MODEL
|
ESCOLA
|
REPRESENTANT
|
APORTACIONS
|
ELEMENTS
PER A LA INTERVENCIÓ
|
|
Milà |
M. Selvini |
- Regles i creences
que es trasmeten d'una generació a un altre
- Focalitza l'atenció
en la HISTÒRIA de la família
- Estudi del psicòleg
a l'escola (pas de visió mecanicista-causal a visió sistèmica)
- Causalitat CIRCULAR
- Aliances i coalicions
|
- Ús del genograma
- Connotació
positiva
- Paradoxa
|
|
Palo Alto |
P. Watzlawick |
- Axiomes de la comunicació:
- Impossibilitat
no comunicar
- Tota comunicació
té dos aspectes: contingut i relació
- La naturalesa de
la relació depèn de la "puntuació" de
les seqüències de comunicació
- Tots els intercanvis
comunicatius són simètrics o complementaris segons estiguin
basats en la igualtat o en la diferència
- "Más
de lo mismo" o quan la solució és el problema
- Focalitza l'atenció
en el símptoma, en el "ara i aquí"
|
- Clara definició
del problema
- Solucions intentades
- Clara definició
del canvi concret a fer
- Formular i iniciar
el Pla
- Prescripció
del "símptoma"
- Canvis en les "puntuacions"
(lectura alternativa)
- Paradoxa
|
|
Philadelfia |
S. Minuchin |
- Centra l'interès en l'ESTRUCTURA de la família i en
les seves regles de funcionament
- Conceptes clau: LÍMITS i JERARQUIES
- Focalitza l'atenció en el present
|
- Desfocalitzar al
"pacient identificat"
- Explicitar el funcionament
dels subsistemes (límits i jerarquies clars i flexibles o confosos
i rigidificats)
- Desafiar la "versió
oficial" que dóna la família
- Llenguatge proper
a la família
- Propostes clares
i concretes
- Ús de la
metàfora
|