BIBLIOTECA PUNTEDU

MEMÒRIA GLOBAL DEL PROJECTE PUNTEDU

2006 - 2009

  • Descripció de la situació inicial del centre, pel que fa a la línia prioritària del Projecte d’Innovació.

Des de la implantació de la LOGSE i l’oferta dels Crèdits Variables, ja en el curs 1998-1999 vam iniciar, en l’antic edifici de l’IES S’Agulla de Blanes, des del Departament de Llengua i Literatura Catalana, el Crèdit Variable Aprendre a Aprendre per els alumnes de 1r d’ESO, amb la intenció d’unificar criteris sobre diferents Tècniques d’Estudi i sobretot en l’Elaboració de Treballs al llarg de tota l’Educació Secundària.

Aquest crèdit es duia a terme des de la Biblioteca del centre – en pèssim estat – per tal de poder utilitzar tots els recursos bibliogràfics a l’abast i iniciar l’alumnat en la recerca d’informació i en l’aprenentatge autònom.

A partir d’aquesta idea es va crear la figura del Responsable de Biblioteca com un dels Coordinadors del Centre – sense remuneració – que mantenia al dia el fons bibliotecari, catalogava totes les entrades dels documents del centre i obria les portes de la biblioteca a l’alumnat a les hores d’esbarjo – sense massa èxit - sota la normativa del RRI de Normes d’Ús i Funcionament de la Biblioteca.

Des de l’any 2000, i ja en el nou edifici, la Biblioteca es va convertir en un lloc molt més atractiu per a l’alumnat per el seu espai i per la seva lluminositat. Els llibres van quedar molt millor disposats i també es va poder incorporar algun vell ordinador i els taulells d’escacs. La prova és que cada dia omplia durant el temps d’esbarjo, però només durant el temps d’esbarjo.

El crèdit Aprendre a Aprendre feia més gust de fer-ho des d’aquest espai, però malauradament només es va poder anar fent de manera intermitent per manca de recursos – bàsicament de recursos humans – i, per tant, mai es va poder aconseguir l’objectiu de dur-se a terme a tots els cursos amb tots els alumnes de 1r d’ESO per així assentar les bases del treball i les tècniques d’estudi durant tots els cursos posteriors.

Quan en l’any 2005 el Departament d’Educació va presentar els Programes d’Innovació Educativa vam veure que era l’oportunitat per promoure un projecte encara més ambiciós que, des de la Biblioteca, potenciés la incorporació d’una nova metodologia en la dinàmica escolar i la millora dels resultats d’aprenentatge de l’alumnat, i que aconseguís il·lusionar el professorat en la seva participació en el Projecte.

El curs 2005-06 ja el vam iniciar amb el crèdit Aprendre a Aprendre per a tot l’alumnat de 1r d’ESO amb la col·laboració de professorat de l’Equip Docent de 1r d’ESO; vam ampliar l’obertura de la biblioteca a dos temps d’esbarjo amb la col·laboració de la Responsable de la Biblioteca i vam animar alguns professors - a fer les seves classes a la Biblioteca (ús de diferent tipologia de diccionaris a Llengua Catalana, lectura a Llengua Castellana, recerca d’informació a Ciències Socials).

És així com aquest Projecte d’Innovació va néixer, i es justificà en quatre aspectes, els dos primers generalitzables a la majoria de centres d’Educació Secundària - la manca de motivació per la lectura i la deficient comprensió lectora junt amb l’allau d’informació de que disposa la societat actual -, i els dos últims vinculats a la realitat de l’IES S’Agulla de Blanes – alguns problemes amb el Pla d’Acció Tutorial, sobretot quant l’aspecte de les Tècniques d’Estudi i la manca de models comuns en l’elaboració de treballs i certa descoordinació amb uns quants continguts que pertanyen al currículum de les Ciències Socials -.

Va ser per aquestes quatre raons que aquest projecte pretenia elaborar una proposta de treball que dinamitzés dos delsaspectes que es podien gestionar des de la Biblioteca del centre: la Lectura i la Recerca d’Informació. D’aquesta manera, pretenia contribuir a l’assoliment d’objectius que, des de totes les àrees, es referien a Continguts de Lectura, Comprensió Lectora, Tècniques d’Estudi i Continguts que es referien sobretot als Valors, tant de caire cívic com ètic, que recollien alguns dels continguts proposats en el PAT i d’altres de l’àrea de Ciències Socials.

Ara ja amb la LOE i la implantació del nou Currículum, s'entén per Competència Bàsica la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i interaccions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

Des de la Biblioteca es contemplen algunes de les Competències Bàsiques més transversals, que són la base del desenvolupament personal i les que construeixen el coneixement: la Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisuals per comprendre i expressar la realitat, i el Tractament de la Informació i Competència Digital i la Competència d'Aprendre a Aprendre com a competència metodològica que activen l'aprenentatge. I per el desenvolupament personal, la Competència d'Autonomia i Iniciativa personal.

També es duen a terme aprenentatges on les Competències Bàsiques més específiques relacionades amb la cultura i la visió del món, centrades en conviure i habitar el món, com són la Competència en el Coneixement i la Interacció amb el Món Físic i la Competència Social i Ciutadana es desenvolupen.

  • Objectius que es proposava el projecte i grau d’assoliment.

Els Objectius que es van proposar en el Projecte d’Innovació van ser:

  • Potenciar la Biblioteca Escolar com un espai de recursos, on poder trobar tot tipus d’informació en diferents tipus de suport, a l’abast de l’alumnat, del professorat i de tota la comunitat educativa.
  • Prioritzar l’ús de la Biblioteca Escolar com a espai d’aprenentatge en el desenvolupament de les diferents àrees curriculars per tal que l’alumnat es formi com a persona autònoma, crítica i constructora del seu propi coneixement a través de la recerca, la investigació i el treball amb diferents fonts d’informació.
  • Promoure l’hàbit lector.
  • Dinamitzar la Lectura.
  • Coordinar-se amb les escoles d’Educació Primària.
  • Usar la Biblioteca el màxim d’hores possibles per part de tota la Comunitat Educativa.

