APORTACIONS DE LES ESCOLES DE TERAPIA FAMILIAR SISTEMICA

MODEL
ESCOLA
REPRESENTANT
APORTACIONS

ELEMENTS PER A LA INTERVENCIÓ

CONTEXTUAL
Milà M. Selvini

 

  • Regles i creences que es trasmeten d'una generació a un altre
  • Focalitza l'atenció en la HISTÒRIA de la família
  • Estudi del psicòleg a l'escola (pas de visió mecanicista-causal a visió sistèmica)
  • Causalitat CIRCULAR
  • Aliances i coalicions
  • Ús del genograma
  • Connotació positiva
  • Paradoxa
PROCESSUAL
Palo Alto P. Watzlawick
  • Axiomes de la comunicació:
  1. Impossibilitat no comunicar
  2. Tota comunicació té dos aspectes: contingut i relació
  3. La naturalesa de la relació depèn de la "puntuació" de les seqüències de comunicació
  4. Tots els intercanvis comunicatius són simètrics o complementaris segons estiguin basats en la igualtat o en la diferència
  • "Más de lo mismo" o quan la solució és el problema
  • Focalitza l'atenció en el símptoma, en el "ara i aquí"

 

 

 

  1. Clara definició del problema
  2. Solucions intentades
  3. Clara definició del canvi concret a fer
  4. Formular i iniciar el Pla
  • Prescripció del "símptoma"
  • Canvis en les "puntuacions" (lectura alternativa)
  • Paradoxa

 

ESTRUCTURAL
Philadelfia S. Minuchin
  • Centra l'interès en l'ESTRUCTURA de la família i en les seves regles de funcionament
  • Conceptes clau: LÍMITS i JERARQUIES
  • Focalitza l'atenció en el present
  • Desfocalitzar al "pacient identificat"
  • Explicitar el funcionament dels subsistemes (límits i jerarquies clars i flexibles o confosos i rigidificats)
  • Desafiar la "versió oficial" que dóna la família
  • Llenguatge proper a la família
  • Propostes clares i concretes
  • Ús de la metàfora