PROCÉS |
|
VOLEU SABER COM
ÉS UN HORT A CATALUNYA? I QUINES HORTALISSES HI HA? DONCS,
HEU DE FER LES SEGÜENTS ACTIVITATS: ACTIVITAT 1.-
Feu grups de tres persones. ACTIVITAT 2.-
Trieu un rol cadascú de vosaltres: SECRETARI COORDINADOR INVESTIGADOR 3.- L’investigador:
buscaràs la definició de les paraules següents en català i faràs una taula en
un full en Word. Hort, hortalisses, fava, pastanaga, carxofa, enciams,
rave, escarola, pèsol, pebrot, albergínia, col, all, col-i-flor, bròquil, tomàquet, ceba,
espinacs, carbassó, i d’altres que vulgueu afegir.
http://ec.grec.net/lexicx.jsp?GECART=0051075&USUARI=EDU&SESSIO=0006064400 http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada http://www.grec.net/cgibin/ESC00.pgm?USUARI=EDU&SESSIO=0003086266 4.- El secretari:
classificaràs totes aquestes paraules segons la seva recol·lecció i
consumició a les diferents estacions de l’any. Segueix l’exemple en un full
(Word)
5.- El coordinador: faràs una traducció del nom de les
hortalisses treballades, del català als diferents idiomes dels teus companys
del grup, fent una taula com aquesta en un full.
Seguiu fent la taula......... http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_arab/index.htm http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_xines/index.htm http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_urdu/index.htm ACTIVITAT 6.-
Visitareu un hort que el professor us proporcionarà si no en teniu cap en el
vostre Institut. ACTIVITAT 7.- Entre tots tres escoltareu aquesta música,
li posareu una lletra sobre el tema “les hortalisses” o bé “l’hort” i copia
en un pentagrama la melodia. La cançó es diu: “El ball de la civada”, dansa popular catalana. És una dansa molt estesa, antigament ballada només pels
homes. Sembla que la civada és la gramínia de conreu més antiga a Europa. La
cançó que acompanya aquesta dansa presenta petites variants segons el lloc on
era cantada. http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/cat/civacast.htm http://www.xtec.es/recursos/musica/crestoma/midi/166.mid La cançó
parla de diferents tasques, que es van canviant segons la feina
a fer amb la civada: cavar, llaurar, sembrar, segar, lligar, garbonar, batre,
garbellar, ensacar, moldre, portar, pastar, enfornar, coure i menjar. Busqueu el significat de tots aquests verbs en el
diccionari: http://ec.grec.net/lexicx.jsp?GECART=0051075&USUARI=EDU&SESSIO=0006064400 http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada http://www.grec.net/cgibin/ESC00.pgm?USUARI=EDU&SESSIO=0003086266 Escolteu
aquests arranjaments sobre la cançó: i feu vosaltres diferents acompanyaments
amb instruments de percussió que teniu a la classe. http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/sdali/civada.mid http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/bmetge/civada.mid http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/sadria/civada.mid ACTIVITAT 8.-
Tots tres fareu un dòmino sobre sis hortalisses preferides: http://es.wikipedia.org/wiki/Domin%C3%B3 ACTIVITAT 9.-
Tots tres buscareu la recepta de: “Pa amb tomàquet” l’adjuntareu
en un full per després enganxar-la en el mural del grup. http://www.firesifestes.com/Fires/F-Pa-Tomaquet-Sta-Col-Farn.htm http://ca.wikipedia.org/wiki/Pa_amb_tom%C3%A0quet http://www.platodeldia.com/parati/especiales/?pagina=parati_especiales_046_046 ACTIVITAT 10.- Entre tots tres fareu un mural sobre totes
les activitat: ü Les definicions de les
diferents hortalisses. ü Les traduccions de les
diferents hortalisses. ü Les classificacions de
les diferents hortalisses. ü Fotografies de: dòmino
de les hortalisses, interpretant la cançó, la recepta del pa amb tomàquets,
etc. ü Un mapa mental de
l’hort i les hortalisses. ACTIVITAT 11.- Individualment
fareu un mapa mental sobre l’hort. COMENCEM...! |