GUIA DIDÀCTICA

 

Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

C.Superior primària, ESO, AA i diversitat

Quatre sessions (8 h)

1rtrimestre

2008/09

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

“FEM DE METEREOLEGS I METEREOLÒGUES”  Aquesta unitat didàctica pretén motivar i proporcionar els conceptes claus per entendre els principals fenòmens meteorològics, així ajudar a l’alumnat a respectar més el medi ambient

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Comunicar oralment amb claredat i ordre la informació del temps atmosfèric

Comunicativa, lingüística audiovisual

1. Presentar i exposar el programa i les dites del temps realitzat durant una setmana. El text informatiu i les dites

Cercar i triar diferents melodies de fons pel vídeo del temps. Valorar positivament la presentació en forma de cançó.

Artística i cultural

2. Incorporar músiques i/o melodies de fons pel vídeo del temps. Les músiques i/o melodies.

Enregistrar un programa del temps mitjançant una càmera digital i editant posteriorment un vídeo

Tractament de la informació i c. digital

3. Elaborar el vídeo del temps, gravant, capturant i editant digitalment, fotografies, imatges, so, etcètera.  El vídeo

Conèixer i utilitzar els diferents aparells per mesurar el temps atmosfèric, amb gràfiques, taules i mapes.

Matemàtica

4. Presentar l’organitzador gràfic, les taules i mapes utilitzats del temps. Les gràfiques i mapes.

Utilitzar la constància i la rigorositat en la recollida de dades obtingudes individualment.

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Fitxa de reflexió individual

Valorar la importància de les previsions atmosfèriques realitzades en els diferents mitjans de comunicació.

Autonomia i iniciativa personal

6. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica d’avaluació

Comprendre el temps atmosfèric amb els diferents aparells de mesura.

Coneixement i la interacció món físic.

7. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació. Diari d’observació del temps

Adonar-se que la previsió atmosfèrica és necessària per a la realització de diferents activitats socials

Social i ciutadania

8. Comparar i contrastar dos diaris sobre la informació en la predicció del temps. Fitxa de comparar i contrastar

CONTINGUTS

Us i exposició del text d’informació i dites o refranys sobre meteorologia per a l’elaboració d’un programa.

Cerca i tria de melodies per acompanyar les informacions meteorològiques

Utilització d’Internet per a la cerca d’informació (imatge, text i àudio)  a través d’adreces web i cercadors.

Utilització de gràfics, taules i mapes per enregistrar les dades meteorològiques

Apreciació de la creativitat en les diferents tasques encomenades al grup de treball.

Disposició favorable al treball en equip i valoració de la importància de les previsions atmosfèriques en la realització de diferents tasques a l’aire lliure.

Lectura, interpretació i hàbit d’observació de dades del temps atmosfèric en diferents representacions

Reflexió i comparació de la informació sobre les prediccions del temps en la premsa escrita

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització: a l'alumnat se li presenta la realitat de manera global. Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals. Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat. Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització: Cooperació i treball en grup. Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTI

AVA

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

 

 

A partir d’unes preguntes prèvies sobre la meteorologia, ens serviran de coneixements previs de l’alumnat.

Has vist o escoltat a un/a meteoròleg/a la seva previsió del temps? Com ho fa? Considereu important fer la previsió del temps? Per què? Per a quines activitats econòmiques creieu que és fonamental conèixer el temps? Aparells de mesura? ...

Pissarra

Aparell de mesura del temps

 

 

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Presentarem la WebQuest: Fem de meteoròlegs/es

Formació del petits grups de treball i repartir rols.

Començar a fer les anotacions i enregistraments del temps del dia. Preparar graelles d’anotacions.

Ordinador i canó de projectar

 

Gran grup

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli individual

5

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cercar informació del diferents aparells de mesura i anotar el temps del dia. Exercicis de l’activitat 1 Els aparells de mesura. Per què els fem servir? Comparar i contrastar dos diaris sobre la informació en la predicció del temps.

Ordinador

Enllaços

Fitxa d’observació

Petit grup

50 min.

IM

Treball en grup cooperatiu

7

DESENVOLU

PAMENT

 

 

Cercar informació sobre les preguntes següents que s’adjuntaran al final de la presentació.

Buscar imatges i fotografies que representin diferents fenòmens atmosfèrics

Ordinador

Enllaços

Impressora

Petit grup

50 min

IM

Treball en grup cooperatiu

2

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

5

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Fer un recull de dites i/o refranys catalans que facin referència als fenòmens meteorològics. Comparar i contrastar dos diaris de premsa escrita sobre la predicció del temps

Pissarra

Diaris

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

1

DESENVOLU

PAMENT

Preparar el recull de dades en una presentació per poder ser explicada a la resta de la classe.

Penseu i expliqueu tres activitats de lleure en les quals el temps sigui un factor determinant.Trieu un poema sobre la Meteorologia

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

5

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Pensar en dos dies de la setmana  que siguin totalment oposats en quant a les característiques climàtiques.

Fer un organitzador gràfic sobre la comparació i el contrast d’aquest dos dies.