I es va planificar una Temporització. La major part de les actuacions es van fer abans del temps previst, així que es van poder fer de noves. També han hagut alguns imprevistos, com l’increment dels Cicles Formatius en el nostre centre, fins el punt que s’ha hagut d’adequar el Puntedu també per a ells dins el possible.

Tots els Objectius s’han acomplert, especialment ha estat un èxit la resposta de la majoria del professorat de llengües i la promoció de l’hàbit lector des de les seves classes. El proper objectiu haurà de ser promoure l’hàbit lector des de totes les àrees d’aprenentatge.

L’altre aspecte més exitós ha estat el fet d’aconseguir que la Biblioteca del centre estigui oberta el màxim d’hores possibles – dins i fora l’horari lectiu – no sols per a tot l’alumnat, sinó per a tota la comunitat educativa i les persones del barri, gràcies al treball dels membres de la Comissió de la Biblioteca i especialment de la seva responsable, i a la disponibilitat de l’Equip Directiu que ha inclòs el Projecte d’Innovació Puntedu dins el seu Pla Estratègic, així com també gràcies al Pla d’Entorn de l’Ajuntament de Blanes.

En haver gaudit del Projecte d’Innovació Puntedu amb reducció de mitja jornada de la responsable de la Biblioteca, l’objectiu de Potenciar la Biblioteca Escolar com un espai de recursos i Dinamitzar la Lectura s’ha pogut dur a terme sense dificultats. El repte ara serà poder continuar fent-lo sense el Projecte.

Quant a l’objectiu de Prioritzar l’ús de la Biblioteca Escolar com a espai d’aprenentatge en el desenvolupament de les diferents àrees curriculars, ha anat molt endavant tot el treball que s’ha fet a les matèries optatives de 1r d’ESOAprendre a Aprendre i Fem un Treball ja que han quedat consolidades. També s’ha iniciat el fet de la Recerca d’Informació i l’Elaboració de Treballs en una determinada franja horària dins l’horari lectiu (normalment d’11:00 a 12:00) i no ha anat malament, però la majoria del professorat encara no té l’hàbit d’enviar una part del seu alumnat a la biblioteca mentre ell es queda a l’aula amb la resta d’alumnes.

Quant a la Coordinació amb les escoles d’Educació Primària, la coordinació – a part d’alguna que altra reunió en el CRP - ha quedat reduïda a l’explicació de contes per part del nostre alumnat als voltants de la Diada de Sant Jordi, per la qual cosa alguns CEIPs de la població estan molt agraïts.

  • Actuacions més rellevants que ha comportat l’aplicació del projecte.

Les més destacades són:

  • Ampliació de la Biblioteca per a encabir una Sala d’Ordinadors. Adquisició de mobiliari, de material fungible i de material audiovisual i digital. Instal·lació elèctrica i instal·lació de l’alarma.
  • Ampliació del Fons Bibliogràfic i subscripció a Revistes. Ordre i redistribució dels llibres i de les revistes, del material i l’espai, i instal·lació de cortines.
  • Acords Interdepartamentals de Llengües sobre Lectures Comunes i Tipologia d’activitats, així com també sobre el Portafolis de Lectura i el Passaport de Llengües.
  • Registre informàtic en el ePergam, Esporga de documents, Etiquetatge i Folre, Ordre i desa diària, Control i Servei de Préstec.
  • Adquisició de l’Hàbit Lector: Pla de Lectura.
  • Consolidació de les Matèries Optatives Aprendre a aprendre i Fem un treball.
  • Recerca d’Informació i Elaboració de Treballs.
  • La Dinamització de la Lectura: Concurs Literatura Jove, Elaboració del Llibre La Recta i el Punt, Wiki del Portafolis de Lectura i del Club de Lectura, Portafolis de Lectura i Blog per a recomanar llibres, col·laboració amb el vídeo Les Llengües de l’Institut,Assemblea de pares sobre l’Hàbit Lector, Producció del Power Point Formació d’Usuaris, Jornades de Sant Jordi (Regalem llibres i poemes), Guies de lectura i Exposicions a la biblioteca, Organització del Club de Lectura per el personal docent i no docent de l’institut.
  • Atenció a l’Alumnat en el màxim de franges horàries possibles. L’ús de la Biblioteca per part de tota la Comunitat Educativa.
  • Difusió, atenció i informació al professorat .
  • Catalogació en Acces dels Treballs de Recerca de Batxillerat i Difusió a l’alumnat.
  • Elaboració de documents: Anàlisi de les Tècniques d’Estudi que es treballen a cada curs i en cada àrea, Normes d’us i funcionament de la Biblioteca, Guió per a l’elaboració de treballs, Pressupost de la Biblioteca, Amonestació Préstec, Comissió de Biblioteca, Ús dels Ordinadors..
  • Elaboració d’Horaris setmanals per a l’us de la biblioteca i Avaluació Trimestral i Final d’aquest ús en el Pla Estratègic de Centre.
  • AMPA: Projecte per a les Lectures Comunes.
  • Coordinadora d’Informàtica: Adequació a la biblioteca dels recursos informàtics,adequació del programa ePèrgam i manteniment dels ordinadors.
  • Creació de la Pàgina web de la Biblioteca i col·laboració en el portal de l’institut.
  • Promoció dels Escacs entre l’alumnat.
  • Explicació de contes en els CEIPs de Blanes amb Projectes Puntedu.
  • Assistència als cursos de Formació Puntedu i difusió entre el professorat.
  • Participació en el Concurso de Buenas Prácticas en Bibliotecas Escolares.
  • Presentació del Puntedu de l’IES s’Agulla de Blanes a la Jornada de Bones Pràctiques en Projectes d’Innovació a Girona.
  • Participació en els Seminari de Coordinació de Biblioteques Escolars Puntedu de la zona Blanes II.
  • Planificació de la Biblioteca Puntedu després del Projecte Puntedu.
  • Aspectes més importants del procés d’aprenentatge dels alumnes i dels seus resultats en què ha incidit l’aplicació del projecte.

