3.2.5 > PRATHYAHARA: LA RELAXACIÓ, FONT D'ENERGIA

3.2.5.6 > RELAXACIONS LLARGUES. TEXTOS

Dins els marc escolar també es poden portar a terme relaxacions una mica més llargues (15’). Es tracta d'utilitzar en la història o viatge que es fa visualitzar, continguts que interessa que els/les alumnes vagin aprenent. És molt útil per treballar d’una forma “natural” la comprensió oral a la classe de llengua, sobretot en el cas de les llengües estrangeres.

Posició:
Asseguts/des amb els ulls tancats.

• Estimula les funcions psíquiques i les diferents memòries: auditiva, visual, tàctil, gustativa, olfactiva.
  • Porta a un estat de vigilància distesa, estabilitza l’atenció sense tensió.
  • Ensenya l’alumne/a  a regular la ment i desenvolupa la imaginació.

• És molt adient com a preparació de treballs d’expressió oral o escrita que impliquin creativitat.

Sempre que vulguem proposar als/a les alumnes “un viatge” inventat per nosaltres, aquest ha de tenir la condició de fer referència als cinc sentits, per tal d’incidir en les diferents funcions psíquiques.

• A continuació proposem un parell de textos:

La platja
Imagina’t que estàs nedant al mar, que et submergeixes sota l’aigua, sents el contacte de l’aigua en el teu cos, ara puges a la superfície i et deixes portar, flotes...
De sobte, una onada suau se t’emporta a una platja desèrtica, la sorra és suau, lleugerament calenta, t’estires  i et deixes assecar pel sol.
Amb els ulls tancats escoltes el soroll de les onades i el crit de les gavines.
La calor va augmentant i el sol crema, busques una ombra. Al final de la platja trobes un bosc acollidor ple d’arbres curulls de fruits. Un d’aquests arbres t’atreu especialment. Hi grimpes i culls un fruit madur: el mires, el palpes, l’olores i decideixes menjar-te’l. És molt saborós i el suc et regalima per la barbeta. Cada mossegada és una delícia.
Des de dalt de l’arbre, observes el mar. Veus un vaixell de veles blanques que s’apropa a la riba. Ràpidament, baixes de l’arbre i cavalques fins al mar. Et submergeixes dins el mar i nedes fins al vaixell. La tripulació et veu i et recull. Llavors, tens una gran sorpresa, a dins de la nau hi trobes persones que tu estimes.
Arriba la nit i t’adorms tranquil·lament en una hamaca.
Poc a poc, porta la teva atenció a l’aula, mou lentament els dits, els peus, gira el cap a un costat i a l’altre. Estira tota la musculatura, peus, mans, braços, cames..

(Giammarinaro i Lamure)

platja

L’0asis
Ets  a Egipte i estàs davant d’unes piràmides majestuoses, aureolades de llum. L’aire calent del desert acarona la teva cara i olores el perfum de la sorra.
Una caravana de camells passa no gaire lluny de tu i sents les veus dels camellers. Et dirigeixes cap a ells i t’ofereixen fruits frescos.
Assaboreixes aquests fruits, beu el seu suc, gaudeix del seu sucre.
 Continues la ruta amb ells sobre un gran camell.
Sens l’olor forta de l’animal i l’aire cada cop més calent.
A la llunyania veus una petita illa plena de verdor.
Arribes a un oasis.
Sents la frescor plaent que hi ha a l’ombra de les palmeres, escolta la brisa calenta que bufa en les seves branques.
Una font brolla, la música de l’aire és dolça i plàcida. Fica les teves mans en aquesta aigua meravellosa. Sent la  frescor, la suavitat, la puresa.
Beus abundantment i amb respecte d’aquest líquid  vital. Te’n ruixes la cara.
Creues la mirada amb els joves de la teva edat que passegen per allà i que tenen l’aire joiós i enjogassat.
Et sents bé inclús al'altra banda de món. Et sents com a casa teva.
Ajeu-te sobre l’herba fresca. Reposa, escolta el teu alè i respira profundament.
Estira el teu cos lentament. Pren consciència de la teva respiració, de tot el teu cos i del lloc on estàs, ara obre els ulls.

(Giammarianaro i Lamure)

oasis