Header image  
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE  
   
 
3.2.1 > YAMA: CONVIURE
 



compartim respiracio

 


  3.2.1.5 > SINCRONITZEM LA RESPIRACIÓ

nariu

 

Posició inicial:
Asseguts/des formant un cercle

Desenvolupament

Primera etapa
El professor/a forma part del cercle i condueix l’exercici.

El professor/a forma part del cercle i condueix l’exercici.

  1. Ara, ens donarem les mans. La mà dreta dóna, la mà esquerra rep, tanqueu els ulls i concentreu-vos en la vostra respiració, visualitzeu els vostres narius i l’aire que entra i surt per cadascun d’ells, sentiu el pas de l’aire. Feu tres respiracions.
  2. A la quarta respiració, en inspirar,  visualitzeu el recorregut de l’aire que entra pel vostre nas, va cap al cervell i en expirar baixa pel  braç esquerre i circula cap a la mà del company/a que teniu al costat. A cada respiració noteu com circula l’aire que entra per la mà dreta, puja pel braç fins al cap, passa pel cervell  i surt baixant per l'esquerra cap a la mà del/de la company/a. Cadascun/a de vosaltres  esdeveniu transmissors d’energia.
  3. Farem la ronda quatre vegades. Per assegurar el ritme podeu prémer lleugerament la mà dreta del company/a quan li passeu l’aire que surt (l’energia).

Segona etapa:
El/la professor/a reparteix a cada alumne/a un objecte, millor que sigui igual  i que sigui més aviat petit, per exemple un bastonet o un altre objecte.

  1. El treball consisteix en fer circular l’objecte cap a l’esquerra, cadascun/una de vosaltres té un objecte (p.e. un regle) que ha de passar. En inspirar rebeu l’objecte, expireu amb l’objecte  al mig entre les dues mans, inspireu i el passeu al company/a de l’esquerra, de manera que tot el grup inspira i expira al mateix temps.
  2. Canteu/digueu el vostre nom en veu alta.

Vincle amb la tradició:
Aquest exercici té a veure amb el control de l’energia i la regulació de la respiració (Pranayama).

Efectes:

  • Molt bo per anar aprenent a prendre consciència de la respiració i poder-la  conduir.
  • Dóna cohesió i confiança entre els membres del grup.
  • Elimina bloquejos personals.
  • Tempera les actituds agressives i apropa als altres.

Moment favorable:

    • Per acabar una sessió de classe, després d’haver fet un treball intens.
    • Abans d’iniciar un treball que impliqui  ser observat/da per la resta del grup, com una exposició oral.
    • Abans d’iniciar un treball de tutoria on calgui parlar del funcionament.

Observacions:
Aquest exercici requereix haver practicat la respiració a nivell individual.