GUIA DIDÀCTICA |
INTRODUCCIÓ Aquesta
WebQuest adreçada als alumnes d’aules d’acollida de secundària, s’introdueix
a partir d’un aprenentatge per problemes (PBL) i amb treball cooperatiu. El
PBL pretén: Ø
La creació de categories intel·lectuals. Ø
La formació en competències genèriques i específiques. Ø
La comunicació. Ø
El pensament crític. Ø
El lideratge. Ø
La presa de decisions. Ø
El treball pluridisciplinar. Ø
La creativitat. Ø
El desplegament d’habilitats. Ø
L’aprenentatge en acció. A
partir del tema central: Què fem a la Fira de Sant Ponç?, es
desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents
intel·ligències o habilitats dels alumnes. Per
poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en
qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les
intel·ligències treballades són: - La intel·ligència Lingüística:
Recerca de la informació sobre la Fira de Sant Ponç. Preparació de la
sortida: diàlegs per anar a comprar. -La intel·ligència Lògico-matemàtica: calculant les
despeses dels trajectes. -La intel·ligència Naturalista: classificant les plantes aromàtiques i remeieres. -La intel·ligència Musical: composar diferents ritmes pels
acompanyament a la cançó de Sant Ponç de Toni Giménez, “En-cantat !” Cançons
per a nens i nenes. -La intel·ligència Cinètico-corporal: fent els tallers
d’espelmes i bosses aromàtiques amb plantes remeieres. -La intel·ligència Espacio-visual: decorant les
espelmes i bosses. Confeccionant el mural final. -La intel·ligència Intrapersonal: pensant els
productes que comprarem a la Fira per a casa. Elaborant el propi mapa mental
de l’activitat i portfoli de l’alumne. -La intel·ligència Interpersonal:
anant a comprar els productes a la Fira. OBJECTIUS
CONTINGUTS DE PROCEDIMENTS
CONTINGUTS DE FETS, CONCEPTES I SISTEMES
CONCEPTUALS
CONTINGUTS D’ACTITUDS, VALORS I NORMES
TEMPORITZACIÓ Unes vuit hores lectives (d’una
setmana de les hores de classe, a l’aula d’acollida; és a dir unes dues hores
per dia), més tot un matí de la
sortida a la Fira de Sant Ponç. ACTIVITATS 1.- Faran
grups de tres companys/es. 2.- Llegiran
el problema a resoldre i faran les activitats tenint en compte els recursos
informàtics proposats: A l’aula d’acollida de l’institut Olorda de Sant
Feliu de Llobregat, sou uns 24 alumnes que voleu anar a visitar la Fira de
Sant Ponç al carrer Hospital de Barcelona. Teniu un matí per anar a fer la visita.
Es proposa tres alternatives per a fer el desplaçament: - Autocar particular. - Tren més transport
metropolità de Barcelona. - Autobús interurbà més
transport metropolità de Barcelona. Calcular Quina serà la millor, més ràpida i
econòmica opció? Cada membre
del grup tindrà el següent rol d’investigador: INVESTIGADOR 1: Calcular l’opció d’anar amb autocar particular i buscar informació de
Sant Ponç. Quin dia es
celebra Sant Ponç, qui va ser, perquè és una tradició de vendre confitures i
plantes medicinals. INVESTIGADOR 2: Calcular l’opció d’anar amb tren més transport metropolità de Barcelona
i feu un diàleg per a anar a comprar a la Fira de sant Ponç. INVESTIGADOR 3: Calcular l’opció d’anar amb autobús interurbà més transport metropolità
de Barcelona i contesta als problemes i inventa un problema més sobre el
tema. Contesta
aquests problemes i inventat algun més. 3.- Un cop feta aquesta petita investigació:
tots/es els companys del grup faran les següents activitats: Activitat 1 Escolta la cançó: Sant Ponç Grava-la a l’ordinador amb
la teva veu i fer acompanyaments amb
instruments de percussió. Activitat 2 Sortida a la Fira de Sant
Ponç Activitat 3 Busca informació sobre
espelmes aromàtiques. Activitat 4 Decoració de les espelmes i
les bosses. Activitat 5 Elaboració de les bosses
aromàtiques amb les plantes medicinals comprades a la Fira de Sant Ponç, al
carrer de l’Hospital de Barcelona. Activitat 6 Construcció d’un mural amb
fotografies de la sortida a Sant Ponç entre tots/es els companys del teu
grup. MATERIAL SUPORT ESCRIT Qüestionari, textos informatius, cançoners, etc
SUPORT TIC Internet, aplicacions informàtiques (Word) SUPORT AUDIOVISUAL CD, enregistradora, Mp3, CD “En-cantat!” de
Toni Giménez. Cançó: Sant Ponç. SUPORT GRÀFIC Fotografies, mapes, i mapes mentals. SUPORT MANIPULATIU Material musical: instruments de percussió.
maraques, triangle, caixa xinesa, claus, xinxines, etc Productes comprats a la Fira de Sant Ponç:
fruites confitades, melmelades, diferents tipus de mel, plantes aromàtiques i
remeieres. El portfoli o pannell didàctic. |