Un equip de bàsquet està format per 10 jugadors. A la pista només poden
haver-n’hi 5; la resta fan de reserva i es canvien amb els titulars cada vegada
que l’entrenador de l’equip ho demana.
Cadascun dels jugadors, quan és a la pista, pot ocupar alguna d’aquestes
posicions:
Aler: Jugador que quan ataca
se situa a les zones laterals de la pista de joc.
Aler pivot: Jugador que
combina les funcions d’aler i pivot segons les necessitats del joc.
Base: Jugador que dirigeix el joc de l’equip.
Escorta: Jugador que ajuda el base a dirigir el joc d’atac i combina les
característiques tècniques de l’aler i les del base segons les necessitats del
joc.
Pivot: Jugador, generalment situat prop de la zona dels tres segons, que en la
fase d’atac té la funció de proporcionar pantalles, llançar a cistella, agafar
rebots...
Atacant: Membre de l’equip que en aquell moment està moment està possesió de la
pilota i que, per tant, fa jugades ofensives.
Defensor: Jugador de l’equip contrari al que juga la pilota que s’encarrega d’impedir
que l’atacant aconsegueixi encistellar.
Encistellador: Jugador que té l’habilitat d’encistellar.
Rebotejador: Jugador que es caracteritza per l’habilitat en la
recuperació de rebots.
TEMPS DE JOC
El temps de joc d’un partit és de
40 minuts, dividit en 2 parts de 20minuts de joc real cadascun.
Entre ambdós temps hi ha un descans, normalment de
10 minuts. Guanya el partit l’equip que al final tingui més punts al seu favor.
Si en acabar el temps reglamentari el marcador està empatat, es continuarà
el partit amb una pròrroga de 5 minuts.
L’objectiu principal dels jugadors d’un equip per
guanyar el partit és introduir la pilota el mateix nombre de vegades dins la
cistella defensada per l’equip contrari. Per això heu de jugar amb rapidessa i
comptar sempre amb els companys de joc.
Mireu a continuació algunes de les faltes que heu d’evitar fer:
Dobles: Infracció que comet un jugador quan fa
botar la pilota simultàniament amb les dues mans.
Passes: Infracció que comet un jugador quan fa més
de tres passes portant la pilota a la mà sense fer-la botar.
Personal: Falta comesa per un defensor en intentar
de tallar l’atac del contrari. La falta és castigada amb llançaments lliures.
Mig camp o camp enrrere: Infracció que comet l’equip que porta la
pilota en fer-la passar de la zona d’atac a la zona de defensa.
Regla d’un més un: Segons aquesta regla, tot jugador que és
objecte d’una falta personal després de la setena falta d’equip pot llançar un
tir lliure.
Tècnica: Falta comesa per un jugador de camp o per
qualseval membre de l’qeuip que estigui fora del terreny de joc per conducta
antiesportiva o per infracció tècnica de les regles. Aquesta falta es sanciona amb dos tirs lliures si es tracta del
jugador de camp o dos tirs i possessió
de pilota si es tracta de qualsevol altre dels membres de l’equip.
Unitat de programació: BÀSQUET
CICLE: Tercer
|
NIVELL: Primer i segon Número de
sessions 6 |
OBJECTIUS DIDÀCTICS
|
-
Adaptar
el moviment a canvis de velocitat en situacions de joc. -
Adaptar
el moviment al d’un objecte en situacions de joc. -
Iniciar
en la manipulació d’instruments en els jocs esportius. -
Iniciar
el el pase, recepció i llençament. -
Combinar les diferents accions tècniques. -
Conèixer
el reglament bàsic. |
CONTINGUTS |
Conceptes: -
Agafar
el baló. -
Desplaçaments i parades. -
Bot:
estàtic i en moviment. -
Pase
i recepció. -
Tir. -
Tàctica
bàsica: defensa i atac. -
Regles
bàsiques. Procediments: -
Activitats
de manipulació i agafada de pilota. -
Experimentar
les diferents possibilitats de bots existents. -
Jocs en els que es treballin les distintes
possibilitats de pases i recepcions. -
Activitats en les que l’objectiu sigui
progressar cap a cistella i sense baló. -
Activitats
en les que es tracti d’evitar una cistella. -
Activitats
en les que es tracti d’aconseguir una cistella. Actitud: -
Responsabilitat i acceptació de les seves
possibilitats i limitacions i la dels demés. -
Valoració
i acceptació dels diferents rols dins del joc. -
Respecte per les regles de joc. |
AVALUACIÓ |
-
És capaç de realitzar un circuit integrat pels
elements tècnics treballats. -
Utilitza
el bot en la progressió a cistella. -
Recolza
al company amb baló en situacions de joc. -
Ocupa
espais lliures. -
Impedeix
la progressió a cistella de l’equip contrari. -
Aplica