El desenvolupament de les Competències bàsiques, transversals i metodològiques que són el Tractament de la Informació i Competència Digital i la Competència d'Aprendre a Aprendre és l’aspecte en què ha incidit més l’aplicació del Projecte d’Innovació Puntedu en el procés d’aprenentatge dels nostres alumnes.

Per a desenvolupar aquestes Competències Bàsiques, des de la Biblioteca s’ha creat i impulsat les matèries Aprendre a Aprendre, Fem un Treball i el Treball de Síntesi per a tots els alumnes de 1r d’ESO, per tal d’iniciar aquest treball de manera exhaustiva, tot dissenyant activitats d’ensenyament i d’aprenentatge entorn a:

  • ladistribució de la biblioteca i la localització dels documents
  • normes d’ús i funcionament de la biblioteca
  • el codi decimal internacional
  • la signatura dels documents bibliogràfics
  • els catàlegs informatitzats
  • els diferents tipus de documents de caràcter general
  • els diferents tipus de documents monogràfics
  • els diferents tipus de documents de lectura
  • els diferents tipus de documents àudio visuals
  • els diferents tipus de documents digitals
  • les fitxes bibliogràfiques
  • la informació en diferents formats
  • la lectura d’índex d’un llibre i els cercadors de la xarxa
  • la recerca d’informació i la competència informacional
  • el guió per a l’elaboració d’un treball
  • la importància de la lectura prèviament a la síntesi
  • el resum del més essencial
  • l’elaboració de treballs
  • les exposicions orals
  • les posades en comú
  • la metodologia del Portafolis i la reflexió sobre allò que aprenen
  • el descobriment de la necessitat d’aprendre a valorar i respectar l’ordre, el silenci i la precisió.

Aquesta matèria fa ús de la Transversalitat de la Biblioteca i intenta garantir que durant la resta dels cursos de l’ESO, del Batxillerat i dels Cicles Formatius, es pugui aprofundir en tots els continguts apresos de manera Multidisciplinar, és a dir, mitjançant les diferents Àrees Curriculars, intentant que tot el professorat i en totes les àrees es segueixin les mateixes pautes donades a 1r d’ESO, especialment en l’Elaboració de Treballs.

Els professors poden aplicar les tècniques de treball a les seves classes, fer les seves classes a la biblioteca o, en el millor dels casos, si el seu horari de classe es troba en la franja horària d’11:00 a 12:00, enviar alumnes a la biblioteca perquè les apliquin amb la Responsable de Biblioteca i, gràcies a això, poder fer classe amb un petit grup. De manera que també s’impulsa l’Atenció a les Necessitats Individuals i Grupals. Aquesta atenció també s’ha fet de manera especialitzada tant amb l’alumnat de l’Aula Oberta com amb el de l’Aula d’Acollida.

El fet que amb l’aplicació del Projecte d’Innovació s’hagi aconseguit l’obertura de la Biblioteca en franges horàries no lectives ha augmentat el seu ús, sobretot quant a Recerca d’Informació i Elaboració de Treballs.

Aquest ús de la Biblioteca com a espai d’aprenentatge culmina al Batxillerat amb el Treball de Recerca. Aquesta part és assumida per l’Equip Docent de Batxillerat, però des de la Biblioteca es col·labora en la recopilació del fons bibliogràfic existent sobre els temes, amb l’adquisició de bibliografia per a l’elaboració de treballs i amb un programa informàtic d’Access dels Treballs de Recerca per tal de poder trobar informació en els treballs elaborats en cursos anteriors per altres companys.

El desenvolupament de la Competència Bàsica Transversal, base del desenvolupament personal i que construeix el coneixement: la Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisualsper comprendre i expressar la realitat, ha estat també molt important en el procés d’aprenentatge dels nostres alumnes i dels seus resultats.

La incidència de l’aplicació del Projecte d’Innovació Puntedu ha estat sobretot en l’impuls que s’ha donat al Pla de Lectura i, especialment a l’hàbit lector. Per a desenvolupar-ho a tingut un paper fonamental la coordinació entre el professorat de les llengües catalana, castellana i anglesa que han organitzat activitats d’ensenyament i d’aprenentatge entorn a

  • Lectures Comunes i Lectures Opcionals o Lliures
  • Diversificació d’Activitats de Lectura
  • Posades en Comú i Participació en Wikis i Blogs
  • Ús de les tecnologies per a les seves Exposicions Orals
  • Portafolis de Lectura
  • Passaport de Llengües
  • Metodologia del Portafolis amb la reflexió sobre allò que aprenen

El que s’ha fet, en definitiva, ha estat impulsar, reconèixer i consolidar el funcionament de la biblioteca com a eina bàsica d’aprenentatge en el desenvolupament de les diferents àrees del currículum i incorporar-hi noves metodologies, per tal d’aconseguir:

  • La millora de les competències de lectura, escriptura, recerca, tractament i ús de la informació.
  • Autonomia per a la construcció del propi coneixement amb l’ús de diverses fonts d’informació.
  • Ambient de reflexió i aprenentatge.
  • Motivació per continuar l’aprenentatge al llarg de tota la vida que propiciï la formació com a persona autònoma i crítica.

tot desenvolupant la Competència bàsica i transversal per el desenvolupament personal, que és la Competència d'Autonomia i Iniciativa Personal.

