GUIA DIDÀCTICA

 

 

 

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’acollida

Quatre sessions (8/10 hores)

2n trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

 

Quins són els animals en perill d’extinció? A partir d’un conte en valors sobre els animals, podrem introduir el tema dels animals en perill d’extinció. És necessari sensibilitzar a l’alumnat d’aquest perill.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Ampliar i adquirir vocabulari relacionat amb els continguts de l’àrea. Utilitzar la llengua a nivell oral i escrit per construir el coneixement.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar i exposar el contingut de la recerca, les fitxes descriptives dels animals. La presentació i les fitxes descriptives.

Expressar i comunicar, mitjançant l’art, el dibuix i la cançó el que han après sobre el tema.

Artística i cultural

2. Interessar-se i respectar per la tria de cançons sobre els animals. Representar el conte Rúbrica d’avaluació.

Utilitzar de manera creativa les TIC  com a instrument per aprendre i compartir coneixement

Tractament de la informació i competència digital

3. Apreciar la creativitat dels companys/es en la presentació del ppt i el Twitter.  Rúbrica

Identificar i classificar els animals en perill d’extinció

Matemàtica

4. Presentar l’organitzador gràfic. Comparar i contrastar.

Ser capaç d’anar formant el propi coneixement.

Aprendre a aprendre

5.Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Fitxes de reflexió

Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable i cooperativa davant el grup

Autonomia i iniciativa personal

6. Saber organitzar, de forma grupal, la informació en una presentació de diapositives.  “ppt” Rúbrica.

Descriure les característiques que diferencien els animals vertebrats dels invertebrats

Coneixement i la interacció amb el món físic.

7. Presentar i argumentar els diferent perills que es troben els animals. Rúbrica.

Plantejar-se, identificar i resoldre problemes relacionats amb fenòmens i elements de l’entorn natural. (respecte als animals)

Social i ciutadania

8. Valorar la participació en el debat dels problemes. Saber plantejar interrogants sobre el que s’ha parlat. R

CONTINGUTS

Producció de petits textos i fitxes descriptives sobre animals aplicant els coneixements lingüístics pel que fa a lèxic i l’ortografia.

Esforç per la cerca de cançons sobre animals amb imaginació, creativitat i disposició per fer acompanyaments rítmics.

Utilització de l’ordinador per a la cerca d’informació, organitzant-la i relacionant-la per transformar-la en coneixement.

Classificació, comparació i interpretació de dades sobre estadísitques dels animals en perill d’extinció.

Sensibilitat envers la necessitat de conservació del medi natural i actuació decidida a favor de la seva defensa i protecció.

Transformació de les idees en accions, proposant, planificant i portant a terme la tasca encomenada.

Investigació i actitud responsable davant la protecció dels animals en perill d’extinció

Investigació, anàlisi, actitud responsable i col·laborativa davant els animals en perill d’extinció.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització. A l'alumnat se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat.

Diàleg a l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir noves idees.

Individualització. S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització. Cooperació i treball en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.

Contextualització i funcionalitat.  Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

Activ.

Avalua

1ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Preguntes prèvies sobre el tema: animal en perill d’extinció. Quins coneixeu? Vocabulari sobre fotografies d’animals en català. Presentació del vídeo sobre els animals en perill d’extinció. Presentació de la WebQuest

Fotografies

Webquest.

Ordinador

Canó

Grup classe.

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1

DESENVOLU

PAMENT

Formació del grup de treball. Repartiment de rols.

Lectura del conte: La serp sense amics.

Activitats de la lectura del conte.

Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.

Ordinador

Fitxa del conte

Twitter

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1 -3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

2ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Fer activitats proposades en les fitxes.

Què vol dir una pèrdua de biodiversitat?

Causes de la biodiversitat.

Per què cal preservar la biodiversitat?

Webquest

Ordinador

Fitxa d’animals

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Cercar informació i contestar les preguntes:

Què vol dir una espècie amenaçada o especie en perill?

Animals en perill d’extinció

Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.

Ordinador

WebQuest

Twitter

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

3ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Escollir animals que estiguin en perill d'extinció (triar entre un amfibi, un rèptil, una au, un peix i un mamífer), de la pàgina web proposada. Cada alumne/a escullirà tres animals  i omplirà una fitxa descriptiva.

Ordinador

Fitxa descriptiva d’animals

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1

DESENVOLU

PAMENT

El dibuixant i el tècnic de so s’encarregaran de preparar els dibuixos de les fitxes descriptives i de la cançó respectivament.

Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.

Ordinador

Cançó

Twitter

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1 – 2 -3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

4ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Preparar i fer una presentació ppt per explicar les fitxes d’animals en perill d’extinció a la resta del grup classe. La presentació ha de tenir una diapositiva de cada fitxa dels animals triats.

Ordinador

Fitxa animal

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1 -7

DESENVOLU

PAMENT

 

Fer la representació teatral del conte: “La serp sense amics” davat de tota la classe.

Fer un gran mural dels animals en perill d’extinció, classificats per espècies entre tota la classe

Gran grup

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

2 - 6

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

 

A partir del tema central: Quins són els animals en perill d’extinció?  es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat. Fitxes descriptives d’animals.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Dades estadístiques sobre els animals en perill d’extinció.

-La intel·ligència Naturalista: Els animals vertebrats i els animals invertebrats en perill d’extinió.

-La intel·ligència Musical: Les cançons triades sobre els animals

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La representació teatral / escenificació del conte: “La serp sense por”

-La intel·ligència Visualespacial: Ela dibuixos i mural sobre els animals en perill d’extinció.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup. El treball cooperatiu és una bona estratègia per atendre la diversitat ja que l’alumnat més experts actuen com a model en la planificació de tasques o en la resolució de dificultats.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la WQ dels animals en perill d’extinció, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.