els elements tècnics i tàctics apresos. |
METODOLOGIA
|
-
Treballar
els diferents conceptes mitjançant jocs i situacions jugades. -
Basar
les situacions jugades en aprenentatges assimilats. |
Unitat de programació:
BÀSQUET Material: Balons de bàsquet. |
Cicle:
3r Trimestre: 2n Sessió :
1/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
“MANIPULACIÓ DE BALÓ”: Passar el baló al voltant del cap, la cintura,
les cames, entre elles, etc. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“BOTS DE BALÓ » : Grups de 3 i col·locats en fila realitzarem bots
de baló sobre una distància de 10m, anada i tornada. -1r botem amb la mà dreta. -2n botem amb l’esquerra. -3r alternem amb les
dues mans. Procurar portar la vista endavant i acompanyar
exageradament el baló per evitar el colpeig. Realitzarem els exercicis caminant, trotant i per
últim corrents. -4rt Relleus entre els
grups amb bot de velocitat. -5è Passades de pit. -6è Passades de pit
picades. -7è Passades per sobre el cap. -8è Passades per sobre del cap picada. Els exercicis de passes es realitzaran en grups de
3 i 1r en posició estàtica i 2n dinàmica. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
« PASSES ASSEGUTS » : Grups de 3, asseguts formant un triangle, es passen la pilota sense que
caigui al terra. Passarem
de pit i per sobre del cap. |
|
Unitat de programació:
BÀSQUET Material: Balons de bàsquet. |
Cicle:
3r Trimestre:
2n Sessió : 2/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
Manipulació
de baló, per parelles. Passar el baló al voltant del cap, la cintura, les
cames, fent vuits entre les cames. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“BOTS I PASSES PER PARELLES”: Totes les parelles alineades, i en front de cadascuna un conus col·locat
a 10m. -1r Bot amb la mà dreta fins al conus, volta i
passada de pit al company. -2n Bot amb l’esquerra fins al pivot i passada de
pit al company. -3r Bot i passada de pit picada al company. -4rt Bot i passada per sobre del cap. -5è Bot i passada a una mà al company. -6è Bot i passada a una mà picada al company. 2.
“BOTS I PASSES EN ZIG-ZAG” : Grups de 5 alumnes, davant d’ells una
fila amb 6 pivots, separats cadascú a
1m -1r Bots en zig-zag alternant les mans i passada
de pit al company -2n Bots en zig-zag i passada de pit picada. -3r Bots en zig-zag i passada per sobre el cap. -4rt Bots i passada a una mà al company. *Realitzar els
exercicis caminant, trotant i corrents, amb la vista sempre endavant. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
Per parelles i separats a una distància de
3m, realitzar totes les passades vistes anteriorment. |
|
Unitat
de programació: BÀSQUET Material: Balons de bàsquet i aros. |
Cicle:
3r Trimestre:
2n Sessió : 3/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
Dividim
la classe en dos grups, un grup té la possessió del baló i ha de mantenir-la
passant-se-la d’uns als altres. L’altre grup intenta arrebatar-los el baló. *No podem córrer amb el baló a les mans ni
botar-lo. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“INICIACIÓ AL TIR A CISTELLA”: (manipulació de baló en T o triple amenaza) Per parelles, un amb un baló i
l’altre amb un aro, separats uns 10m. -
1r.
Bot de baló, fins un pivot situat a uns 2m del company que subjecta un aro,
parada en un temps i llençament a « cistella ». -
2n
Bot de baló, aturada en dos temps i llençament. -
3r
Bot de baló, aturada en dos temps, pivot i llençament.
*Caminant, trotant i corrents. 2.
“GRUPS DE 6”: Un grup té la possessió del baló i l’altre intenta agafar-ho, només
es pot botar la pilota dues vegades, després s’ha de passar. Quan l’altre
grup roba la pilota, ells tenen la possessió. Quan un grup dona 20 passes
seguits sense que l’altre grup el robi, sumen un punt. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
Tots els alumnes realitzen exercicis
d’estiraments, donant més importància als braços i cames. |
|
Unitat
de programació: BÀSQUET Material: Balons de bàsquet. |
Cicle:
3r Trimestre: 2n Sessió :
4/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
Escalfament dinàmic amb pilota per parelles. Bots, passes, utilitzant les dues mans i realitzant totes les passes
vistes anteriorment. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“ TIRS AMB CISTELLA”: Explicació del tir a cistella (agafar el baló,
col·locació de cames, flexió i extensió...). -
1r.
