Posició inicial: 
Asseguts/des  confortablement, els colzes recolzats sobre la taula. Eventualment poden  aguantar el cap entre les mans. Els ulls estan tancats. 
            Desenvolupament: 
            
              
                - Preneu consciència de la vostra posició: els peus a       terra (pausa). Els glutis sobre       la cadira (pausa). Sentiu bé tot       el cos (pausa). Ara, anomenaré       algunes parts del vostre cos i vosaltres les repetireu mentalment tot       sentint-les:
 
               
              
                - Peu dret,  cama dreta, pit dret, braç dret, mà dreta.
 
                - Peu esquerre, cama esquerra, pit  esquerre, braç esquerre, mà esquerra.
 
               
              
                - Tota l’esquena, tot el cap. Tot el davant del cos,       Tot el cos immòbil (pausa). Sentiu       la vostra respiració tranquil·la.
 
                - Ara, us donaré un seguit de paraules.... (aquí es       poden donar conceptes, vocabulari, etc., el que es vulgui ensenyar)...       Evoqueu les imatges tot repetint-les mentalment.
 
                - Torneu a visualitzar les imatges per ordre (pausa). Us tornaré a donar la       llista. Noteu les paraules que se us hagin escapat (el/la professor/a       repeteix les paraules). Feu desfilar de nou aquestes 7 imatges en la       vostra ment (pausa). Està bé.       Demà, afegiré 3 paraules noves a la llista.
 
                - Sentiu bé el vostre cos sobre la cadira, a la       classe. Obriu els ulls. Escriviu aquestes paraules.
 
               
             
            Vincle amb la tradició: 
            Dharana suposa la capacitat de visualitzar clarament  imatges o de sentir sons. 
            Efectes: 
            
              
                - Aquest exercici desenvolupa poderosament la  memòria.
 
               
             
            Moment favorable 
            
              
                - Aquest tipus de pràctica forma part de  l’aprenentatge.
 
               
                         Observacions: 
              Aquesta tècnica es presta a  múltiples variants: una de les més interessants per l’entrenament de la memòria  consisteix a guardar la llista afegint-li dues o tres paraules de més a cada  sessió de classe. Es poden arribar a memoritzar llistes sorprenentment  llargues. Pot ser molt adequada per a l’aprenentatge de vocabulari de llengües  estrangeres. 
          Per desenvolupar la  creativitat, es pot demanar de combinar certes imatges amb històries seguides  que podran explicar, transcriure o dibuixar després de l’exercici.  |