Com pot ser que anar de pressa no signifiqui anar més lluny ? Una metàfora útil podria ser la construcció d’una torre. (...) Construir una torre col·locant un maó sobre un altre és un procés força ràpid. Però aquesta torres aviat arribarà als seus límits si la comparem amb una altra construïda sobre una base àmplia i uns fonaments profunds que, naturalment, necessita més temps per construir-se. Quin és l’equivalent intel·lectual de construir amb amplitud i profunditat ? Crec que és una qüestió d’establir connexions. Podria pensar-se en l’amplitud com una gamma variada  de diferents esferes d’experiència que poden relacionar-se entre sí; podria pensar-se en la profunditat com els molts tipus diferents de connexions que poden establir-se entre facetes diferents de la nostra experiència. (...) En aquest capítol tractaré d’exposar que aprendre amb amplitud i profunditat és diferent a aprendre amb rapidesa.

(...)

Una mestra que estava tractant d’expressar els seu pensaments (...) s’esforçava per extreure el sentit d’una maranya d’observacions i models i tenia una idea que començava a prendre forma.  Va dir: “ Necessito temps per a la meva confusió “. (...)

Els ensenyants solen ser impacients amb els seus alumnes per a que desenvolupin idees clares i adequades, cosa que és comprensible. Però establir relacions entre idees diferents no és una tasca fàcil. És desconcertant, i aquest desconcert, requereix temps. Tots necessitem temps per a la nostra confusió si volem construir l’amplitud i la profunditat que donen significat als nostres coneixements.

 Duckworth, E. (1994) Como tener ideas maravillosas. Madrid:  Visor

 

Tornar