GUIA DIDÀCTICA

 

Graella de programació de la Unitat didàctica en competències bàsiques:  “FEM UN TELENOTÍCIES”

ÀREA:

TUTORIA 

ETAPA:

SECUNDÀRIA

NIVELL:

SECUNDÀRIA (TUTORIA)

TRIMESTRE:

PRIMER

SESSIONS:

QUATRE

UNITAT DIDÀCTICA:  

 

FEM UN TELENOTÍCIES

OBJECTIUS: -Cercar informació concreta a la xarxa d’Internet. –Redactar notícies de forma entenedora. –Preparar la lectura de  notícies en veu alta. –Enregistrar el telenotícies. –Elaborar gràfiques per explicar notícies. –Visionar el telenotícies i fer-ne la crítica. –Estimular i motivar per parlar i escoltar davant d’una càmera. –Fomentar el treball en grup i cooperatiu. -Conèixer i utilitzar les funcions de les càmeres: enfocament. Efectes digitals elementals de les videocàmeres.

Competències bàsiques

Descriptors

Continguts

Habilitats

Actituds i valors

Estratègies aprenentatge

1. Comunicació lingüística

 

El telenotícies.

Notícia: concepte i forma.

La redacció de les notícies en un llenguatge visual

Gust per la lectura correcte de notícies

Lectura correcta en veu alta de notícies

 

2. Matemàtica

 

La temporització dels reportatges i gràfiques

Comptabilitzar el temps adequat per a cada notícia

Valoració del treball ben fet i d’una durada correcte

Temporització de la gravació del telenotícies i elaboració de gràfiques explicatives.

3. Interacció món físic

Notícies del món físic.

 

Descripció de notícies del món físic.

Sensibilització per les notícies del món físic.

Elaboració de notícies del món físic.

4. Tractament informació digital (TIC)

El programa “Studio9”

 

 

L’escriptura a l’ordinador.

El programa “Studio9”

Utilització responsable de la càmera de vídeo per a fer el telenotícies.

Realització del telenotícies amb el programa “Studio 9”

5. Social i ciutadana

La diversitat en el món i a l’aula.

 

Destresa en l’elaboració de resums de les notícies.

Actituds de respecte en vers a la diversitat del món.

Treball en grup per l’assoliment del telenotícies de grup.

6. Cultural i artística

Les imatge i fotografies que acompanyen a les notícies. (Text)

Manipulació d’imatges i so per acompanyar al text.

Respecte i tolerància vers als treballs dels companys/es

Utilització de les imatges i so com a mitjà d’expressió.

7. Aprendre a aprendre

El treball en grup cooperatiu per assolir objectius comuns.

Adquisició de l’hàbit del treball cooperatiu.

Reflexió de les notícies pròpies i les dels altres.

Reflexionar sobre les notícies pròpies i la dels altres.

8. Autonomia personal

La subjectivitat i/o l’objectivitat de les notícies.

Conscienciació pròpia de les capacitats per al treball en grup

Estimulació de la forma assertiva del treball en grup.

Tècniques d’assertivitat pel petit grup.

 

 

TEMPORITZACIÓ D’ ACTIVITATS

SESSIÓ 1: Tothom cercarà notícies durant tres dies a la premsa, ràdio, televisió i/o internet. Les redactarà i les explicarà a la resta de companys i companyes del grup. Entre tots i totes fareu la tria de les més significatives i important per a fer el telenotícies.

SESSIÓ 2: Faran les següents activitats segons el rol que hagin triat:

Redactor guionista: redactarà les notícies per a explicar al telenotícies.

Reporter fotogràfic: cercarà les fotografies i/o imatges adients per a complementar      les notícies.

Dibuixant: elaborarà el decorat del telenotícies i aconsellarà sobre el vestuari dels presentadors i presentadores

Tècnic de só: cercarà les músiques adients pel telenotícies.

SESSIO 3:

Entre tots i totes fareu un telenotícies d'una durada d'uns cinc minuts com a màxim.

Us gravareu amb una càmera digital i després capturareu les imatges i el so amb un programa d'ordinador "Studio 9" on hi podreu adjuntar les músiques i fotografies de fons que més us agradin. Si voleu poden afegir un petit reportatge objectiu de poca durada.

SESSIÓ 4:

Un cop editat el vídeo fareu una exposició de tots els vostres telenotícies a la resta dels vostres companys i companyes.

Per això us cal un canó de projecció i un ordinador.

Individualment fareu una avaluació de cada treball (telenotícies) del grup que exposi, seguint aquesta graella:

 

A partir del tema central: FEM UN TELENOTÍCIES, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o habilitats dels alumnes. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: La notícia

-La intel·ligència Logicamatemàtica: La temporització de les notícies

-La intel·ligència Naturalista: Les notícies del món físic i medi ambient.

-La intel·ligència Musical: L’imatge i el so a les notícies.

-La intel·ligència Cinèticacorporal: L’expressió corporal dels presentadors.

-La intel·ligència Visualespacial: Els decorats del telenotícies.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació del treball realitzat.

