GUIA DIDÀCTICA

 

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’eduació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

 ESO i  adaptacions curriculars

Quatre sessions

1r trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

 

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

QUÈ NECESSITEM PER ESMORZAR? Bona part de l’alumnat a l’hora de l’esmorzar, porta al centre una diversitat d’aliments que poden ser objecte de reflexió a classe: orientar la relació entre la manera d’alimentar-se i la pròpia salut, entre economia i qulitat nutritiva, pressupost i compra, residus i aliments, etc. Cal resaltar la importància de l’etiquetatge com un element fonamental d’informació per conèixer el contingut i la qualitat dels aliments que s’ofereixen.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Confeccionar el guió i comunicar el contingut del treball a la resta de la classe mitjançant una presentació (ppt)

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar i exposar el guió, el contingut de la recerca, el ppt i la cançó sobre l’esmorzar.

Preparar un esmorzar i cantar una cançó triada pel petit grup de treball cooperatiu.

Artística i cultural

2. Interessar-se i respectar els diferents tipus d’esmorzars i cançons realitzades. Graelles d’observació.

Crear i comunicar mitjançant fotografies de diferents esmorzars hàbits saludables alimentàris.

Tractament de la informació i competència digital

3. Mostrar una habilitat suficient per utilitzar el programa d’autoedició,la càmera digital i fer-ne els trencaclosques

Utilitzar, relacionar i tenir cura en expressar els resultats dels problemes, contextualitzant la resposta.

Matemàtica

4. Saber calcular la qualitat/preu de diferents aliments.

5. Presentar l’organitzador gràfic. Comparar i contrastar.

Avaluar el propi coneixement sobre l’hàbit saludable d’un bon esmorzar.

Aprendre a aprendre

6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Rúbrica de la presentació.

Contrastar els diferents punts de vista que es donen en el petit grup sobre l’àpat de l’esmorzar.

Autonomia i iniciativa personal

7. Saber organitzar, de forma grupal, la informació en una presentació de diapositives.  Rúbrica.

Adquirir autonomia en les tasques diàries sobre l’alimentació de l’esmorzar. Fer un esmorzar a classe.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

8. Presentar i argumentar els diferents esmorzars. Preparar un esmorzar a classe. Rúbrica.

Comparar i contrastar la relació qualitat/preu del diferents aliments que es poden utilitzar en l’esmorzar.

Social i ciutadania

9. Apreciar la creativitat dels companys/es en la presentació del ppt. Rúbrica.

CONTINGUTS

Exploració i introducció dels coneixements relacionats amb una alimentació equilibrada com a camí per desenvolupar hàbits alimentaris saludables.

Identificació dels nutrients que contenen els aliments. Disposició a relacionar alimentació i salut.

Classificació de diferents nutrients de l’àpat de l’esmorzar.

Destresa i autonomia en la utilització de la càmera digital, l’ús de l’ordinador, dels programes d’autoedició (word) i el programa jigsawplanet.

Identificació d’alguns aspectes informatius de l’etiqueta d’un aliment: Bollycao, iogurt i tonyina.

Creativitat, imaginació i motivació en la tasca comuna de la preparació de l’esmorzar.

Disposició positiva per conèixer i aplicar criteris de qualitat/preu tenint en compte la pressió publicitària.

Planificació, organització i valoració de les aportacions dels companys/es perquè puguin millorar el resultat final de la proposta del grup

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat i els seus coneixements previs.

Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats i/o intel·ligències.

Socialització: Cooperació i treball en grup. La base de l’aprenentatge serà la interacció entre l’alumnat.

Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les a través del treball cooperatiu, mitjançant metodologies com: WQ, PBL, A. Casos,...

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents activitats multinivell i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

 

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

A.A

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Per tal de conèixer el grau d’informació sobre els aliments i l’alimentació proposarem un joc de preguntes: veritable (V) fals (F) per saber els coneixements previs de l’alumnat.

Fitxa inicial coneixement previs

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples

 

DESENVO

LU

PAMENT

 

Presentació i explicació dels petits grups de tres alumnes i les seves investigacions.

Cada petit grup cercarà una piràmide de l’alimentació i realitzarà les tasques sobre els nutrients necessaris per a l’organisme. Fitxa de l’esmorzar.

Ordinador

Enllaços

Fitxa de l’esmorzar

Gran grup

Petit grup

50 min

IMActivitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

7

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli

6

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Tos els productes alimentaris han de portar una etiqueta. La informació que contenen les etiquetes és regulada per les normatives comunitàries i les administracions públiques han de vetllar pel seu compliment en l’àmbit corresponent.

Ordinador

Enllaços

Fitxa

Petit grup

50 min.

IM. Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

3

DESENVO

LU

PAMENT

 

 

Cada membre del petit grup farà la fitxa corresponent a la seva investigació:

Anàlisi d’un pastisset

Anàlisi d’una peça de fruita i iogurt.

Anàlisi d’un entrepà de tonyina.

Ordinador

Enllaços

Fitxes d’investigació

Petit grup

50 min

IM. Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

6

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Presentació i explicació de l’organitzador gràfic: comparar i contrastar preu/qualitat.

Posada en comú del petit grup sobre quina ha estat l’esmorzar protagonista. Presentant la composició nutricional i l’aportació energètica de cadascun dels components del seu esmorzar i explicant els passos seguits per tal de fer els càlculs adequats.

Organitzador gràfic

Fitxa

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

5

DESENVO

LU

PAMENT

Elaboració de la presentació en ppt de tota la informació, explicant quin dels tres esmorzars és el més sa. S’ha d’escriure les conclusions de l’alumnat i contestar a les afirmacions que es donaran en una fitxa.

Organitzador gràfic

Fitxa

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

7

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

6

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Preparació de la presentació. Elaboració per part de tothom de diferents esmorzars  per a tots/es els companys/es de la classe.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

IM Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

1

DESENVO

LU

PAMENT

 

Exposició i presentació del guió, la cançó i el ppt a la resta de companys/es de la classe.

 

Elaboració de la rúbrica d’autoavaluació del petit grup.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 min

IM. Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

2-8

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

6

A partir del tema central: QUÈ NECESSITEM PER ESMORZAR, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Confecció del guió i comunicació oral del contingut del treball.

-La intel·ligència Logicomatemàtica: Càlcul de la qualitat/preu de diferents aliments.

-La intel·ligència Naturalista: Els diferents aliments en els esmorzars.

-La intel·ligència Musical: La cançó i/o melodia triada per acompanyar l’esmorzar.

-La intel·ligència Cinèstèsicacorporal: La preparació de l’esmorzar.

-La intel·ligència Visualespacial: L’imatge i fotografia dels diferents esmorzars.

-La intel·ligència Intrapersonal: L’autoavaluació del propi coneixement sobre l’hàbit saludable d’un bon esmorzar.

-La intel·ligència Interpersonal:  El contrast dels diferents punts de vista que es donen en el treball en grup cooperatiu.

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.

Per a una millor comprensió i integració dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal. Esmorzars típics del seu país.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de diferents maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’un resultat final, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.