sentiu la respiració suau en els vostres narius (pausa).
  6. Recordeu els petits sorolls que us he fet escoltar abans (pausa).
  7. Ara, escolteu els sorolls del carrer (pausa).
  8. Escolteu de nou la música. Sentiu bé el vostre cos sobre la cadira, els colzes sobre la taula.
  9. Poc a poc traieu les mans dels ulls, manteniu els ulls tancats i observeu com es filtra la llum a través de les parpelles closes.

(Ara cal lligar aquest exercici amb el que s’està fent a classe, es pot continuar amb ulls tancats i escoltar el que diu el professor/a o bé llegir en silenci, etc., de manera que es vagi introduint el treball escolar).

Vincle amb la tradició:
Antar-Mauna (silenci interior): exercici preliminar de Raja Ioga que parteix de l’escolta de sorolls exteriors per arribar al silenci.

Variant 1:
En lloc de sorolls es pot utilitzar una música el volum de la qual es fa minvar progressivament. Es convida els alumnes a captar el límit de l’audible.

Variant 2:  El viatge musical
Posició:
Asseguts/des

Desenvolupament:

    • Escolteu els sorolls que percebeu de fora l’edifici, el carrer, la carretera... tot seguit escolteu els que hi ha dins de la classe on estem ara.
    • Escolteu els sorolls que us arriben de l’interior del vostre cos.
    • Tanqueu les orelles amb els índexs i escolteu la vostra respiració: s’assembla al so de l’oneig de la mar
    • Ara, escolteu la música que us posaré. Escolteu-la i deixeu-vos bressar.
    • Imagineu que entra per les vostres orelles i viatja dins del vostre cos com si fos una caixa de ressonància.
    • Feu circular la música en tot el vostre cos: la cara, el pit, la mà i el braç dret, la mà i el braç esquerre, tota l’esquena, el ventre, la pelvis, la cama dreta, la cama esquerra, el peu dret, el peu esquerre.
    • Ara, divertiu-vos jugant amb els sons i feu-los circular per tot el vostre cos, al vostre aire, amb tota llibertat, deixeu anar la vostra imaginació.

Efectes:

  • Aquest exercici porta l’alumne/a a prendre consciència dels sons i de sentir-ne les vibracions i imaginar-ne la circulació per tot el cos. Això afavoreix el coneixement del propi cos, desvetllant la capacitat “d’escolta” de les sensacions corporals. Coneixent-les les podran dirigir i canalitzar.

Moment favorable:

  • Prepara per a la realització d’un treball intel·lectual.

Efectes:

  • Excel·lent per recentrar els/les estudiants a través de “l’escolta”. Afavoreix tot exercici d’aprenentatge que demani una atenció auditiva. Molt adequat per a l’aprenentatge de llengües estrangeres.