  • Evidències de canvis de millora que s’han produït en el cicle de tres cursos de desenvolupament del projecte.

La primera evidència que tenim i que ha desenvolupat el Projecte d’Innovació durant aquests tres cursos és l’horari d’atenció a l’alumnat. S’ha passat de l’obertura de la Biblioteca a les hores de pati de l’ESO per part de la responsable de la Biblioteca, a tenir-la oberta l’hora d’esbarjo de l’ESO per part de la responsable de la Biblioteca, l’hora d’esbarjo de Batxillerat per part de diferents membres de la Comissió de la Biblioteca, l’hora de menjador per part de la persona TIS que paga el Pla Estratègic del Centre i dues hores cada tarda en horari extra escolar que paga el Pla d’Entorn de l’Ajuntament de Blanes, inclòs també en el Pla Estratègic del Centre.


La segona evidència es pot observar en els horaris d’ús de la Biblioteca per part del professorat en hores lectives, especialment per part dels professors de llengua catalana, castellana i anglesa, la qual cosa millora l’hàbit lector de l’alumnat. La Responsable de la Biblioteca s’encarrega d’atendre les demandes del professorat i d’elaborar els horaris d’ús i, a final de cada trimestre avalua l’ús de la biblioteca per part de l’alumnat i del professorat.

La tercera evidència de canvi de millora està en l’assistència d’alumnes en totes les franges horàries, que la persona responsable de la Biblioteca en cadascuna d’elles s’encarrega de comptabilitzar, així com el control de l’ús dels Ordinadors de la Biblioteca.

També ha augmentat, i així es pot evidenciar en el catàleg informàtic ePèrgam de la Biblioteca del Centre, l’ús del Servei de préstec per part dels alumnes - la qual cosa també millora l’hàbit lector de l’alumnat -, tant a nivell individual com a nivell de grup; és a dir, un alumne va per el seu compte a la Biblioteca i presta un llibre o un professor de llengua fa un préstec col·lectiu des de la seva aula d’una lectura lliure.

La cinquena evidència de canvi de millora s’observa en el Pressupost del Centre que, des del Projecte d’Innovació ha afegit una quantitat per a la Biblioteca. Amb aquests diners cada any la Biblioteca paga la subscripció a revistes d’interés per a l’alumnat que són triades des de cadascun dels Departaments Didàctics.

Una evidència molt important s’observa en els Qüestionaris Metacognitius que es duen a terme en les Matèries Optatives a 1r d'ESO, així com les Avaluacions Trimestrals d’aquestes. Es duen a terme d’una manera força regular des del curs 2005 – 2006, així que es pot evidenciar que tot l’alumnat que hi ha avui a l’institut, des de 1r d’ESO a 1r de Batxillerat, han fet Formació d’Usuaris a la Biblioteca.

La setena evidència es pot observar en la tasca feta per la Comissió de la Biblioteca des de la seva creació en el curs 2008 – 2009 i es pot comprovar en la lectura de les Actes de la Comissió de la Biblioteca.

I per últim, és fàcil d’evidenciar la tasca feta per la Responsable de la Biblioteca durant aquests tres cursos ja que, en gaudir de mitja jornada, ha pogut dur a terme tots els objectius proposats en el Projecte d’Innovació, i més. Gràcies també al recolzament de l’Equip Directiu en el Projecte i la seva inclusió en els Documents més importants del Centre, sembla ser que podrà continuar millorant la seva feina.

  • Evidències que confirmen que l’aplicació del projecte d’innovació ha comportat la consolidació de noves maneres de fer en la cultura educativa del centre.

Les evidències de canvis de millora que s’han produït en el cicle de tres cursos de desenvolupament del projecte no servirien de gaire res si es limitessin a aquests tres cursos de Puntedu. El més important ha estat la consolidació de noves maneres de fer en la cultura educativa del centre, les quals es poden evidenciar.

La primera evidència està en el Pla Estratègic del Centre, el qual des del curs 2007 – 2008 tenia el punt 1.3. la Millora de la Comprensió Lectora i els Hàbits de Lectura com a una de les Estratègies per aconseguir el 1r Objectiu del Pla: Millorar els Resultats Educatius amb les Activitats 1.4.1. Projecte d’Innovació Educativa Puntedu i 1.4.2. Elaboració de Passaports de Llengües i de Portafolis de Lectura.

Després del Projecte d’Innovació, en el Pla Estratègic del Centre del curs 2009 - 2010 hi consta l’elaboració del PLEC, a més d’activitats d’Hàbit Lector i de Comprensió Lectora en totes les àrees d’aprenentatge. El Pla Estratègic també inclou el Pla d’Entorn i la figura TIS que afecta el funcionament de la Biblioteca.

La segona evidència s’hi pot observar en la Programació Anual del Centre on s’inclouen les funcions de la Comissió de la Biblioteca i de la Responsable de la Biblioteca, l’horari de les reunions per els membres de la Comissió, l’horari d’atenció a l’alumnat en els patis d’ESO i de Batxillerat i una franja horària per l’elaboració de treballs de diferents àrees coberts per professors de la Comissió de la Biblioteca.

Serà en la Memòria Anual del Centre on es podran valorar els resultats.

La tercera evidència es troba en el Reglament de Règim Intern que recull la Normativa de Biblioteca i el Pressupost de la Biblioteca aprovats per el Claustre i per el Consell Escolar.