-La intel·ligència Interpersonal:  L’assertivitat en el grup cooperatiu.

 

MATERIALS

·          Fulls pel guió de les notícies.

·          Monitor de televisió.

·          Magnetoscopi.

·          Cintes per gravar.

·          Estris per dibuixar i pintar.

·          Càmera de fotos i de vídeo

·          Ordinador i canó de projecció.

·          Document del guió del TN

·          Elements per al decorat

·          Guió per a l’escaleta

·          Studio 9 i portàtils

 

TEMPORITZACIÓ

Aquesta WebQuest tindrà una durada aproximada d’uns quinze dies segons la disponibilitat de cada centre i professorat.

 

CRITERIS D’AVALUACIÓ

L’avaluació és un recurs per obtenir una informació de forma continua en el procés d’ensenyament- aprenentatge i ens permetrà ajustar-lo a les necessitats de cada alumne, permetent-nos conèixer els aprenentatges assolits i les dificultats.  Els criteris i els indicadors estaran en funció dels objectius i les activitats que el professorat es vagi plantejant. Cal tenir present que hem de dissenyar exercicis que facin referència a diferents aspectes sense oblidar mai la importància que la observació és un element fonamental de l’avaluació

L’autoavaluació en la seva graella ens permetrà que l’alumnat vagi entenent els criteris d’avaluació i conegui el desenvolupament del seu procés d’aprenentatge.

Graella d’avaluació pel professorat:

 

COMPETÈNCIES

Necessita millorar

Correcte

Molt bé

TO

TAL

 

COM

PE

TÈN

CIES

 

CO

MU

NICA

TI

VES

 

 

Lingüística

Audiovisual

 

S’expressa de manera confusa, incompleta, amb poca coherència. Li costa seguir el fil argumental.

Utilitza les imatge i sons sense relacionar-los amb el contingut. Té dificultats en interpretar i expressar-se amb mitjans audiovisuals.

S’expressa amb correcció, però amb força simplicitat. Li costa entendre els dobles llenguatges, sentits, figurats..

Utilitza els mitjans audiovisuals com a suport al missatge oral o escrit però no aprofundeix

Escolta i s’expressa oralment i per escrit amb ordre i claredat, adequant el seu discurs als receptors.

Interpreta i produeix missatges audiovisuals amb sentit per ells mateixos i molt significatius.

 

Artística

Cultural

 

No mostra interès en les manifestacions culturals i artístiques. No aprecia ni gaudeix amb l’art ni altres manifestacions culturals

Coneix algunes manifestacions culturals i artístiques, però no s’hi acaba de sentir identificat.

Coneix i aprecia les manifestacions culturals pròpies i mostra interès i curiositat per conèixer-les dels altres

 

 

 

COM

PE

TÈN

CIES

 

ME

TO

DO

GI

QUES

 

Tractament

Informació

digital

 

Té dificultats per cercar informació a la xarxa. Li costa molt el domini de les eines informàtiques requerides en aquest treball

Sap buscar informació, tot i que de vegades necessita orientació. Controla els recursos bàsics que requereix aquest treball.

Cerca i gestiona la informació de manera autònoma. Domina les eines informàtiques requerides per la realització del projecte.

 

Matemàtica

 

 

No utilitza significa-

tivament els recursos matemàtics per explicar la realitat I gràfics

Utilitza amb dificultat els recursos matemàtics per a explicar la realitat i gràfics.

Utilitza significa-

tivament els recursos matemàtics per a explicar la realitat i gràfics.

 

Aprendre a aprendre

 

No és gaire conscient d’allò que sap allò que no sap. Li costa seguir una línia de treball. Li manquen recursos per construir el seu propi aprenentatge

Comença a utilitzar algunes eines pel seu autoaprenentatge. La línia de treball és constant. Comença a tenir un esperit de superació.

Es planteja preguntes, parteix dels coneixements previs per cercar allò que no sap. Busca solucions als problemes que se li plantegen

 

C.

PER

SO

NALS

Autonomia iniciativa  personal

Es mostra passiu o poc participatiu/a. Li cal molt ajut per saber que ha de fer i prendre decisions

Amb una mica d’orientació sap seguir la línia de treball però li costa prendre decisions

Fa propostes, aportacions, té iniciativa i pren decisions.

 

C.

SOCIALS

 

CON

VIU

RE

HABITAR EN EL MÓN

Coneixement interacció

amb el món físic

No li preocupen gaire les conseqüències de les seves actuacions.

És poc conscient de la rellevància dels seus actes.

Es manifesta conscient de què les seves actuacions influencien en el seu entorn

 

 

 

Social i ciutadania

 

 

Rebutja les opinions diferents a la seva i no sap expressar les pròpies. Es mostra poc col·laborador/ en les tasques proposades.

Li costa acceptar els punts de vista diferents i raonar els seus, però s’hi esforça. Mostra actituds de participació activa en les diferents situacions que es plantegen

Sap expressar i defensar la seva opinió i escolta i respecta als altres. S’implica molt en les propostes de tipus social que es plantegen i en proposa d’altres.