Header image  
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE  
   
 


 3.2.1. > YAMA: CONVIURE


mirall  

3.2.1.1 > EL MIRALL

Posició inicial:

Asseguts/des o dempeus

Desenvolupament:


Primera etapa:

  1. Ulls tancats, mans juntes
  2. Fregueu-vos les mans molt fort fins que estiguin ben calentes
  3. Separeu una mà de l’altra una mica, sense que es toquin, un palmell davant de l’altre.

Sentiu l’energia que es desprèn a causa del fregament, aneu-les separant poc a poc fins a no sentir cap vibració. Encara que aquesta energia és invisible a l’ull, és percebuda amb intensitat per les mans i els dits.


Segona etapa:

  1. Refeu l’exercici de dos en dos: fregueu-vos de nou les mans i poseu-vos davant d’un company/a.
  2. Poseu les vostres mans esquerres davant per davant, sense que els palmells es toquin. Separeu progressivament i molt lentament la vostra mà de la de l’altre/a, posant molta atenció per sentir la vibració de la mà que s’allunya.
  3. Repetiu l’exercici amb la mà dreta.
  4. Feu el mateix amb les dues mans.

Tercera etapa:


Abans de començar l’exercici cal decidir quin dels dos membres del grup serà el mirall: aquest seguirà amb els ulls tancats els gestos que l'altre membre faci amb la mà, el qual es mou davant del mirall.

  1. Fregueu-vos les mans i poseu les vostres mans esquerres una davant de l’altra.
  2. El que fa de mirall tanca els ulls. L’altre mou la seva mà tal com ell vol, molt lentament, i “el mirall” tracta de seguir-la segons les sensacions que tingui, sobretot sense tocar-la ni mirar-la.
  3. Invertir els rols.

Vincles amb la tradició:


En el ioga, se sap que el cos físic desprèn una irradiació a la qual, la major part de la gent és sensible, encara que no en siguin conscients, això pot explicar l’emergència espontània de la simpatia i l’antipatia (àtoms corbs)

Efectes:

  • Aquest exercici té la finalitat de prendre consciència dels efectes “subtils” pels quals es manifesta la presència de l’altre i, a la vegada, anul·lar les reaccions de rebuig mitjançant el joc,  la qual cosa acostuma a ser agradable.

Moment favorable:

  • Al començament de curs o trimestre, trenca el gel i cohesiona.
  • En iniciar una sessió de classe.
  • Pel cansament o tensions produïdes  després d’una activitat competitiva.
  • A la primera hora de classe del dia, quan s’arriba de fora i fa fred.

Observacions:
Es convenient fer expressar el que senten: expressió d’emocions i de sentiments.
Remarcar que escoltant el que passa a “l’altre/a” el/la coneixem més.
Aquest exercici és vàlid per a totes les edats, tenint present que els joves són molt sensibles a l’energia que desprèn el cos.