GUIA DIDÀCTICA

 

INTRODUCCIÓ

A partir del tema central: Volem llegir un llibre en català i poder explicar als nostres companys/es de diferents maneres!, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o habilitats dels alumnes.

Des del punt de vista psicopedagògic es tracta d’un aprenentatge significatiu que parteix dels interessos dels alumnes i que necessita de la seva acció i participació. Es tracta d’iniciar una recerca per tal de comprovar unes hipòtesis inicials: “Com podem explicar un llibre en català?”

 

OBJECTIUS

 

  • Aprendre a resoldre problemes tot i utilitzant diferents estratègies.
  • Utilitzar les Intel·ligències Múltiples com a mitjà per a resoldre un problema.
  • Promoure un aprenentatge significatiu en els alumnes utilitzant, entre d’altres, les Intel·ligències Múltiples, la mediació de les TIC i la cooperació.
  • Saber processar les informacions i treure’n conclusions.
  • Reflexionar sobre el propi aprenentatge: les dificultats, les estratègies adoptades i els resultats aconseguits.
  • Utilitzar mètodes col·laboratius i d’ajuda mútua a l’hora de resoldre problemes.
  • Conèixer característiques del propi aprenentatge.
  • Conèixer els recursos propis per afrontar les dificultats.
  • Obtenir informació sobre diferents tècniques d’estudi: La lectura.
  • Potenciar el treball cooperatiu.

 

CONTINGUTS TREBALLATS

 

Continguts de procediments

  • Lectura col·lectiva i silenciosa.
  • Recerca als mitjans de tot allò que ens sigui interessant.
  • Argumentació de diferents idees.
  • Recollida i classificació de les informacions.
  • Conclusions i acció consensuada cap a la resolució del problema.
  • Comprensió i producció de diferents tipus de missatges orals i escrits (descripció, explicació, resum, conclusió...)
  • Recerca de diferents fonts d'informació.
  • Aplicació de les eines i estratègies necessàries per tal d’obtenir tota la informació a la que puguem accedir a través de la xarxa.
  • Percepció i anàlisi de la informació rebuda i/o trobada.
  • Avaluació final dels resultats.

 

Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Aprendre a llegir correctament un llibre: tècniques d’estudi.
  • La cançó.
  • La representació del comiat.
  • Les Intel·ligències Múltiples dels alumnes.
  • Mapes mentals: avaluació inicial i avaluació final.
  • La motivació.
  • Processos i resultats d’aprenentatge: el portfoli.

 

Continguts d’actituds, valors i normes.

  • Autoestima. Confiança i seguretat en les pròpies possibilitats
  • Autoreflexió. Compartir experiències i opinions amb els companys.

§         Participació i iniciativa en les activitats. Audició i acció atenta i crítica.

§         Valoració i motivació respecte a les informacions i  continguts obtinguts mitjançant  les noves tecnologies.

§         Valoració tant del procés com del treball ben fet

§         Cooperació i constància en el treball.

 

ACTIVITATS DESENVOLUPADES

 

Fase inicial

Presentació de l’activitat a partir de la conversa entre la professora i els alumnes.

En els primers acords consensuats, decidim: resoldre el problema, fer-ho en petits grups, utilitzar les Intel·ligències Múltiples, valorar el final del procés, si aquest aprenentatge significatiu ha estat possible i comprovant al final les nostres habilitats cognitives.

Realització de mapes mentals sobre allò què saben els alumnes sobre tècniques de lectura i lectura comprensiva abans de començar a resoldre el problema.

No hi pot haver un aprenentatge significatiu si no es crea un problema en l’alumne. L’aprenent ha de sentir una inquietud, una necessitat que el mogui a interessar-se per actuar i mitjançant l’actuació pugui arribar a buscar la solució al seu dubte. L’aprenentatge significatiu (de conceptes, procediments i actituds) a part d’iniciar-se a partir d’un problema s’ha d’arrelar també a partir d’allò que els alumnes ja saben.

