Unitat de programació:   ATLETISME

 

CICLE: Tercer

NIVELL: Primer i segon                                                                          Número de sessions 6

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS

 

-          Donar a conèixer de forma general l’atletisme.

-          Conèixer les diferents proves i tècniques més utilitzades en aquest esport.

-          Introduir el coneixement de les regles bàsiques de les diferents proves de l’atletisme.

-          Inculcar els valors educatius dels esports individuals.

 

 

 

 

CONTINGUTS

 

Conceptes:

-          Petita introducció a la història d’aquest esport, comentant si es practica per la zona.

-          Introducció a les regles de les diferents proves.

 

Procediments:

-          Pràctica de les tècniques bàsiques, surtides, curses, salts, girs, llançaments…

-          Pràctica de jocs que impliquin la utilització de les habilitats que es fan servir en aquest esport.

-          Organització de minicompeticions entre equips, on es valorarà aspectes qualitatius de la tècnica de l’atletisme.

 

Actituds:

-          Inculcar el valor educatiu dels esports individuals.

-          Control de la concentració en les diferents proves individuals.

-          Participació activa assimilant el paper que li toqui realitzar en cada moment, valorant la millora qualitativa de les diferents tècniques.

 

 

 

AVALUACIÓ

 

-          Rentabilitza l’esforç i és conscient de les seves possibilitats.

-          Reconeix la diferència entre cursa lenta (fons) i cursa ràpida ( velocitat).

-          És capaç de repondre a un estímul en un temps mínim.

-          Coordina la cursa i batuda en el salt.

-          Distingueix la diferència entre salt vertical i horitzontal.

-          Reconeix les diferents modalitats de l’atletisme.

-          Coordina cursa i llançament.

 

 

METODOLOGIA

 

-          Començarem amb la resolució de problemes, per a que l’alumne expressi el seu coneixement o habilitat en les diferents tècniques de l’atletisme.

-          Utilitzarem el mando directe en l’aprenentatge de les diferents tècniques.

-          L’aprenentatge de les diferents tècniques resulta positiu la utilització de l’ensenyament recíproc.

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Cursa-fons)

Material: 

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  1/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        TOTS CONTRA UN: El docent diu el nom d’un alumne, els altres el persegueixen  sense tocar-lo fins que el docent diu el nom d’un altre alumne, tots han d’anar imitant el tipus de desplaçament del que és perseguit.

2.        “EL TALLA FILS”: Un/una alume persegueix a una altre si algú es creua entre els dos és perseguit pel que la para, si l’agafa canvi de rol.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        Per parelles, realitzar un recorregut d’uns 300m. (segons nivell), a la senyal van canviant, el 2n passa al 1r.

2.        Igual però en grups de 4 ó 5.

3.        Igual però en grups de 8 ó 10.

4.        Igual tota la classe.

5.        Per grups de 4, surten caminant d’un en un amb una distància igual (30 –40m), l’últim en sortir dels 4 ho fa corrents fins a agafar al tercer, llavors continuarà caminant i recuperant, quan és agafat el tercer surt corrents fins a agafar al segons que realitza la mateixa operació anterior fins a agafar al primer. (ritme suau).

6.        “SAC”: Una rotllana formant parelles, un alumne devant i l’altre darrera, un la para i persegueix a un altre, aquest al col·locar-se devant d’una parella troba casa, però l’alumne de darrera ha de sortir corrents perque ell és el que serà perseguit.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        Agafar les pulsacions.

2.        Agafar pulsacions 2 minuts després.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Velocitat)

Material: 

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  2/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        “PARELLES TRENCADES”: Un alumne la para, a l’agafar a un segon la paren els dos agafarts de la mà, al agafar a un tercer igual, si agafen a un quart formen dues parelles, així fins agafar a tota la classe, quan els trios agafen a un quart es defan i formen parelles.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        Grups en filera darrera d’un línia, una meta  auna distància d’uns 10- 15 m. A la senyal surten els primers ràpidament, fins a arribar a la línia. Surten de distintes posicions cada ronda:

-          De peu, peus paral·lels i de front.

-          Igual d’esquenes i girant a la senyal.

-          Tendido supino.

-          Tendido prono.

