Conclusions

En primer lloc voldria agrair la tasca que s'ha fet des de l'Ajuntament del Masnou i el propi Museu en dur la tasca de recuperació de l'obra històrica de Jordi Pericot i donar-la a conèixer als seus vilatans i poder dinamitzar l'art davant de les pròpies obres ha donat totes les possibilitats expressives, creatives i culturals a la comunicta educativa.

El darrer dia de l'exposició em vaig trobar amb una sorpresa a la casa de cultura, que es feia una mostra de fotografies del poble a la casa de cultura del Masnou. Al mirar aquesta imatge vaig trobar curiosa que tot de noies i el nen al davant. Els pares de Jordi Pericot van ser els mestres de l'Escola i en Jordi va viure entre nens i nenes els primers anys de la seva vida. Aleshores poc després ens trobavem per celebrar el final de l'exposició i em va confirmar que era ell de petit.

A través d'aquesta experiència s'han assolit molts dels objectius proposats en aquest projecte:

-Ajudar a sentir el que hi ha dins la voluntat de l'artista.

-Col·laborar a que els nois i noies desenvolupin una xarxa de coneixement que els apropi a la cultura de les arts.

-Trobar lligams amb altres etapes anteriors i també participar a desenvolupar interès cap als coneixement de l'art en les seves diferents vessants.

-Crear interès en fer una recerca cap a la comprensió de les avantguardes actuals i d'altres moviments importants de l'art contemporani.

-Adquirir reflexions i estratègies que serveixen per comprendre el context històric-social.

-Ajudar a apropar els recursos de les tecnologies sota el criteri del llenguatge visual i de la imatge actual.

-Partir de les realitats que tenim, treballar per apropar l'art contemporani, fora i dins de les institucions dels centres d'art a l'abast.

-Donar a conèixer que existeix un art contemporani del país. L'art contemporani no arriba a tothom, hi ha un distanciament entre l'artista i el ciutadà i treballar artistes internacionals.

-Ajudar a pensar i a dialogar amb l'art i col·laborar a ampliar l'educació dels nostres alumnes.

-L'art contemporani , per la seva complexitat, multiplicitat d'interpretació i per la seva presència activa i creadora com espectador n'és: “una finestra que pot mostrar moltes formes diferents de paisatge”. Però per mitjà del concepte de l'art pot abordar un gran espectre de continguts, vinculats al passat, al propi moviment del segle XX i fins i tot l'art del segle XXI (net-art, animació, multimèdia,...)

-Trobar fórmules que ajudin a trencar el distanciament de l'art contemporani amb el nens i nenes i joves, motivant-los amb activitats obertes i creatives.

-Buscar el diàleg amb l'art contemporani, evitant ser un subjecte passiu o distant al fet artístic actual i aprenent a fer-ne un pensament crític.

- Ha estat molt ric per la diversitat d'àmbits que s'han pogut desenvolupar.

Conceptes treballats:

-Realitat. Abstracció. Concepte suggerit.

-Els elements, els sentits, les emocions, la imaginació, aspectes filosòfics, el joc visual, com a recursos dins l'art contemporani

-La percepció, l'observació.

-Tipologia i anàlisi de les forma i elements compositius i altres vessants a l'entorn de la imatge .

- Criteris estètics

-Experimentació i procés de creació i estud.

-Aplicacions tecnològiques conceptes com per exemple art i ciència.

-Art i tecnologia. Sense oblidar conceptes bàsics tradicionals propis del llenguatge visual i plàstic

-Sistemes de codis estètics i sociològics.

-Processos de creació.

-Utilització dels recursos tècnics en l'àmbit de la creació.

-Expressió oral i activa.

-Diàleg entre l'artista i l'espectador, a l'aula: professor-alumne

-Creació a partir dels conceptes proposats o analitzats a partir de l'exposisió entorn de l'art cinètic i l'obra històrica de Jordi Pericot.

-Visita a l'exposició, contacte real amb les obres.

Procediments:

-Treballar a partir de les obres artístiques. Diferents etapes.

-Identificació d'elements visuals.

-Conscienciació i observació directa i indirecta de les pròpies obres exposades.

-Ús de la memòria visual i retentiva.

-Habilitats expressives amb intenció estètica.

-Reconeixement dels elements visuals(forma, color, mesura, textura, proporció,…)

-Realització i experimentació de formes o creacions plàstiques bidimensionals i tridimensionals.

-Treballar a partir de idees que ens generin les qüestions plantejades, cercant relacions entre l'artista i la nostra actitud creativa.

Com a record de l'experiència de recuperació històrica i en relació al Museu de Nàutica del Masnou se li va donar aquesta bruíxola a l'artista, com a metàfora a la seva trajectòria professional i artefacte cinètic sobre tot pel discurs que encara segueix cercant nous horitzons i en nous reptes de futur.

Tal com va expressar en el seu discurs de l'acte de lliurament de la medalla al mèrit cultural de l'Ajuntament de Barcelona.

En Jordi Pericot ens va parlar en el seu discurs de lliurament de moltes formes de caminar, però ell es va introduir a través del joc. De les diferents maneres de jugar,del joc de les imatges com a mitjà de coneixement, que es pot aprendre jugant i veient com es poden estructurar altre formes de pensament i coneixement a partir de la descoberta, de la creativitat i l'esperit de recerca.

Aquí afegeixo de l'estima cap allò que s'ha de fer per avançar i no quedar-se amb allò per rutina, cercar indrets que despertin les emocions i es puguin compartir, i aquesta és la base de tot projecte en la comunicaciió l'art i l'educació.

Trobar un món vist a través dels infants dels nois i noies i oferir per rebre i donar per compartir.

Text agraïment medalla