ACTIVITATS EDUCATIVES
COMPLEMENTÀRIES A L'EXPOSICIÓ


Una proposta de participació educativa
Del 14 de gener al 25 de febrer de 2007
Sala d'exposicions temporals del Museu del Càntir d'Argentona

El Museu del Càntir d'Argentona vol apropar dins de les seves activitats adreçades a la població una sèrie d'activitats vinculades a aquesta exposició que es durà a terme des de el 14 de gener fins al 25 de febrer de 2007.

Amb aquesta exposició us convidem a participar en un projecte nou per posar en pràctica una sèrie d'activitats adreçades a l'àmbit escolar (infantil- primària- secundària- batxillerats) a través d'unes activitats educatives concretes.

La intenció és recollir desprès les vostres experiències i apropar-les als participants i a altres públics, a altres professionals dedicats a la docència o interessats en activitats culturals utilitzant el recurs de les TIC (tecnologia, informàtica, comunicació) i així poder crear altres espais educatius propers en l'entorn de l'art contemporani.

Us fem arribar una presentació sobre l'exposició i una ressenya de les activitats dels tallers que es faran adaptats als interessos dels nivells educatius. Podeu triar segons els criteris que s'adaptin millor als alumnes i que després podreu també desenvolupar a l'aula.

Descobreix l'exposició D E S B R O S S A R al Museu del Càntir d'Argentona.

 

Al llarg de l'exposició es volen realitzar les següents activitats participatives a fi de poder trobar altres discursos didàctics, col·laborant a desenvolupar creativitat, intuïció i sensibilitat a través de l'art.

a) Visita dinamitzada:

L'objectiu és afavorir la comprensió de l'exposició: D E S B R O S S A R i per aquest motiu es volen desenvolupar dos àmbits d'actuació:

1-El diàleg entre les obres i l'espectador

Es fonamenta la participació dels grups de diferents nivells educatius. El diàleg, l'intercanvi d'impressions i sensacions, la reflexió, la intuïció, faciliten les eines necessàries per tal d'apropar la interpretació de l'exposició.

2-Experimentació creativa a partir de les obres de Joan Brossa i les intervencions de Calleja i Casellas.

El treball d'experimentació té com objectiu aprofundir en alguns conceptes de l'exposició mitjançant la pràctica creativa dels propis assistents, donant importància al procés i la reflexió que es genera envers l'experiència creativa.

Podríem dir, doncs, que són petites propostes que permeten reforçar la comprensió dels processos de creació, ja que són recursos que es poden desenvolupar per afavorir i facilitar les tasques pedagògiques dels docents en relació l'àrea de Visual i Plàstica.

Amb D E S B R O S S A R , es busca trobar un diàleg creatiu amb Joan Brossa per part d'aquest dos artistes actuals, de reconeguda trajectòria professional i vinculats a l'herència “brossiana”.

b) Activitats proposades:

1-Taller dedicat al joc dels barrets. Lletres i nombres.

Significació de cadascun. Associació. Espai de creació

Desenvolupament de la creativitat.

Espai de joc de barrets. Materials reciclats. Possibilitat i desenvolupament per a la festa de Carnestoltes, etc.

2-Taller dedicat al joc de les rodes

Formes estrellades. Desenvolupament iconogràfic.

La quadratura del cercle. L'art i el quadrat.

3- Juguem amb les formes de les fulles

Morfologia, jocs d'associació. Observació del natural. Taller de dibuix i color. Línia, contorn, textures.

4-Taller d'animació 

Sobre la representació del moviment amb elements objectes i el món de les lletres. Càmera web i fotografia digital.

5-Taller de poesia visual

Creació de nous poemes objecte i creació de poemes visuals a partir de materials suggerents i actuals.

6- Jocs de taula i jocs de mans

Jugarem a fer màgia amb les imatges, farem trucs, podrem fer un racó del món de les il·lusions. I fer un llibre de les experiències amb la màgia de tots els participants.