 

2.        Igual però la sortida és per parelles, el 1r de peu i el 2n de genolls, a la senyal el 2n ha d’agafar al 1r.

3.        Igual però el 2n d’esquenes al 1r.

4.        Igual però el 2n estirat i el 2n assegut.

5.        “CERCLE VELOÇ”: Tota la classe asseguda en rotllana, els alumnes numerats de l’1 al 3, a la veu del docent, els alumnes que tinguin el mateix número que digui el professor, corre donant una volta a la rotllana per fora, gana el 1r que s’assegui en el seu lloc després d’una volta.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        “TREMOLA COMPANY”: Per parelles, un tendido supino, l’altre agafa les seves cames pels turmells i “les fa tremolar”, després canvi.

2.        Igual tendido prono.

 

 

 

 

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Salt long.)

Material:  Aros, cordes.

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  3/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        “STOP ESTIRAT”: Un la para, perque no t’agafi t’has d’estirar, et salven si un company et salta.

2.        “TORO ASSEGUT”: Tots estan asseguts dispersos per la pista excepte el perseguidor i el perseguit, aquest últim al saltar a un company dels que estan asseguts canvia de rol amb ell. Si l’agafen abans d’asseure’s la para.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        Per grups, en files: aros formant hileres col·locats a 1m aproximat un de l’altre, els alumnes han de saltar d’un aro a un altre fins acabar la seva hilera, després córrer al costat d’aquesta per donar el relleu al seu company de fila. Guanya el primer grup que acabi.

2.        Els mateixos grups en fila, els aros es dispossen en hilera però amb una distància progressiva (1r enganxat al 2n, 2n a 30cm del 3r, el 3r a 50cm del 4rt...) passar a l’altre costat només trepitjant a l’interior dels aros.

3.        Per equips, el 1r salta cap endavant amb cursa i a partir d’una línia, el 2n del seu equip salta des d’on ha caigut el 1r.... així fins que tot l’equip hagi saltat. Guanya l’equip que arribi més lluny.

4.        Competició de longitut: dues cordes paral·leles situades a 50cm, els alumnes en fila i d’un en un van saltant sense trepitjar cap corda ni entre elles, cada ronda augmentem la distància entre corda i corda uns 10cm, el que no aconsegueixi saltar la distància s’el·limina, guanya l’últim que quedi.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        “LA FILA DELS COIXOS”: Cada grup es col·loca en fila india. Es trata d’agafar una cama del company del davant i desplaçar-se tots a la vegada en salt a la pata coixa fins a una línia. Si la cadena es deixa anar. S’ha de parar i tornar a agafar-se. Es poden realitzar cuirses de relleus si els grups són numerosos, canviant de cama a meitat del recorregut.

 

 

 

 

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Salt alçada)

Material: Pilota, corda, elàstic.

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  4/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        “STOP PIOLA”: El que la para no podrà agafar al company si es situa en posició de “piola”, aquest no podrà moure’s a no ser que l’altre company el salti en aquesta posició.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        Per equips de 6 ó 8, tots col·locats en filera a una distància d’1m un de l’altre, asseguts amb les cames juntes, el 1r, amb una pilota en les mans salta als seus companys, es col·loca al final i passa el baló fins arribar al 2n que repeteix la mateixa operació. Guanya l’equip que abans acabi.

2.        Igual però ajupits de genolls i amb el cap entre les cames.

3.        Tota la classe en fila, una corda penjada a certa alçada asequible en salt, van saltant tots els alumnes intentant tocar la corda.

4.        Igual, una mica més alta han d’intentar agafar-la.

5.        Per grups de 5 ó 6 en rotllana: un d’ells <azc al centre amb la corda, la fa girar a ras del terra mentres els companys la van saltant, si algú la toca es canvïa pel del centre.

6.        Igual amb tota la classe, es va el·liminant fins que només hi quedi el guanyador.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        “UN, DOS TRES PICA PARET”: Un la para col·locat en un paret a la que mira i colpeja tres vegades al dir : “Un, dos tres pica paret”, la resta de la classe situada darrera d’una línia avança fins a ell quan es torna, si el que la para al tornar-se veu a algú moure’s el fa retrocedir cap al principi. Guanya el primer que toqui la paret.

