BIBLIOTECA PUNTEDU

ELS ESCACS I LA BIBLIOTECA

 

Els escacs és, a més d'un joc-esport, un instrument, una eina de contrastat valor pedagògic per potenciar el desenvolupament de destreses cognitives com la memòria, la lògica i la imaginació en els nois i noies.

Els escacs aporten una sèrie de qualitats que superen la pròpia pràctica i que contribueixen a la formació integral de l'individu.

Des dels primers moments el/la practicant d'escacs descobreix la necessitat de la voluntat, la perseverança, l'autoestima i la valoració del contrari per progressar en el joc; això forma part del foment dels valors en educació.

Es potencien també la relació amb els temes transversals:

a) Educació per la pau, establint relacions entre persones de procedències geogràfiques diferents i apropant races, idiomes, religions o cultures.

b) Educació per la salut, amb l'aplicació de comportaments sans (hàbits posturals, concentració, descans...) per a la pràctica adequada d'aquest joc-ciència-art.

c) Educació per la igualtat d'oportunitats entre sexes, que resta molt ben reflectida en aquest joc, en el qual es potencien actituds afavoridores de la coeducació.

Així mateix s'atén la diversitat de l'alumnat ja que es té en compte les diferències d'interessos, motivacions, ritmes i formes d'aprenentatge, i actituds i aptituds de l'alumnat. Es fomenta, així mateix, la presa de decisions.

Treballant els escacs es poden plantejar alternatives per resoldre situacions conflictives, capacitat per arribar a pactes i acords, trobar formes de convivència, manifestar respecte mutu i aprendre a tenir en compte les posicions dels contraris.

OBJECTIU

Aprendre la tècnica d'escacs bàsica perquè els escolars puguin jugar a escacs a l’institut com una activitat pedagògica més.

  1. Iniciar progressivament en el coneixement dels escacs, els seus elements i normes bàsiques.
  2. Respectar les normes del joc.
  3. Buscar creativament diferents alternatives.
  4. Desenvolupar l’atenció i concentració.
  5. Valorar i respectar el silenci com a font de concentració.
  6. Desenvolupar l’autonomia mitjançant la presa de decisions individuals durant la partida.
  7. Desenvolupar l’autoestima i superació.
  8. Acceptar esportivament el resultat.
  9. Aconseguir gaudir del joc sense arribar al cansament i a l’avorriment.
  10. Aplicar els coneixements adquirits en altres matèries escolars: lògica-matemàtica, llenguatge...

 

CONTINGUTS

  • El tauler.
  • Les peces.
  • Moviment de les peces.
  • Formes de capturar les peces.
  • El valor de les peces.
  • Els canvis.
  • Col·locació inicial de les peces.
  • L’inici de la partida.
  • Noció d’escac al rei.
  • Escat i mat.
  • Mats bàsics: Rei i Dama, Rei i Torre, Rei i Alfils.
  • Les taules.
  • Rei ofegat.
  • Promoció dels peons.
  • Enroc (curt i llarg). Regles per poder realitzar-lo.
  • La llei dels 50 moviments.
  • Introducció a l’anotació de les partides.
  • Concepte d’obertura. Regles bàsiques.
  • La doble amenaça.
  • La clavada.
  • L’escac a la descoberta.
  • La desviació.
  • El peó passat.

 

PROPOSTA INICIAL

Curs 2006-2007

Les sessions es portarien a terme a la Biblioteca: un dia a la setmana a l’hora de l’esbarjo.

El material didàctic necessari és:

a) tres escaquers i tres jocs de peces

b) un llibre d’iniciació als escacs per a cada alumne/a

c) escaquer mural amb les respectives peces magnètiques

d) ordinadors

 

SEQÚENCIACIÓ

  1. Introducció als escacs.
  2. Pautes bàsiques d’estratègies i apertures. (escaquer mural)
  3. Pràctica a Educared - http://ajedrez.educared.net/

PRESSUPOST

- Escaquer mural

ESCAQUER MURAL PLEGABLE, MARCS DE FUSTA, 90X90
Marco de fusta. Peces magnètiques blanques i negres, incloses
Preu: 165,00 euros

- Taulers d’escacs


1 unidad: 38,00 Euros
5 unidades: 175,00 Euros