Header image  
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE  
   
 

3.2.6 > DHARANA: CONCENTREM LES FORCES COM EL LÀSER
 

indi   3.2.6.3 > MOTS ENCADENATS

Posició inicial:
Asseguts/des confortablement, els colzes recolzats sobre la taula. Eventualment poden aguantar el cap entre les mans. Els ulls estan tancats.

Desenvolupament:

  1. Preneu consciència de la vostra posició: els peus a terra (pausa). Els glutis sobre la cadira (pausa). Sentiu bé tot el cos (pausa). Ara, anomenaré algunes parts del vostre cos i vosaltres les repetireu mentalment tot sentint-les:
  • Peu dret, cama dreta, pit dret, braç dret, mà dreta.
  • Peu esquerre, cama esquerra, pit esquerre, braç esquerre, mà esquerra.
  1. Tota l’esquena, tot el cap. Tot el davant del cos, Tot el cos immòbil (pausa). Sentiu la vostra respiració tranquil·la.
  2. Ara, us donaré un seguit de paraules.... (aquí es poden donar conceptes, vocabulari, etc., el que es vulgui ensenyar)... Evoqueu les imatges tot repetint-les mentalment.
  3. Torneu a visualitzar les imatges per ordre (pausa). Us tornaré a donar la llista. Noteu les paraules que se us hagin escapat (el/la professor/a repeteix les paraules). Feu desfilar de nou aquestes 7 imatges en la vostra ment (pausa). Està bé. Demà, afegiré 3 paraules noves a la llista.
  4. Sentiu bé el vostre cos sobre la cadira, a la classe. Obriu els ulls. Escriviu aquestes paraules.

Vincle amb la tradició:
Dharana suposa la capacitat de visualitzar clarament imatges o de sentir sons.

Efectes:

  • Aquest exercici desenvolupa poderosament la memòria.

Moment favorable

  • Aquest tipus de pràctica forma part de l’aprenentatge.

Observacions:
Aquesta tècnica es presta a múltiples variants: una de les més interessants per l’entrenament de la memòria consisteix a guardar la llista afegint-li dues o tres paraules de més a cada sessió de classe. Es poden arribar a memoritzar llistes sorprenentment llargues. Pot ser molt adequada per a l’aprenentatge de vocabulari de llengües estrangeres.
Per desenvolupar la creativitat, es pot demanar de combinar certes imatges amb històries seguides que podran explicar, transcriure o dibuixar després de l’exercici.