 

VARIANT: Moure’s saltant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Tanques)

Material:  Tanques a poca alçada o bancs, piques i baló.

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  5/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        “DAO AL BANC”: Un la para, para que no t’agafi t’asseus en un dels bancs que hi dispersos per la pista, el company et pot salvar saltant el teu banc.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        Piques repartides pel terra a l’atzar, els alumnes corren lliurement per la pista saltant les que es trobin.

2.        Piques disposades en files i paral·leles unes de les altres ( 2m. aprò.) els alumnes en fila, van passant les piques incidint en el ritme.

3.        Igual però augmentant la distància (5m. aprò).

4.        Les piques paral·leles amb cada extrem en un banc, han de passar amb la tècnica de tanca sense tocar-la.

5.        Igual o amb tanques baixes, fan relleus per equips, 1r amb els obstacles més distanciats, després amb menys distància.

6.        Dos equips numerats, cadascú en un racó, tots asseguts. Al centre un baló i 4 ó 5 bancs entre equip i baló. El professor diu un número, els que tinguin aquest número surten i salten els bancs fins arribar i agafar el baló. Un punt per a l’equip que agafi el baló, guanya l’equip que tingui més punts.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        Estirem abductors i els músculs de les cames.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unitat de programació: ATLETISME (Llençam.)

Material:  Pilotes toves i pilotes de tennis.

 

 

Cicle: 3r

Trimestre: 1r

Sessió :  6/ 6

 

FASE

DESCRIPCIÓ

REPRESENTACIÓ

 

 

ANIMACIÓ

 

1.        “LA PATATA CALENTA”: Tots corren passant-se balons, a la senyal perden els que tinguin les pilotes.

2.        “LA BOLA BOJA”: Un la para amb una pilota tova, si li dona a algú al llençar-se-la la para amb ell, aniran passant-se la pilota fins apropar-se a un altre company i aconsegueixin donar-li, aquesta també la pararà, guanya l’últim que quedi.

 

 

 

 

 

 

PART PRINCIPAL

 

 

 

1.        “EL TÚNEL”: 2 equips, 1 equip dividiten dus fileres enfrontades a uns 10m, l’altre equip ha de passar entre les dues files d’un costat a l’altre esquivant les piloes toves que els tiren.

2.        “PILOTA CAPITANA”: Per equips en files, el capità en front del seu equip amb un baló, a la senyal passa el baló al 1r de la fila que s’asseu i se la torna a passar, el capità la passa al 2n que repeteix la mateixa operació, fins que tot l’equip està assegut, guanya la fila que acabi primer.

3.        Per parelles amb una pilota de tennis, passar-la:

-          Amb tècnica de jabalina

-          De pes.

-          De disc.

 

4.        Grups de 5, fan una miniolimpiada de llançaments, tots ha de llençar la pilota de tennis cada ronda amb una tècnica diferent, es reparteixen de 5 a un punt segons lo lluny que llançi cadascú. Es sumen punts, gunaya en cada grup el que més tingui.

 

 

 

RETORN A LA CALMA

 

1.        “QUI LA TÉ ? » : Per grups de 6, un la para d’esquenes a la resta del grup amb una pilota, la tira cap enrrera, qui l’agafi se l’amaga darrera, els altres disimulen i canten tots “qui la té?”, el que està d’esquenes es dona la volta i intenta averiguar qui dels seus companys té amagada la pilota. Si no l’encerta passa a tirar-la el que la tingui.

 

 

 

 

 

Unitat de programació:         ATLETISME

 

 

FITXA D’AVALUACIÓ DEL DOCENT

 

OBJECTIUS A ASSOLIR

Sempre

A vegades

Mai

 

-         Rentabilitza l’esforç i és conscient de les seves possibilitats.

 

 

 

 

 

-         Reconeix la diferència entre cursa lenta (fons) i cursa ràpida ( velocitat).

 

 

 

 

 

-         És capaç de repondre a un estímul en un temps mínim.

 

 

 

 

 

-         Coordina la cursa i batuda en el salt.

 

 

 

 

 

-         Distingueix la diferència entre salt vertical i horitzontal.

 

 

 

 

 

-         Reconeix les diferents modalitats de l’atletisme.

 

 

 

 

 

-         Coordina cursa i llançament.