GUIA DIDÀCTICA

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’eduació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

GRUP CLASSE:

DURADA:           

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

C.Superior Primària i 1r,2on ESO Aules d’Acollida

Quatre sessions

1r trimestre

2009- 2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

LA TARDOR. Aquesta UD permet investigar a l’alumnat sobre les característiques de la natura a la tardor, tenint en compte les seves vivències, sentiments i experiències , per tal que s’hi sentin involucrats i protagonistes del seu aprenentage.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Compartir amb els companys/es els resultats obtinguts a partir de la recerca d’informació

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Elaborar textos orals i escrits estructurats i complets, utilitzant el vocabulari après. El debat oral.

Experimentar, explorar i conèixer les possibilitats que ofereix l’experiència artística mitjançant els diferents llenguatges

Artística i cultural

2. Fer representacions corporals, musicals i visuals de les diferents dites de la tardor. La pintura de la tardor. Les representacions

Utilitzar la comunicació audiovisual i les TIC per a la cerca d’informació i conèixer els codis del llenguatge audiovisual per elaborar diferents produccions. El vídeo

Tractament de la informació i competència digital

3. Saber organitzar de manera grupal tota la informació del treball realitzat sobre la tardor i el bosc. La WebQuest: La tardor.

El vídeo del debat.

Representar gràficament els fets històrics de la tardor dels avis i àvies

Matemàtica

4. Saber representar gràficament les diferències dels fets quotidians i ambientals. El mapa mental

Empatitzar amb la infantesa dels avis i àvies: la tardor

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació

Contrastar els diferents punts de vista que es donen en el petit grup sobre el tema de la tardor.

Autonomia i iniciativa personal

6. Implicar-se en el treball en grup a partir de les aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la voluntat de compartir un projecte.

Adonar-se que els canvis i les continuïtats del passat en el món fisic configuren el present.

Coneixement i la interacció amb el món físic

7. Representar i comparar la vida quotidiana i els fets ambientals durant la tardor. 8. Presentar i elaborar conclusions sobre la tardor i el bosc.

Valorar l’enriquiment que suposa el diàleg intergeneracional. Identificar les causes que originen la desertització al bosc.

Social i ciutadania

9. Identificar els canvis i les continuïtats que hi ha en alguns aspectes de la vida quotidiana de la gent gran i els joves en el medi.  Rúbrica.

CONTINGUTS

Comprensió, reproducció i escriptura de dites sobre la tardor que estan en el vídeo de “La tardor”

Creativitat en la representació corporal de diferents dites mitjaçant la melodia de la tardor de Vivaldi i en l’elaboració de la pintura del pont japonés de C Monet.

Iniciació a cerques d’informació a Internet, utilització de l’hipertext i dels enllaços.

Classificació i comparació de diferents elements de la tardor: fruites, bolets, ocells.

Valoració dels vincles afectius en la construcció del coneixement. Les creences i els valors familiars. Consciència del propi aprenentatge en els processos de la producció, creació i interpretació artística.

Ser conscients de l'existència de diferents perspectives per analitzar la realitat i comprendre altres punts de vista. Valorar el diàleg intergeneracional.

Disposició positiva vers el canvi climatic i la desforestació.

Interès per a conèixer i dialogar sobre les diverses experiències culturals, personals i familiars de companys i companyes. Aplicació dels coneixements apresos en les conclusions del debat mitjançant una recerca col·laborativa: La WebQuest: La tardor.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat

Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització: Cooperació i treball en grup.

Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

1ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

 

Preguntes inicials sobre la tardor.

Presentem fotografies de la tardor  i les expliquem.

Explicació de la tardor de cada país.

Presentació de la WebQuest: La tardor

Fotografies

Webquest: La Tardor

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples

1-

ESTRUC

TURACIÓ

Fer els grups de tres alumnes. Explicació de la WebQuest

Explicació de la cacera del Tresor: Què passa a la tardor?

Planificació de les tasques a fer de la cacera.

Visionar el vídeo de la tardor. Representem les dites

Cacera del Tresor: Què passa a la tardor? Vídeo

Gran grup

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

2-6-7

APLICACIÓ

REFLEXIÓ

 

 

Comparació de la tardor pròpia i la dels avis i àvies.

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis ha fer?

Fitxa de reflexió individual

Petit grup

Gran grup

20 min

Intel·ligències Múltiples

5-8-9

2ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Preguntes inicial sobre la tardor en les diferents pintures.

Com es diu un quadre de C. Monet, pintat a la tardor?

Quin colors utilitzen per pintar els quadres de la tardor? Per què?

Ordinador

Canó

Petit grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1

ESTRUC

TURACIÓ

Explicació de la cacera del Tresor: La tardor

Pintem un quadre de la Tardor

Fem un mapa mental de la tardor

Cacera del Tresor: La tardor

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

2-4-6

APLICACIÓ

REFLEXIÓ

 

 

Comparem la tardor dels nostres països. Fem un redactat per la revista de l’escola, bloc o moodle.

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis ha fer?

Revista, bloc o moodle

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

 

5-7

3ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Preguntes inicial sobre el bosc:

Per què alguns arbres canvien de color les seves fulles a la tardor?Per què surten els bolets a la tardor?Quin paper tenen els bolets al bosc? Per què s’erosiona el bosc? ...

Canó. Ordinador.

 

 

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

1

ESTRUC

TURACIÓ

Explicació de la cacera del Tresor: Què ha passat al bosc?

Planificació de les tasques a fer de la cacera.

Visionar el vídeos: Què ha passat al bosc? El bosc de Collserola

Cacera del Tresor. Què ha passat al bosc?

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

6-7

APLICACIÓ

REFLEXIÓ

 

 

Què podem fer per què els boscos siguin més sostenibles?

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis ha fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

5

4ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Expliquem l’Eduwiki i entrem diferents nots.

Desforestació. Sostenibilitat. Ecosistema

Elecció dels rol per a fer el gran debat final: argument a favor, argument en contra i filmador.

Ordinador

Eduwiki

Enllaços

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1

ESTRUC

TURACIÓ

Preparació del debat “Per la conservació dels ecosistemes naturals” Heu d’argumentar a favor o bé en contra d’una d’aquestes afirmacions: Trieu només una:

1.L’ús indiscriminat del bos: els espais verds i la població.

2.La protecció del bosc i la convivència harmònica amb l’entorn. 3. Els boscos com a petites illes verdes per a pobles i ciutats de les àrees metropolitanes.

Càmera de vídeo.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

1-6

APLICACIÓ

REFLEXIÓ

 

 

Elaboració de la rúbrica d’autoavaluació del petit grup.

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis ha fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples. Autoavaluació

3-5-

 

A partir del tema central: LA TARDOR, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Representació gràfica en un mapa mental i gràfia del fets quotidians i mediambientals.

-La intel·ligència Naturalista: Els canvis produïts a la natura a l’estació de la tardor. La sostenibilitat al bosc a la tardor.

-La intel·ligència Musical: La canço: La tardor de Vivladi.

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La representació corporal de les dites de la tardor.

-La intel·ligència Visualespacial: Elaboració del quadre de la tardor. “El pont janonés” Monet

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup. Empatia vers la infantesa del avis/es.

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la tardor, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.