Ei, MESTRES !

 

Per què aquesta proposta?

La proposta del Missatge de Plastilísia no és res més que una proposta adreçada directament als nens i nenes a partir de l'’estudi del sòl, de les seves propietats i característiques, de la diversitat de sòls, de les utilitats que ha tingut per l’home, de les possibilitats de canvi i transformació que ens ofereix...

 Té 2 finalitat principals:

Donar un ús real a la xarxa telemàtica. Aprofitar la capacitat de canal comunicatiu  d’Internet per a compartir un treball semblant amb escoles ben diferents.
Plantejar un acostament a la ciència basta en la participació dels nens i nenes en la marxa del propi aprenentatge. 

 

Com funciona

A la proposta de treball que parteix del missatge de Plastilísia hi podreu accedir sempre a través de la web Fem Ciència o, si ho desitgeu, podeu iniciar el contacte sol·licitant una comunicació directa  dels habitants del planeta a la bústia que indiqueu, missatge  que després podreu anar a obrir amb els nens i nenes quan us vingui de gust.

Des del missatge, i a través de la imatge del “quadern de camp” s’enllaça directament amb l’espai on es van recollint les aportacions de les escoles. Heu d'enviar les vostres aportacions a Plastilísia  clicant al damunt del personatge-correu o a l'adreça mpedreir@pie.xtec.es .

Compromisos

Els habitant de Plastilísia es comprometen a contestar de manera personalitzada qualsevol intent de comunicació dels terrícoles. Així, si els vostres nens i nenes manifesten interès per comunicar-se amb els plastes, aprofiteu l’oportunitat d’utilitzar la informàtica per a comunicar. Us garantim que tindreu una ràpida contestació.

També us oferim suport ( dintre de les nostres possibilitats ) davant qualsevol consulta professional, dubte o orientació que necessiteu. 

Per contra, la vostra participació és totalment voluntària, i es pot engegar i finalitzar quan us vagi bé. 

Justificació del tema

El sòl és un tema que passa molt desapercebut a l’escola, i que en canvi, ofereix molts atractius per l’aprenentatge.

El nostre planeta ... La Terra, el nostre planeta a l'univers...

El nostre suport ... La terra que trepitgem cada dia...

El nostre joc... Jugar i jugar amb terra, terrejar, fer bonys...

Un lloc per néixer... A la terra hi poden germinar llavors, hi poden néixer plantes...

Un lloc per viure... A la terra hi viuen molts animals, són contents de viure-hi ...

Canvis i més canvis... La terra canvia de forma, de textura, de color...

Barreges i més barreges... La terra, un munt de coses diferents !...

És un bé que cal conservar... El sòl s'erosiona, cal protegir el sòl...

Terres diverses, n'hi ha de tantes menes !... Les terres són diferetns, quina diversitat ! ...

Fem ceràmica ! La terra ens serveix per fer coses !

El sòl és el terra que trepitgem, és alhora una cosa composta de moltes, es pot separar en els seus diferents components, n’hi ha d’una gran variabilitat, és l’habitatge discret de molts diferents tipus d’éssers vius,  té moltes utilitats ( ceràmica, sals, carbó, talc,... ), el podem sotmetre a gran quantitat de canvis i transformacions (  transvasaments, barreges amb aigua i d’altres, picar-lo... )....   

Però les converses amb els Plastes porten a treballar molts més temes de ciències, depenent de l'evolució del vostre grup ( veure l'àlbum ). Els Plastes no es tanquen a cap temàtica !

Orientacions

El treball que plantegem permet que cada escola o cada classe trobi la seva pròpia manera d’acostar-se i desenvolupar el tema, que després podrà compartir amb les troballes de les altres escoles participants.

La proposta planteja una activitat molt oberta, que cada mestra/escola pugui resoldre a la seva manera en funció dels seus alumnes, del moment, de la possibilitat de dedicació...

La idea és que a partir de la conversa de classe aneu decidint  conjuntament amb els vostres alumnes les accions a seguir. Valoreu entre tots les aportacions individuals i destrieu quin és el camí més interessant a seguir dels que van sorgint.

 No busquem cap resultat en concret. Plantegem l’estudi d’un tema que podem abordar des de diferents vessants i que podrem compartir amb d’altres escoles, amb la seguretat que és el procés el que ens enriqueix, no l’assoliment de cap resultat final.

No tingueu pressa. Estigueu convençudes que la marxa del treball és la que requereixen els vostres alumnes.

Tingueu confiança en el vostre criteri professional per a decidir què és el més important per a plantejar i continuar el treball.

Aprofiteu les aportacions d’altres escoles per a comparar, valorar la diversitat, iniciar comunicacions directes, aprendre a partir de les idees, processos o descobertes d’altres...

   

I com ho fem ?

Si ens proposem treballar el sòl com una barreja de coses diferents, el que pretenem és ajudar els infants a adonar-se que la terra és un material format per d’altres, un tot fet de parts perceptiblement diferenciables, alhora que s’adonen de la diversitat de terres que els envolta. La diversitat és un bé escàs que hem d’ajudar a què els nens i nenes apreciïn

Preguntes generadores d’activitat:
La terra que tenim: Una sola cosa o moltes coses diferents ?
Què hi trobem a la terra que hem recollit ?
Com és la terra del nostres... ?
Les troballes del nostre terra
Fem forats per trobar terra

Pistes
Anar a buscar mostres de terres diferents amb galledes o bosses de plàstic
Fer forats per recollir mostres de sòl
Anomenar-les pel lloc de procedència

Observar-les i destriar-les
Separar els elements del sòl amb instruments per fer-ho amb la utilització de diferents sedassos.
Classificar els elements trobats

Compartir els elements entre diferents escoles
Suggerir els infants que portin mostres de terres de casa seva per poder fer una col·lecció de terres diferents per seguir treballant la diversitat.

Continguts
Diversitat de terres
Components del sòl
Instruments de separació dels materials

Què no vol ser la proposta de Plastilísia

Aquesta proposta no vol ser la gota que vessa el vas en  classes amb un excés ja de propostes per fer. Valoreu si us convé, i si decidiu que teniu ganes de participar en l’experiència, feu-ho convençudes que el que esteu fent val la pena i que no esteu deixant de fer res. Si no ho veieu clar, no us hi llenceu. Treballar agobiats no és bo per ningú.

Aquest proposta no es vol convertir en una excusa per a insistir en la lectoescriptura. Cert que dona sentit comunicatiu a l’escriptura, i fins i tot pot servir per a conèixer la carta com a tipologia de text. Però no condemneu als vostres alumnes a una lectura lletra per lletra del missatge de Plastilísia, que és un missatge pensat per ser llegit per un adult amb bona entonació i amb entusiasme, ni forceu la penosa descodificació so-grafia en l’escriptura de missatges als habitants de Plastilísia. No deixeu que la lectoescriptura espatlli una bonica relació amb les ciències.

Aquest proposta no vol participar en la carrera dels àlbums de trimestre. Preocupeu-vos per fer arribar a la web el procés que heu seguit, les troballes, les bones idees dels nens i nenes, les frases divertides... I oblideu-vos de plasmar en fitxes tot allò que heu fet: a través de la web, tota la comunitat educativa podrà ser testimoni de la vostra feina en un format atractiu i a l’abast..

                                                                            Els plastes      

Missatge de Plastilísia

Àlbum dels Plastes

Tornar a Fem ciència