Recuperar emocions

Del blog Educació emocional, una manera de viure, per M. Teresa Abellan Pérez.

A continuació us presento una activitat que vaig aprendre en alguns seminaris. He modificat el format i he incorporat un sol com a pauta per a fer l’activitat. Em va semblar que metafòricament tots nosaltres som un sol, sempre agradable. Aquesta activitat es pot fer a primària en general tot i que jo la recomano a partir de 3r de primària.

La sessió comença, com quasi sempre, a partir del què pensen els alumnes sobre el valor de les persones; el meu, el dels altres, el del pare, la mare,… Comentem els valors que veiem en els altres? Si. No. Per què sí? Per què no? Què aconseguirem dient allò bo que veiem de l’altre? Què aconseguim dient allò negatiu de l’altre?

Recomano anar recollint per escrit en paper mural o pissarra digital allò que els alumnes van aportant per tal de poder contrastar-ho més endavant si cal.

Per finalitzar la sessió a cada alumne se li dóna un full amb el dibuix d’un sol que ocupa tota la plana. Al mig del sol cada alumne escriu el seu nom. Els rajos del sol són línies sobre les quals escriuran els companys/es qualitats del nen/a.

Cal recordar als alumnes que la sinceritat és bàsica i que podem aportar allò que realment pensen. No cal que sigui sempre allò que la societat, els pares,…. diuen que han de dir.

Avaluació

L’experiència em demostra l’efecte gratificant que produeix en els alumnes. A tots ens agrada saber què pensen els altres de nosaltres de positiu.

ASPECTES A TENIR EN COMPTE

Cal preveure la possibilitat que algun alumne/a, per motius que no tractarem en aquest espai, tingui la necessitat de fer just el contrari de les consignes de l’activitat. Si algun alumne/a escriu coses negatives en el sol d’un company/a cal preveure què se li diu als dos nois/es, és a dir al nen/a que ha escrit una cosa negativa i al nen/a qui anava dirigit. Una possible pregunta per al noi/a dolgut podria ser: “Com et sents” . Caldria intentar no recriminar en aquest moment a cap alumne/a. També es podria aprofitar l’ocasió per reflexionar de manera conjunta respecte a què pot haver provocat aquest fet. En alguna ocasió, i de manera personal, he esborrat allò negatiu i he escrit alguna qualitat possitiva del noi/a en qüestió.

Proveu l’activitat, val la pena!