Títol, Autor i descripció del projecte
Titol
L'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I A LES NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS MITJANÇANT WEBQUESTS I CACERES DEL TRESOR
Autora
Maria del Mar Lluelles Perera
Descripció del projecte
El projecte consta de quatre webquests sobre
l'atenció a la diversitat i les necessitats educatives especials
i de deu caceres del tresor adreçades a diferents nivells
educatius, des de primària a secundària postobligatòria.
Les Webquest es poden definir com una unitat didàctica
realitzada amb un nou format que utilitza internet com un mitjà
pedagògic per tal d'iniciar als seus destinataris (professorat,
alumnat, etc.) en tasques d'investigació i en el treball col•laboratiu.
Segons Bernie Dodge, professor de tecnologia educativa a la Universitat
Estatal de San Diego i creador de les webquest, aquestes són "una
activitat basada en una recerca guiada on la informació amb la qual
els alumnes interactuen procedeix parcialment o totalment de recursos
a Internet".
La finalitat de les webquest pot ser molt diversa: difondre recursos
per als educadors, realitzar una visita virtual, preparar una sortida,
confeccionar estudis estadístics, elaborar un material concret,
explicar un tema, preparar una festa, dissenyar un projecte, preparar
unes tècniques d'estudi, un crèdit de recerca, etc.
Les caceres del tresor són activitats didàctiques utilitzades
pels docents que pretenen integrar les TIC en el currículum. Els
elements que les composen son: introducció al tema, qüestionari
breu, una pregunta més complexa anomenada "la gran pregunta" i tota
una sèrie d'adreçes d'internet, previament seleccionades per l'autor
de la cacera, on els alumnes hi trobaran les respostes.
Justificació de què el projecte fomenta l'ús de la informàtica, la formació
i la participació de l'alumnat, l'aplicació pràctica
Aquestes noves estratègies educatives:
Introdueixen nous recursos a l'aula, derivats
de l'ús didàctic d'internet. Així, s'empren enciclopèdies virtuals,
videoteques digitals, video-conferència, informes estadístics,
diaris i notícies en línia, xats, fòrums, llistes de distribució,
etc. Tot això permet fer un nou plantejament de la relació ensenyament-aprenentatge.
Són una nova estrategia pedagògica per a l’atenció
a la diversitat.
En termes qualitatius faciliten als alumnes
els millors recursos d'Internet, donat que la documentació ha
estat prèviament seleccionada.
Apropen l'actualitat en temps real al treball
diari, ja que es pot realitzar una gran quantitat de consultes
i també intercanviar informacions.
Possibiliten la integració de les TIC dins
el currículum, ja que es treballa amb el suport de navegadors,
correu electrònic, processador de textos, presentacions, bases
de dades, fulls de càlcul, gràfics, etc.
Impliquen activament a l'alumnat, a la vegada
que potencien l'aprenentatge cooperatiu i col•laboratiu.
Amb el seu disseny innovador resulten atractives,
properes i força motivadores.
Podem emprar sense limitacions les webquests
enregistrades, donat que una de les seves principals finalitats
és, precisament, ser un mitjà didàctic que assoleixi una àmplia
difusió. La webquest esdevé, en aquest sentit, un recurs fàcil
d'accedir i ple de possibilitats.
Altres informacions i dades objectives i quantificades que permetin al jurat
valorar el projecte
|