MEMÒRIA

Títol, Autor i descripció del projecte

Titol

L'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I A LES NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS MITJANÇANT WEBQUESTS I CACERES DEL TRESOR

Autora

Maria del Mar Lluelles Perera

Descripció del projecte

El projecte consta de quatre webquests sobre l'atenció a la diversitat i les necessitats educatives especials i de deu caceres del tresor adreçades a diferents nivells educatius, des de primària a secundària postobligatòria.

Les Webquest es poden definir com una unitat didàctica realitzada amb un nou format que utilitza internet com un mitjà pedagògic per tal d'iniciar als seus destinataris (professorat, alumnat, etc.) en tasques d'investigació i en el treball col•laboratiu.

Segons Bernie Dodge, professor de tecnologia educativa a la Universitat Estatal de San Diego i creador de les webquest, aquestes són "una activitat basada en una recerca guiada on la informació amb la qual els alumnes interactuen procedeix parcialment o totalment de recursos a Internet".

La finalitat de les webquest pot ser molt diversa: difondre recursos per als educadors, realitzar una visita virtual, preparar una sortida, confeccionar estudis estadístics, elaborar un material concret, explicar un tema, preparar una festa, dissenyar un projecte, preparar unes tècniques d'estudi, un crèdit de recerca, etc.

Les caceres del tresor són activitats didàctiques utilitzades pels docents que pretenen integrar les TIC en el currículum. Els elements que les composen son: introducció al tema, qüestionari breu, una pregunta més complexa anomenada "la gran pregunta" i tota una sèrie d'adreçes d'internet, previament seleccionades per l'autor de la cacera, on els alumnes hi trobaran les respostes.

Justificació de què el projecte fomenta l'ús de la informàtica, la formació i la participació de l'alumnat, l'aplicació pràctica

Aquestes noves estratègies educatives:

• Introdueixen nous recursos a l'aula, derivats de l'ús didàctic d'internet. Així, s'empren enciclopèdies virtuals, videoteques digitals, video-conferència, informes estadístics, diaris i notícies en línia, xats, fòrums, llistes de distribució, etc. Tot això permet fer un nou plantejament de la relació ensenyament-aprenentatge.
  • Són una nova estrategia pedagògica per a l’atenció a la diversitat.
  • En termes qualitatius faciliten als alumnes els millors recursos d'Internet, donat que la documentació ha estat prèviament seleccionada.
  • Apropen l'actualitat en temps real al treball diari, ja que es pot realitzar una gran quantitat de consultes i també intercanviar informacions.
  • Possibiliten la integració de les TIC dins el currículum, ja que es treballa amb el suport de navegadors, correu electrònic, processador de textos, presentacions, bases de dades, fulls de càlcul, gràfics, etc.
  • Impliquen activament a l'alumnat, a la vegada que potencien l'aprenentatge cooperatiu i col•laboratiu.
  • Amb el seu disseny innovador resulten atractives, properes i força motivadores.
  • Podem emprar sense limitacions les webquests enregistrades, donat que una de les seves principals finalitats és, precisament, ser un mitjà didàctic que assoleixi una àmplia difusió. La webquest esdevé, en aquest sentit, un recurs fàcil d'accedir i ple de possibilitats.
  • Altres informacions i dades objectives i quantificades que permetin al jurat valorar el projecte

Les webquests del projecte es troben enregistrades en el portal de la Comunitat Catalana de Webquest i en el del Departament d'Educació. Són les úniques webquests realitzades a Lleida i són pioneres en el tema de l'atenció a la diversitat i les necessitats educatives especials.
    Les caceres del tresor també es troben enregistrades en el portal de la Comunitat Catalana de Webquest i es vàren presentar com a novetats en les primeres jornades sobre webquest organitzades a Barcelona els dies 10 i 11 de març del 2006 per la Comunitat Catalana de Webquest i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB, amb la col·laboració del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.