La quarta evidència s’hi troba en un altre document del Centre, que actualment s’està revisant, que és el Pla d’Acció Tutorial, que ha de recollir la tasca que s’ha iniciat des de la Biblioteca sobre les Tècniques d’Estudi i l’Elaboració de Treballs des de les Matèries Optatives de 1r d’ESO: Aprendre a Aprendre i Fem un Treball i, especialment, el guió per a l’elaboració de treballs comú per a tota l’ESO, que ja s’ha discutit en tots els Departaments Didàctics, però que manca la seva aprovació en el Claustre de Professors.

Una evidència molt important per el Pla de Lectura del Centre – la cinquena - és la que es pot observar en les tasques dels Departaments Didàctics de Llengües: acords interdepartamentals sobre la metodologia del Portafolis, sobre Fitxes de Lectura i Fitxes Bibliogràfiques, sobre Lectures Comunes i Lectures Opcionals o Lliures, i sobre diferent tipologia d’Activitats sobre la Lectura. També es pot evidenciar la gran demanda d’ús de la Biblioteca per part del professorat d’aquestes llengües.

Relacionat amb les Lectures Comunes està la sisena evidència de la tasca de l’AMPA respecte a la Biblioteca. Sempre han col·laborat en la compra d’alguns exemplars de cadascuna de les lectures comunes per a aquell alumnat sense recursos, però des del curs 2009 – 2010, i com a resultat d’unes negociacions en la Comissió de la Biblioteca, l’AMPA ha comprat totes les Lectures Comunes per a cadascun dels alumnes d’ESO i de Batxillerat, a canvi d’una quota anual de lectura per part de les famílies que rebaixa moltíssim els costos.

La setena evidència es troba en la més o menys consolidació per part del professorat – especialment no de llengües – en l’ús de la Biblioteca per a l’elaboració de treballs.

La vuitena evidència s’hi pot observar des del Portal de l’Institut s’Agulla de Blanes, que és la Pàgina Web de la Biblioteca del Centre, creada per la Responsable de la Biblioteca.

  • Perspectives del centre, de cara al futur, en la línia prioritària del projecte d’innovació.

A l’última reunió de la Comissió de la Biblioteca del curs 2008–09 l’ordre del dia era el punt únic Previsió de la Biblioteca per el curs 2009 – 2010 i les propostes que es van fer, són les que l’Equip Directiu va acceptar i que passaran a formar part dels diferents documents del centre. Aquestes van ser:

    • que la Responsable de la Biblioteca disposi de 3h./set. per tal de dur a terme les tasques que li són pròpies segons les instruccions d'inici de curs.
    • que la Responsable de la Biblioteca supleixi les seves guàrdies per les hores de pati de l'ESO.
    • que els membres de la Comissió de la Biblioteca puguin fer hores a la biblioteca d'atenció a l'alumnat a la franja d'11:00 a 12:00 per a també poder atendre els patis de batxillerat, a canvi d'hores de guàrdia.
    • que un membre de la Comissió de la Biblioteca per el curs que ve pugui ser algú amb reducció de jornada de 2 h. per a dedicar-les a la Biblioteca.
    • que es continuï obrint la biblioteca el màxim d'hores i des de l'octubre al juny, i per tant continuar amb el Pla d'Entorn, que és un dels punts del Pla Estratègic del Centre..
    • que la Comissió de la Biblioteca, amb el suport de l'Equip Directiu, elabori el PLEC, que ha de ser aprovat per el Claustre de Professors i formar part dels documents del centre. Que sigui doncs un dels objectius del Pla Estratègic del Centre.
    • que les optatives Aprendre a Aprendre i Fem un Treball a 1r d'ESO passin a formar part del PAT del centre i que, com a tals, rebin el recolzament que els correspon per part de l'Equip Directiu: dotació de professorat adequat, d'espais adequats i d'horari adequat.
    • que des de les optatives de 1r d’ESO fins el Treball de Recerca de 4t d'ESO, tots els professors i totes les matèries de l'ESO del centre respectin el guió sobre l'elaboració de treballs que s'ensenya en el 1r curs de l'ESO.
    • que desaparegui la idea de Portafolis de Lectura i del Passaport de Llengües donat que els pocs professors que sempre ho han dut a terme durant els últims quatre cursos ja han adoptat el Portafolis com a metodologia de Treball a la seva matèria i, per tant, fan el Portafolis de lectura, però també d'escriptura, d'expressió oral, etc. I com que la resta de professorat no ho ha fet o ho ha fet esporàdicament, cal que es retiri com a activitat del Pla Estratègic i es retiri també la seva dotació econòmica (carpetes i dossiers).
    • que la nova Biblioteca després del Puntedu pugui formar part del Pla Estratègic si així ho considera l'Equip Directiu, però tan sols com a activitat per a desenvolupar l'hàbit lector i com a centre de recerca d'informació per a l'elaboració i/o presentació de treballs, i no com a millora de la Comprensió Lectora, ja que aquest objectiu va més enllà de les àrees de llengua, i ja hi consta com a tal en el Pla Estratègic.
    • que ja que la Biblioteca i la Comissió de la Biblioteca ja és contemplada en les Instruccions d’Inici de Curs, sigui aquí on es basi la Normativa de la Biblioteca.

 

 

INFORME PUNTEDU 2008 - 09

1. Breu valoració del grau d’assoliment dels objectius proposats per aquest curs.
S’han acomplert amb escreix els objectius proposats per el curs 2008 – 09. Especialment el que es refereix als objectius:
    • Obertura de la biblioteca fora de l’horari escolar.
    • Crear una partida per a la biblioteca en el pressupost del centre, especialment per a documents de consulta.
    • Establir quina temporització d’hores de lectura es volen fer a la biblioteca en cadascun dels cursos de l’ESO i de Batxillerat des de cadascuna de les llengües.
    • Tria de lectures i tipologia d’activitats de lectura a realitzar.
    • Elaboració d’un llistat de llibres de lectura per tal d’ampliar el fons bibliogràfic.
    • Fer un llistat per ampliar el fons bibliogràfic, sobretot amb llibres de consulta que es puguin necessitar per a l’elaboració de treballs des de les diferents àrees.
    • Col·laborar en la proposta dels Cicles Formatius d’utilitzar 2h/set del seu horaria 1ri 2n curs a la lectura.
    • Ús de l’aula d’informàtica com a ampliació de la biblioteca.
I amb no tant d’èxit l’objectiu:
    • Establir quines tasques relacionades amb cadascuna de les àrees d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius es poden dur a terme a la biblioteca dins l’horari lectiu.