Ordinador

Fitxa de comparar i contrastar

Petit grup

50 min

IM Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

8

DESENVOLU

PAMENT

 

Preparar i elaborar el programa del temps. Primer heu d’enregistrar-vos, després capturar i editar el petit vídeo del temps, amb les imatges, so, músiques, etcètera que heu cercat pel vídeo. Finalment presentareu el vídeo a la resta de companys/es

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 min

IIM Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

5

 A partir del tema central: FEM DE METEORÒLEGS I METEORÒLOGUES, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o habilitats dels alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: El text d’informació meteorològica. Poemes i dites de temes meteorològics.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Les taules i gràfiques del temps enregistrat en una setmana

-La intel·ligència Naturalista: La meteorologia i els fenòmens atmosfèrics

-La intel·ligència Musical: La cançó, ritmes i  els instruments de percussió d’acompanyament

-La intel·ligència Cinèticacorporal: La representació del programa del temps.

-La intel·ligència Visualespacial: Els mapes de símbols del temps

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació del treball realitzat.

-La intel·ligència Interpersonal:  El treball en grup cooperatiu.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de diferents maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la presentació del vídeo, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.

 CRITERIS D’AVALUACIÓ

L’avaluació és un recurs per obtenir una informació de forma continua en el procés d’ensenyament- aprenentatge i ens permetrà ajustar-lo a les necessitats de l’alumnat, permetent-nos conèixer els aprenentatges assolits i les dificultats.  Els criteris i els indicadors estaran en funció dels objectius i les activitats que el professorat es vagi plantejant. Cal tenir present que hem de dissenyar exercicis que facin referència a diferents aspectes sense oblidar mai la importància que la observació és un element fonamental de l’avaluació

Graella general per avaluar les CCBB (professorat):

 

COMPETÈNCIES

Necessita millorar

Correcte

Molt bé

TO

TAL

 

COM

PE

TÈN

CIES

 

CO

MU

NICA

TI

VES

 

Lingüística

Audiovisual

 

S’expressa de manera confusa, incompleta, amb poca coherència. Li costa seguir el fil argumental.

Utilitza les imatge i sons sense relacionar-los amb el contingut. Té dificultats en interpretar i expressar-se amb mitjans audiovisuals.

S’expressa amb correcció, però amb força simplicitat. Li costa entendre els dobles llenguatges, sentits, figurats..

Utilitza els mitjans audiovisuals com a suport al missatge oral o escrit però no aprofundeix

Escolta i s’expressa oralment i per escrit amb ordre i claredat, adequant el seu discurs als receptors.

Interpreta i produeix missatges audiovisuals amb sentit per ells mateixos i molt significatius.

 

Artística

Cultural

 

No mostra interès en les manifestacions culturals i artístiques. No aprecia ni gaudeix amb l’art ni altres manifestacions culturals

Coneix algunes manifestacions culturals i artístiques, però no s’hi acaba de sentir identificat.

Coneix i aprecia les manifestacions culturals pròpies i mostra interès i curiositat per conèixer-les dels altres

 

 

 

COM

PE

TÈN

CIES

 

ME

TO

DO

GI

QUES

Tractament

Informació

digital

 

Té dificultats per cercar informació a la xarxa. Li costa molt el domini de les eines informàtiques requerides en aquest treball

Sap buscar informació, tot i que de vegades necessita orientació. Controla els recursos bàsics que requereix aquest treball.

Cerca i gestiona la informació de manera autònoma. Domina les eines informàtiques requerides per la realització del projecte.

 

Matemàtica

 

 

No utilitza significa-

tivament els recursos matemàtics per explicar la realitat, gràfics, mapes, ni símbols.

Utilitza amb dificultat els recursos matemàtics per a explicar la realitat, gràfics, mapes, símbols.

Utilitza significa-

tivament els recursos matemàtics per a explicar la realitat, gràfics, mapes, símbols

 

Aprendre a aprendre

 

No és gaire conscient d’allò que sap allò que no sap. Li costa seguir una línia de treball. Li manquen recursos per construir el seu propi aprenentatge

Comença a utilitzar algunes eines pel seu autoaprenentatge. La línia de treball és constant. Comença a tenir un esperit de superació.

Es planteja preguntes, parteix dels coneixements previs per cercar allò que no sap. Busca solucions als problemes que se li plantegen

 

PER

SO

NALS

Autonomia iniciativa  personal

Es mostra passiu o poc participatiu/a. Li cal molt ajut per saber que ha de fer i prendre decisions

Amb una mica d’orientació sap seguir la línia de treball però li costa prendre decisions

Fa propostes, aportacions, té iniciativa i pren decisions.

 

C.

SOCIALS

 

CON

VIU

RE

HABITAR EN EL MÓN

Coneixement interacció món físic

No li preocupen gaire les conseqüències de les seves actuacions.

És poc conscient de la rellevància dels seus actes.

Es manifesta conscient de què les seves actuacions influencien en el seu entorn

 

 

Social i ciutadania

 

Rebutja les opinions diferents a la seva i no sap expressar les pròpies. Es mostra poc col·laborador/ en les tasques proposades.

Li costa acceptar els punts de vista diferents i raonar els seus, però s’hi esforça. Mostra actituds de participació activa en les diferents situacions que es plantegen

Sap expressar i defensar la seva opinió i escolta i respecta als altres. S’implica molt en les propostes de tipus social que es plantegen i en proposa d’altres.