Bot, aturada i tir a cistella. -
2n.
Bot, aturada en un temps i tir a cistella. -
3r.
Bot, aturada en dos temps i tir a cistella. -
4rt.
Tirs lliures. -
5è.
Tirs desde 6’25m. (triples). 2.
“REINA 6 CONTRA 6”: Dividim la classe en 4 equips de 6, dos equips juguen en una
cistella i els altres dos en l’altra. Es juga amb marcatge individual i amb
totes les regles del bàsquet. Els dos equips que guanyin jugaran entre ells
la final. Guanyarà l’equip que sumi 20 punts. *Es farà el partit tenint en compte les regles bàsiques com les passes, dobles, les faltes personals, etc. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
Tots
els alumnes asseguts al terra atendrà a l’explicació del docent sobre els
jugadors que conformen un equip de bàsquet (base, alè i pivot). |
|
Unitat
de programació: BÀSQUET Material: Balons de bàsquet. |
Cicle:
3r Trimestre: 2n Sessió :
5/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
“20 PASSES”: Dividim la classe en dos equips, l’equip que doni 20 passes sense
perdre la pilota suma 1 punt. Quan un equipperd la pilota passa a
defensar-la. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“ENTRADA A CISTELLA”: Dividim la classe en 4 grups, dos
realitzaran els exercicis en una
cistella i els altres dos en l’altra. Els alumnes diestros realitzarn
l’entrada a cistella pel costat dret i els alumnes esquerrans pel costat
esquerra. Els alumnes diestros realitzaran en l’entrada (peu dret, peu
esquerra, i safata), els esquerrans el realitzaran (esquerra, dreta i
safata).ç *CAMINANT tots fins que assimilin l’execució,
despres el realitzaran trotant i corrents. Una vegada assimilada l’execució
realitzar-ho entrant per la dreta i per l’esquerra. 2.
Dos
grups, un en cada aro, reañlitzem tirs lliures, qui aconsegueixi cistella
segueix tirant fins que s’equivoqui. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
Per
parelles, un estirat i el company amb un baló que la fa rodar per l’esquena
del company. |
|
Unitat
de programació: BÀSQUET Material: Balons de bàsquet. |
Cicle:
3r Trimestre: 2n Sessió :
6/ 6 |
FASE
|
DESCRIPCIÓ |
REPRESENTACIÓ |
ANIMACIÓ
|
1.
“GRUPS DE 4”: Dos tenen la possessió del baló, els altres dos intenten agafar-ho.
Quan l’equip perd la possessió del baló passan a defensar. |
|
PART PRINCIPAL |
1.
“REI DE LA PISTA”: Dividim la classe en equips de 5, jugant dos equips en el camp,
l’equip que guanya segueix en la pista, l’equip que perd surt i entra un altre
equip. Guanya l’equip que suma abans de 10 punts. *Juguem amb
totes les regles i marcant individualment, amb un base, dos alers i dos
pivots. 2.
“CONCURS DE TIR”: Formem 4 grups que competeixen entre ells llançant a cistella desde
diferents posicions. 3.
“CONCURS DE TRIPLES”: Amb 5 balons col·locats en una línia de 6’25m,
llançarem els alumnes d’un en un, el que aconsegueixi més punts guanyarà. En cas d’empat, es farà un desempat a 3 tirs. |
|
RETORN A LA
CALMA |
1.
Tots
els alumnes asseguts al terra, parlem de les classes que hem realitzat,
comentant el que més ens ha agradat i el que menys. |
|
FITXA D’AVALUACIÓ DEL
DOCENT
OBJECTIUS A ASSOLIR
|
Sempre |
A vegades |
Mai |
-
És capaç
de realitzar un circuit integrat pels elements tècnics treballats. |
|
|
|
- Utilitza el bot en la progressió a cistella. |
|
|
|
- Recolza al company amb baló en situacions de joc. |
|
|
|
- Ocupa espais lliures. |
|
|
|
- Impedeix la progressió a cistella de l’equip contrari. |
|
|
|
- Aplica els elements tècnics i tàctics apresos. |
|
|
|
[1]"Baloncesto," Enciclopedia Microsoft®
Encarta® 2000. © 1993-1999 Microsoft Corporation. Reservados todos los
derechos.