 

2. Actuacions realitzades en relació a:

RECURSOS:

  • Recursos materials: local, mobiliari, equipament, fons documental:
    • Remodelació de la disposició dels llibres de lectura en funció de les necessitats dels professors que participen activament en el Pla de Lectura.
    • Remodelació de la disposició de les taules i les cadires en funció de les necessitats de l’alumnat.
  • Recursos humans: Disponibilitat horària, suports, comissió de biblioteca:
    • 9 hores de la mitja jornada de la responsable de la Biblioteca per a dur a terme tant la gestió com l’atenció a alumnat.
    • Creació de la Comissió de la Biblioteca i elaboració de documentació:
      • Components i Funcions de la Comissió de la Biblioteca
      • Guió per a l’elaboració de Treballs a l’ESO.
      • Normes d’Ús i Funcionament de la Biblioteca
      • Lectures Comunes i Pla de Lectura
    • Atenció de l’alumnat per part de la responsable de la Biblioteca en les hores d’esbarjo de l’alumnat.
    • Atenció de l’alumnat per part de la persona TIS en les hores d’esbarjo del Servei de Menjador.
    • Atenció de l’alumnat per part de monitores del Pla d’Entorn en horari extra escolar.

 

GESTIÓ:

  • Adquisició de fons:
    • Subscripció a 12 Revistes amb temàtica adequada als diferents Departaments Didàctics.
    • Donacions de llibres de consulta per part de diferents Institucions
    • Donacions de Llibres de Lectura per part de diferents Editorials
    • Donacions de Llibres de Lectura per part de l’AMPA
    • Donacions de Llibres de Lectura en anglès per part del Departament d’Idiomes.
    • Donació de la Col·lecció Fundació Bernat Metge per part del Departament de Llengua Castellana i Clàssiques.
  • Organització lligada a la dinàmica del centre:
    • Ús de la biblioteca com a sala d’activitats puntuals:
      • Xerrades relacionades amb activitats organitzades per l’Ajuntament.
      • Presentacions orals des de diverses matèries.
      • Visualització de pel·lícules i power points des de diverses matèries.
      • Reunions de la Comissió de la Biblioteca.
    • Organització interna de la pròpia biblioteca:
      • Serveide préstec
      • Servei d’ús d’ordinadors
      • Servei de l’ús de la impressora.
      • Matèria Aprendre a Aprendre
      • Pla de Lectura
      • Pla per a l'elaboració de treballs a la Biblioteca
      • Recerca d’Informació i Elaboració de Treballs
      • Orientació Treballs de Recerca
      • Informació i orientació bibliogràfica als usuaris.
      • Assemblea de pares sobre l’Hàbit Lector.
      • Participació en les Jornades de Sant Jordi .
  • La catalogació:
    • Catàleg informàtic epergam: des del núm. de registre 8.491 al 9.160, a més de l’ocupació de registres antics que han quedat lliures amb l’esporga de documents, que omplim amb donacions de segona mà.
    • Control i catalogació manual de Revistes.
    • Control i catalogació en accés dels Treballs de Recerca.
  • Coordinació amb:
    • Claustre: aprovació de la documentació elaborada des de la Comissió de la Biblioteca.
    • Ajuntament: activitats relacionades amb el Pla d’Entorn (obertura de la Biblioteca en horari extra escolar)
    • Biblioteca Pública: des que ens fem nosaltres la Formació d’Usuaris no tenim cap relació.
    • AMPA: Ells hi participen en la Comissió de la Biblioteca, aporten part del seu pressupost a Llibres de Lectura i, plegats, hem pres acords sobre les Lectures Comunes a l’Institut a partir del curs que ve.
    • CRP: No ens han convocat a cap trobada.
    • Coordinadora d’Informàtica: ens manté en bon estat els ordinadors de la Biblioteca.

 

DINAMITZACIÓ:

  • Pedagògica:
    • A 1r d’ESO Formació Inicial d’Usuaris dins les matèries Aprendre a Aprendre i Fer un treball.
    • A Batxillerat catàleg de Treballs de Recerca per a orientar els estudiants en la seva tria.
    • Pla per a l'elaboració de treballs a la Biblioteca a l’ESO i a Batxillerat.
    • Pla de Lectura a l’ESO i a Batxillerat.
    • A la pàgina web de la Biblioteca hi ha documentació sobre Formació d’Usuaris.
    • Club de Lectura amb els professors i altres treballadors del centre.
    • A la pàgina web de la Biblioteca hi ha un blog amb recomanacions de llibres.
  • Donar a conèixer el fons:
    • Exposicions a la Biblioteca de les noves adquisicions, dels còmics i de les commemoracions (Darwin, Poe, astronomia...)
    • Guies de lectura al Catàleg informàtic Epergam
    • Pàgina webde la Biblioteca enllaçada des del portal del Centre.
    • Resums trimestrals a l’Equip Directiu i als Caps de Departaments de les noves entrades en el catàleg informàtic.
  • Vehicular la informació que arriba al centre:
    • Ús del Correu Electrònic per informar el professorat de les novetats bibliogràfiques, especialment de les Revistes.