 

Fase de desenvolupament

  • S’inicia la lectura conjunta del primer capítol entre tots els alumnes i la professora: “El comiat”, del llibre: “De Nador a Vic”, DE Laila Karrouch.
  • Comentari general i debat sobre la lectura.
  • Propostes per part de la professora a realitzar:
  • Els alumnes es posaran en grups  tres alumnes.
  • Els membres del grup podran triar els tres tipus de rols:

1.      Investigador.

2.      Redactor.

3.      Coordinador.

Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

 

ü      La Intel·ligència Lingüística: Elaboració d’un petit diàleg del comiat de la Laila i preguntes a fer a l’autora del llibre.

ü      La Intel·ligència Musical: Buscar la melodia per a una cançó de comiat i cantar-la amb diferents acompanyaments d’instruments de percussió.

ü      La Intel·ligència Lògico-matemàtica: Fer dos itinerari amb cotxe de Nador a Sant Feliu, un de llarg i un de més curt,  comptant els quilòmetres, la benzina utilitzada, el preu del viatge i el temps que es tardarà en realitzar els dos itineraris. S’utilitzarà l’ordinador per a la recerca. 

ü      La Intel·ligència visual-espacial: Construcció d’una maqueta amb plastilina de la casa de la Laila de Nador que ens descriu en el seu llibre.

ü      La Intel·ligència cinètico-corporal: Representació del comiat de la Laila del poble de Nador amb disfresses i un petit diàleg elaborat pels alumnes. Intel·ligència cinètico-corporal:

ü      La Intel·ligència naturalista: Fer un pannell didàctic amb fotografies de l’entorn proper natural de Nador i l’entorn natural proper de Sant Feliu. Sortida a la muntanya de St. Creu d’Olorda.

ü      La Intel·ligència interpersonal: Preparar la visita de l’autora: Laila Karrouch a l’Institut i l’estada a l’aula d’acollida, amb un petit esmorzar.

ü      La Intel·ligència intrapersonal: Fer un plànol de la teva casa o pis on vius, dibuixa i explica com seria la teva casa ideal  elaborant un mural.

 

Fase de reflexió i seguiment

Un cop fetes totes les seves activitat, ens vam adonar que podríem fer algunes entre tots els alumnes, com per exemple: la representació del comiat, del capítol 1 del llibre: “De Nador a Vic” i cantar la cançó entre tots.

Veure DVD a l’adreça següent: www.xtec.es/nalart

Sobre el procés seguit a nivell de gran grup, es parla de: la identificació del problema, el procés de recerca de solucions, el suport de les Intel·ligències Múltiples per a potenciar els aprenentatges, les primeres millores, els principals canvis, les conclusions. L’estudi d’allò que s’ha interioritzat es plasmarà en el portfoli individual de l’alumne.

 

Fase final: Avaluació de l’activitat i reflexió final

 

S’ha produït una interacció entre la informació inicial i la nova informació així doncs és evident que amb les Intel·ligències Múltiples, TIC, el treball personal, el treball en equip i l’ajuda de la mestra (ZDP) es produeix una reestructuració i reorganització dels models conceptuals existents  produint-se una reconciliació  entre les experiències prèvies i els nous models gràcies a vàries vies (lectura individual reflexiva,  debat grupal, intercanvi d’idees entre altres estudiants treball de camp: fotografies, traspàs de dades a l’ordinador, creació de taules... Aquesta doncs ha estat una interrelació activa, constructiva, col.laborativa, intencional, conversacional, contextualitzada i reflexiva. Fet que ha permès, fer participar a d’altres companys d’aquesta experiència, d’aquests coneixements i evidentment d’aquest aprenentatge.

 

TEMPORITZACIÓ

 

Tot aquest projecte es desenvolupa en el primer capítol del llibre. Amb una temporalització d’uns quinze dies, unes dotze hores setmanals.

 

MATERIAL

 

SUPORT ESCRIT

Qüestionari, textos informatius, llibre de Nador a Vic, cançoners, etc

SUPORT TIC

Internet, aplicacions informàtiques (Word)  Inspiration,

SUPORT AUDIOVISUAL

CD, enregistradora, Mp3, CD:  “De Nador a Vic” de Núria Alart.

SUPORT GRÀFIC

Fotografies, mapes, i mapes mentals.

SUPORT MANIPULATIU

Material musical: instruments de percussió:

 maraques, triangle, caixa xinesa, claus, xinxines, etc

El portfoli o pannell didàctic.

Disfresses per a la representació teatral del comiat.

Diferents aliments i begudes per a convidar a l’autora del llibre, a un aperitiu.