Recull de materials i enregistrar en digital les experiències perquè estiguin a l'abast de la xarxa telemàtica educativa.

Tots els tallers són adaptables a l'edat. Tots i totes podem jugar amb el món de les imatges i la representació.

c) Elaboració d'una web amb material didàctic suggerent:

Aquesta web pretén documentar l'exposició i alhora és una eina de treball que proporciona informació i diferents propostes d'activitats de l'àrea de visual i l'educació artística amb naturalesa interdisciplinària.

Treballant temes que sorgeixen de les obres que han seleccionat Calleja i Casellas sobre Joan Brossa i com en fan un discurs poètic i participatiu.

Plantegem qüestions i activitats suggerents que ajudin a reflexionar i aprendre a pensar a través del joc de les imatges de l'exposició.

Cada taller tindrà disponibles materials que facilitin l'adequació dels conceptes.

Qualsevol dels recursos proposats estaran pensats per a fer un diàleg creatiu i interactiu amb els propis alumnes, fent possible l'adaptació de totes les propostes segons el nivell educatiu i completat pel dossier educatiu.

Desenvolupant aquests recursos didàctics proporcionarem la possibilitat expressiva cap al coneixement dels artistes que tenim a l'abast i l'apropament a Joan Brossa, l'entorn de l'època seva i les seves influències actuals i mostrar un context que ajudi a comprendre una mica més l'art actual.

Amb aquesta exposició: D E S B R O S S A R , es presenta sobretot per interpretar, per aprendre a jugar amb les imatges, amb les lletres i les paraules. Per pensar i fer de l'art un joc participatiu, cooperatiu i alhora un mitjà d'expressió i comunicació individual i col·lectiu, tant necessari pel desenvolupament de l'educació i la cultura a l'abast nostre.

 

Joan Brossa fent malabars amb tres barrets: tricorni, barret de capellà i barret de copa.      

Joan Brossa (1919- 1998)

Poeta, dramaturg i artista plàstic, amb DAU AL SET va contribuir a renovar el panorama artístic català de postguerra, esdevenint un dels precursors internacionals de la poesia concreta i visual. Referent de diferents generacions d'artistes catalans, més enllà del seu treball literari, va practicar amb encert i premonició l'art de l'objecte i els darrers anys el que podríem anomenar escultura poètica en nombrosos espais públics.

Arnau Puig (1926)

Filòsof i crític d'art va contribuir a la renovació del pensament artístic a la Catalunya de postguerra amb la seva participació el grup DAU AL SET del que en fou el teòric.

Ës autor de nombrosos assajos d'història i teoria de l'art i ha col·laborat en les revistes i diaris més importants del país. La seva intensa i ininterrompuda activitat ha estat recientment premiada per la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona entre d'altres institucions catalanes.

JM Calleja (1952)

Poeta, artista plàstic i editor de nombroses revistes experimentals com CAPSA. Calleja ha estat autor d'algunes de les antologies de poesia visual més importants de les darreres dècades. La seva obra de poesia visual i acció poètica és reconeguda entre les capdavanteres del panorama contemporani internacional.

Joan Casellas (1960)

Artista d'acció, documentalista i teòric. És responsable de la revista AIRE que recopila l'arxiu fotogràfic sobre art-acció més important de l'estat espanyol. És autor de nombrosos textos i se'l considera una de les figures referents en l'art d'acció a Catalunya.

Montse Pons (1957)

Artista, i professora d'arts visuals i plàstiques, ha treballat en diferents nivells educatius.
Ha dissenyant i està desenvolupant activitats de recerca en materials pedagògics sobre la comunicació audiovisual i l'art contemporani com a eina de desenvolupament global i transversal en els processos educatius. Coordinadora i responsable de les activitats educatives de D E S B R O S S A R.

Activitats complementàries

Per a més informació: http://www.museucantir.org/contacte_cat.htm

inici-------segueix