 

FORMACIÓ:

    • La biblioteca escolar III: el Pla de Lectura de Centre.
3. Altres activitats:
  • Horari Setmanal per al correcte ús de la Biblioteca.
  • Atenció al professorat.
  • Formació i planificació del treball de les monitores del Pla d’Entorn.
  • Esporga de documents, ordre, etiquetatge, folre, etc. amb els alumnes de l'Aula Oberta.
  • Actualització de la pàgina web de la Biblioteca.
  • Convocatòria i Actes de la Comissió de la Biblioteca.
  • Avaluació trimestral i final de l’ús de la biblioteca per part de l’alumnat i per part del professorat.
  • Tancament del Pressupost del 2008 i elaboració del Pressupost del 2009.
  • Avaluació de les activitats lligades a la Biblioteca del Pla Estratègic del Centre.
  • Planificació de la Biblioteca Puntedu després del Projecte Puntedu.
4. Pressupost:
  • Resum de les despeses realitzades i romanent de les dotacions rebudes (inicial i/o extraordinària):
    • Amb la dotació dels 2.000 euros per el Projecte Puntedu es van comprar només llibres. Després d’analitzar el fons bibliogràfic de la Biblioteca es decidí comprar Llibres de Consulta, sobretot Generalitats: Diccionaris de Català, de Castellà, Llatí i Grec, i Atlas de Geografia i Història. I també Monografies que agafessin totes les àrees del Currículum. Amb la resta de diners es van comprar algunes col·leccions de Llibres de Lectura en Català destinades a l’Aula d’Acollida i de Llibres de Lectura en Anglès.
    • Amb la dotació de 6.000 euros atorgada per la Generalitat de Catalunya per a Biblioteques Escolars es va fer una ampliació i posada a punt de la Biblioteca. Es va pagar paleta i lampista, es van comprar lleixes noves i posar cortines i es va dotar la biblioteca de projector, pantalla, dvd, altaveus i pissarra, a més de material fungible com cartolines, etiquetes, etc.
  • Aportacions del centre:
    • Des que el centre va tenir el Projecte Puntedu, es va aconseguir que la Biblioteca es contemplés en el Pressupost Anual del Centre, i així, el 4,5% dels diners destinats als Departaments Didàctics són per a la Biblioteca, que solen ser entre 600 i 700 euros. Amb aquests diners, a més de comprar el material fungible imprescindible per a la catalogació i manteniment dels documents de la Biblioteca, es paguen les Subscripcions a les Revistes que trien cadascun dels Departaments Didàctics. Si sobren diners es compren aquells llibres que més demana l’alumnat.
    • Des que el centre va tenir el Puntedu, es va aconseguir que l’AMPA destinés cada any una part del seu pressupost per a Llibres de Lectura. Així, cada principi de curs ha comprat 5 exemplars de cadascuna de les lectures obligatòries per a cadascuna de les llengües i per a totes les etapes de l’institut. A més, en iniciar-se el Projecte d’Innovació, va completar la dotació que el Projecte Puntedu va fer d’ordinadors, fins a tenir 12 ordinadors a la Biblioteca per els usuaris.

 

INFORME PUNTEDU 2007 - 08

 

- Breu descripció de les activitats més rellevants del projecte d'innovació realitzades durant el curs 2007-08.
  • Pla de Lectura 2007 – 08
  • Pla per a l’elaboració de Treballs a la Biblioteca 2007 - 08
  • Elaboració del Document de la Comissió de la Biblioteca
  • Els Portafolis de Lectura
  • Els Passaports de Llengües
  • Planificació dels Horaris Setmanals
  • Adquisició i Control de Revistes
  • Document Acces sobre els Treballs de Recerca
  • Avaluació Trimestral de l’Ús de la Biblioteca
  • Adquisició de Material Fungible i de Documents Bibliogràfics
  • Catàleg Informàtic ePergam, folre i etiquetatge
  • Esporga de Documents
  • Matèries Optatives Aprendre a Aprendre i Fem un Treball i Treball de Síntesi a 1r d’ESO
  • Ordre i desa diària
  • Atenció a l’alumnat d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius a les hores d’esbarjo
  • Atenció al Professorat i Difusió
  • Servei i control de préstec
  • Control de l’ús dels Ordinadors i Manteniment
  • Escacs a la Biblioteca
  • Club de Lectura
  • Wiki dels Portafolis de Lectura
  • Pàgina Web de la Biblioteca
  • Elaboració del Llibre La Recta i el Punt amb l’alumnat de l’Aula Oberta i presentació en la Diada de Sant Jordi
  • Obertura de la Biblioteca al Barri per les tardes dins el Pla d’Entorn
  • Obertura de la Biblioteca al migdia amb la TIS
  • Participació en la trobada Dinamitzem la Lectura de la zona Blanes II
  • Participació en el Seminari de Coordinació de Biblioteques Escolars Puntedu de la zona Blanes II
  • Formació de 2n any del Puntedu Biblioteca escolar, recerca i accés a la formació a Girona
  • Presentació del Puntedu de l’IES s’Agulla de Blanes a la Jornada de Bones Pràctiques en Projectes d’Innovació a Girona
  • Col·laboració amb el Pla Estratègic de Centre
  • Participació en el vídeo Les Llengües de l’Institut
  • Col·laboració amb professors d’altres centres de Blanes interessats en el nostre Projecte d’Innovació de Biblioteques Escolars
  • Cooperació amb els CEIPs de Blanes amb Projectes Puntedu
  • Avaluació Final de l’Ús de la Biblioteca

- Punts forts o aspectes més reeixits del desplegament del projecte durant aquest curs.

