GUIA DIDÀCTICA |
Què és una WebQuest? |
Si és la primera vegada que us plantegeu utilitzar aquest tipus d’estratègia didàctica amb els vostres alumnes, se us aconsella llegir aquesta primera part. Si ja heu utilitzat altres WebQuests, podeu passar directament a la segona part. DEFINICIÓ DE WEBQUEST: "Una WebQuest és una estratègia de recerca guiada amb recursos d'Internet que té en compte el temps de l'alumne/a. És un treball col·laboratiu del qual cada alumne/a es fa responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació en coneixement." Totes les WebQuests tenen els mateixos apartats: una portada o pàgina principal, una introducció, la tasca, el procés, l'avaluació, les conclusions, els crèdits i aquest apartat de guia didàctica on us trobeu ara. Introducció: si entreu a l’apartat de la introducció, veureu com, si teniu en compte la filosofia constructivista en què es basen les WQ, és l'apartat on es plantegen unes preguntes, uns reptes, uns problemes que els alumnes han de solucionar. Des d'aquest apartat, convideu els alumnes a fer una recerca que li concretareu a l'apartat de la tasca. Tasca: aquí, com podeu comprovar, expliqueu als alumnes què han de fer, és a dir, quina transformació han de fer amb la informació que trobin a Internet i en quin tipus de producte final l’han de convertir. Procés: aquí veureu que s'han ordenat els passos necessaris
per dur a terme la tasca. Hi ha activitats que han de fer en grups
que, segons el rol assignat, veuran el tema des de punts de vista
diferents, investigaran diferents aspectes en diferents webs... També
se'ls explica com i on han d’anar desant la informació, les
imatges i les activitats que van fent. Avaluació: cal que, des de la presentació de la WebQuest, els feu fixar en aquest apartat i els recomaneu de llegir tots els apartats de la rúbrica perquè sàpiguen què espereu d’ells, què tindreu en compte a l’hora d’avaluar. Si us sembla necessari, adapteu les rúbriques als vostres alumnes reduint o ampliant els aspectes que cal avaluar i els nivells d’exigència. Conclusions: aquí el vostre paper és molt important, ja que els ha de fer reflexionar sobre tot allò que han fet des del començament i també com els ha funcionat el grup. A més, els heu d’orientar respecte a la destinació que han de donar al producte: a qui l’han de fer arribar, on penjar-lo, quan representar-lo, etc. Potser heu de parlar primer amb el director/a o amb altres mestres. Cal que els alumnes vegin que allò que han fet és valorat i que incideix en el món que hi ha més enllà de les parets de l’aula. A l’apartat de Crèdits trobareu d’on heu tret la informació, qui us ha ajudat a crear aquesta WebQuest, etc. El vostre paper com a mestres durant el desenvolupament d'una WebQuest ha de ser sobretot el de: * Conductors Per organitzar els grups de la manera més dient i per garantir que els debats no s'apartin del tema principal també heu de: * Garantir la participació de tots els alumnes. Com podeu veure, el vostre paper no és gens fàcil,
però és molt gratificador. |