Posició inicial: 
Asseguts/udes, els colzes  sobre la taula, les mans en conca sobre els ulls. 
            Desenvolupament: 
            
              
                - Tranquil·litzeu-vos. Escolteu els sorolls que vénen del       carrer (pausa de 30 o 40 segons).
 
                - Escolteu els sorolls que vénen del pati
 
                - Ara podreu percebre el soroll de l’entorn de la classe. Podreu constatar que no       estem pas immersos en el silenci. Però, a la nostra classe, gràcies a       vosaltres, tenim silenci. Seguiu immòbils i atents. Faré exprés 3 petits       sorolls, l’un darrere l’altre:
 
               
             
                             Possibles sorolls: 
            
              
                
                  - 1r        soroll: lleuger fregament produït per arrugar un paper...
 
                  - 2n        soroll: metàl·lic/ obrir la finestra/obrir-tancar un calaix...
 
                  - 3r        soroll: lleuger toc-toc sobre la taula/a la pissarra...
 
                 
                - Mentalment intenteu recordar aquests sorolls de       manera ordenada (pausa).
 
                - Molt bé. Ara sou tot orelles: posaré una música.       Però afineu l’oïda perquè serà molt lenta, lenta (posar la música a un volum molt baix). Quan ja no la sentiu,       escoltareu el murmuri més lleuger de tots: el de la vostra respiració en       els vostres narius.
 
                - Sentiu que aquest aire és la vida dins vostre que       dilata el vostre tòrax i eixampla la vostra esquena (pausa).
 
                - Feu més profunda la vostra respiració, escolteu el       soroll, com si fos el del mar i les onades. Compteu les onades (pausa).
 
                - Sentiu la respiració suau en els vostres narius (pausa).
 
                - Recordeu els petits sorolls que us he fet escoltar       abans (pausa).
 
                - Ara, escolteu els sorolls del carrer (pausa).
 
                - Escolteu de nou la música. Sentiu bé el vostre cos       sobre la cadira, els colzes sobre la taula.
 
                - Poc a poc traieu les mans dels ulls, manteniu els       ulls tancats i observeu com es filtra la llum a través de les parpelles       closes.
 
               
             
            (Ara cal lligar aquest exercici amb el que s’està fent a  classe, es pot continuar amb ulls tancats i escoltar el que diu el professor/a  o bé llegir en silenci, etc., de manera que es vagi introduint el treball  escolar).  
            Vincle amb la tradició: 
                Antar-Mauna (silenci interior): exercici preliminar de Raja Ioga que  parteix de l’escolta de sorolls exteriors per arribar al silenci. 
            Variant 1: 
              En lloc de sorolls es pot  utilitzar una música el volum de la qual es fa minvar progressivament. Es  convida els alumnes a captar el límit de l’audible. 
            Variant 2:  El  viatge musical 
                Posició: 
              Asseguts/des 
            Desenvolupament: 
            
              
                - 
                  
Escolteu els sorolls que percebeu de fora  l’edifici, el carrer, la carretera... tot seguit escolteu els que hi ha dins de  la classe on estem ara. 
                 
                - 
                  
Escolteu els sorolls que us arriben de  l’interior del vostre cos. 
                 
                - 
                  
Tanqueu les orelles amb els índexs i escolteu  la vostra respiració: s’assembla al so de l’oneig de la mar 
                 
                - 
                  
Ara, escolteu la música que us posaré.  Escolteu-la i deixeu-vos bressar. 
                 
                - 
                  
Imagineu que entra per les vostres orelles i  viatja dins del vostre cos com si fos una caixa de ressonància. 
                 
                - 
                  
Feu circular la música en tot el vostre cos:  la cara, el pit, la mà i el braç dret, la mà i el braç esquerre, tota  l’esquena, el ventre, la pelvis, la cama dreta, la cama esquerra, el peu dret,  el peu esquerre. 
                 
                - 
                  
Ara, divertiu-vos jugant amb els sons i  feu-los circular per tot el vostre cos, al vostre aire, amb tota llibertat,  deixeu anar la vostra imaginació.  
                 
               
             
            Efectes: 
            
              
                - Aquest exercici porta l’alumne/a a prendre  consciència dels sons i de sentir-ne les vibracions i imaginar-ne la circulació  per tot el cos. Això afavoreix el coneixement del propi cos, desvetllant la  capacitat “d’escolta” de les sensacions corporals. Coneixent-les les podran  dirigir i canalitzar.
 
               
             
            Moment favorable: 
            
              
                - Prepara per a la realització d’un treball  intel·lectual.
 
               
             
            Efectes: 
            
              
                - Excel·lent per recentrar els/les estudiants a  través de “l’escolta”. Afavoreix tot exercici d’aprenentatge que demani una  atenció auditiva. Molt adequat per a l’aprenentatge de llengües estrangeres.
 
               
                          |