  • Participació del professorat de Llengües en el Pla de Lectura del Projecte d’Innovació de la Biblioteca
  • Hàbit Lector de l’alumnat, elaboració dels Portafolis de Lectura i participació en la wiki
  • Atenció al professorat i elaboració d’horaris
  • Atenció a l’alumnat en totes les franges horàries: hores lectives, esbarjos, menjador i tardes
  • Matèries Optatives Aprendre a Aprendre i Fem un Treball i Treball de Síntesi a 1r d’ESO
  • Actualització del catàleg informàtic ePergam

- Punts febles o aspectes a reconsiderar del desplegament del projecte durant aquest curs.

  • Participació del professorat en el Pla d’Elaboració de Treballs del Projecte d’Innovació de la Biblioteca
  • Discussió i aprovació del Claustre dels documents presentats des de la Biblioteca durant els cursos 2006 -07 i 2007 - 08
  • Servei i control de préstec
  • Esporga de Documents
  • Pàgina Web de la Biblioteca
  • Activitats de Dinamització a la Lectura des de la Biblioteca

- Perspectives de consolidació i/o modificació del projecte per al proper curs escolar.

  • Participació de tots els cursos en el Pla de Lectura i l’elaboració de Portafolis de Lectura
  • Participació de tots els Departaments Didàctics en el Pla per a l’elaboració de Treballs a la Biblioteca
  • Aprovació i consolidació dels documents elaborats de la Biblioteca
  • Planificació de l’ús de la Biblioteca després del Projecte d’Innovació
  • Millorar la Comprensió Lectora de l’alumnat i buscar mecanismes per a comprovar-ho

 

INFORME PUNTEDU 2006 - 07

 

- Breu descripció de les activitats més rellevants del projecte d'innovació realitzades durant el curs 2006-07.
  • Acords Interdepartamentals de Llengües sobre Lectures obligatòries i Tipologia d’activitats i Portafolis de Lectura
  • Obres d’ampliació de la Biblioteca, Ordre i redistribució del mobiliari i Instal·alació de cortines
  • Ordre i redistribució dels llibres i de les revistes, del material i l’espai
  • Decisions sobre el Pressupost dels 6000 E de la Generalitat i el Ministeri: Adquisició de mobiliari, de material fungible i de material audiovisual, Instal·lació elèctrica i instal·lació de l’alarma
  • Decisions sobre el Pressupost dels 2000 E del Puntedu: adquisicions de material bibliogràfic
  • Registre informàtic en el Pergam, Etiquetatge i Folre,Ordre i desa diària
  • Proposta del Pla de lectura 2006 - 07
  • Proposta del Pla per a l’Elaboració de Treballs 2006 - 07
  • Atenció al professorat i Difusió per equips docents del funcionament de la Biblioteca
  • Elaboració d’horaris setmanals de l’us de la Biblioteca
  • Atenció als alumnes de l’ESO i de Batxillerat durant les hores d’esbarjo
  • Obertura de la Biblioteca a les tardes en horari extraescolar dins el Pla d’Entorn
  • Servei i Control del préstec
  • Anàlisi de les Tècniques d’Estudi que es treballen a cada curs i en cada àrea
  • Elaboració dels documents:
    • Normes d’us i funcionament de la Biblioteca
    • Guió per a l’elaboració de treballs
    • Pressupost de la Biblioteca
    • Amonestació Préstec
    • Comissió de Biblioteca
    • Manual de Bones Pràctiques
    • Ús dels Ordinadors
  • Organització del Club de Lectura per el personal docent i no docent de l’institut
  • Inscripció en el Concurs Literatura Jove organitzat per el CCLIIJ i difusió entre l’alumnat.
  • Difusió entre els pares d’alumnes de l’horari i l’ús de la Biblioteca
  • Assistència al Curs de Formació del Puntedu de 1r any a Girona
  • Escacs a la Biblioteca
  • Iniciació a l’Esporga de documents
  • Subscripció a les revistes demanades per els Departaments Didàctics
  • Participació a la pàgina web de l’Institut
  • Elaboració de la Programació del crèdit Aprendre a Aprendre
  • Actualització del programa d’acces dels Treballs de Recerca
  • Valoració Trimestral de l’ús de la biblioteca
  • Instal·lació del canó, dels Ordinadors i del programa ePergam
  • Difusió a l’alumnat de Batxillerat del funcionament de la Biblioteca
  • Participació en el Concurso de Buenas Prácticas en Bibliotecas Escolares, convocat per el Ministerio
  • Participació en el Seminari de Coordinació de Biblioteques Escolars Puntedu de la zona Blanes II
  • Avaluació Final de l’Ús de la Biblioteca

- Punts forts o aspectes més reeixits del desplegament del projecte durant aquest curs.

  • Participació del professorat de Llengües en el Pla de Lectura del Projecte d’Innovació de la Biblioteca
  • Iniciació als Portafolis de Lectura
  • Atenció al professorat i elaboració d’horaris
  • Obertura de la Biblioteca a les tardes dins el Pla d’Entorn de Blanes
  • Crèdit Aprendre a Aprendre a 1r d’ESO

- Punts febles o aspectes a reconsiderar del desplegament del projecte durant aquest curs.

  • Discussió i aprovació del Claustre dels documents presentats des de la Biblioteca
  • Catàleg Informàtic ePergam
  • Esporga de Documents
  • Activitats de Dinamització a la Lectura des de la Biblioteca

- Perspectives de consolidació i/o modificació del projecte per al proper curs escolar.

  • Ampliació del Pla de Lectura i l’elaboració de Portafolis de Lectura
  • Participació de més professorat en el Pla per a l’elaboració de Treballs a la Biblioteca
  • Aprovació i consolidació dels documents elaborats de la Biblioteca
  • Consolidar l’Hàbit Lector dels alumnes
  • Creació d’una pàgina web de la Biblioteca