GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
Aules
d’acollida
|
Quatre
sessions (8/10 hores)
|
2n
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar
Intel·ligències
Múltiples
|
Quins són
els animals en perill d’extinció? A partir d’un conte en
valors sobre els animals, podrem introduir el tema dels animals en perill d’extinció.
És necessari sensibilitzar a l’alumnat d’aquest perill.
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Ampliar i adquirir vocabulari relacionat
amb els continguts de l’àrea. Utilitzar la llengua a nivell oral i escrit
per construir el coneixement.
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Presentar i exposar el contingut de la recerca,
les fitxes descriptives dels animals. La
presentació i les fitxes descriptives.
|
Expressar i comunicar, mitjançant l’art, el dibuix i
la cançó el que han après sobre el tema.
|
Artística i cultural
|
2. Interessar-se i respectar per la tria de cançons
sobre els animals. Representar el
conte Rúbrica d’avaluació.
|
Utilitzar de manera creativa les TIC com a instrument per aprendre i compartir
coneixement
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3.
Apreciar la creativitat dels companys/es en la presentació del ppt i el Twitter. Rúbrica
|
Identificar i classificar els animals en perill
d’extinció
|
Matemàtica
|
4. Presentar l’organitzador gràfic. Comparar i contrastar.
|
Ser capaç d’anar formant el propi coneixement.
|
Aprendre a aprendre
|
5.Autoavaluar-se i reflexionar individualment el
treball realitzat. Fitxes de
reflexió
|
Participar activament en el treball en grup, adoptant
una actitud responsable i cooperativa davant el grup
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Saber organitzar, de forma grupal, la informació
en una presentació de diapositives. “ppt” Rúbrica.
|
Descriure les característiques que diferencien els
animals vertebrats dels invertebrats
|
Coneixement i la interacció amb el món físic.
|
7. Presentar i argumentar els
diferent perills que es troben els animals. Rúbrica.
|
Plantejar-se, identificar i resoldre problemes
relacionats amb fenòmens i elements de l’entorn natural. (respecte als
animals)
|
Social i ciutadania
|
8. Valorar la participació en el debat dels
problemes. Saber plantejar interrogants sobre el que s’ha parlat. R
|
CONTINGUTS
|
Producció de petits textos i fitxes descriptives sobre
animals aplicant els coneixements lingüístics pel que fa a lèxic i
l’ortografia.
|
Esforç per la cerca de cançons sobre animals amb
imaginació, creativitat i disposició per fer acompanyaments rítmics.
|
Utilització de l’ordinador per a la cerca
d’informació, organitzant-la i relacionant-la per transformar-la en
coneixement.
|
Classificació, comparació i interpretació de dades
sobre estadísitques dels animals en perill d’extinció.
|
Sensibilitat envers la necessitat de conservació del
medi natural i actuació decidida a favor de la seva defensa i protecció.
|
Transformació de les idees en accions, proposant,
planificant i portant a terme la tasca encomenada.
|
Investigació i actitud responsable davant la
protecció dels animals en perill d’extinció
|
Investigació, anàlisi, actitud responsable i
col·laborativa davant els animals en perill d’extinció.
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització. A l'alumnat se li presenta la
realitat de manera global.
Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar
entre els diferents professionals.
Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir
de la pròpia activitat de l'alumnat.
Diàleg a
l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal
activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a
l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la
discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que
són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un
espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir
noves idees.
Individualització. S'adapta a les possibilitats i
característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.
Socialització. Cooperació i treball en grup. El
treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els
resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un
resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la
discussió i el consens.
Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn
proper.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves
expressions através del diàleg reflexiu
amb els mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
Activ.
Avalua
|
1ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Preguntes prèvies sobre el tema: animal en perill
d’extinció. Quins coneixeu? Vocabulari sobre fotografies d’animals en
català. Presentació del vídeo sobre els animals en perill d’extinció.
Presentació de la WebQuest
|
Fotografies
Webquest.
Ordinador
Canó
|
Grup classe.
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Formació del grup de treball. Repartiment de rols.
Lectura del conte: La serp sense amics.
Activitats de la lectura del conte.
Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase
i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.
|
Ordinador
Fitxa del conte
Twitter
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1 -3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
2ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Fer activitats proposades en les fitxes.
Què vol dir una pèrdua de biodiversitat?
Causes de la biodiversitat.
Per què cal preservar la biodiversitat?
|
Webquest
Ordinador
Fitxa d’animals
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Cercar informació i contestar les preguntes:
Què vol dir una espècie amenaçada o especie en
perill?
Animals en perill d’extinció
Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase
i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.
|
Ordinador
WebQuest
Twitter
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
3ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Escollir animals que estiguin en perill
d'extinció (triar entre un amfibi, un rèptil, una au, un peix i un mamífer),
de la pàgina web proposada. Cada alumne/a escullirà tres animals i omplirà una fitxa descriptiva.
|
Ordinador
Fitxa descriptiva d’animals
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
El dibuixant i el tècnic de so s’encarregaran de
preparar els dibuixos de les fitxes descriptives i de la cançó
respectivament.
Cada dia s’escriurà al Twitter el nom, una breu frase
i una fotografia d’un animal en perill d’extinció per grup.
|
Ordinador
Cançó
Twitter
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1 – 2 -3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
4ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Preparar i fer una presentació ppt per explicar les fitxes
d’animals en perill d’extinció a la resta del grup classe. La presentació
ha de tenir una diapositiva de cada fitxa dels animals triats.
|
Ordinador
Fitxa animal
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
1 -7
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Fer la representació teatral del conte: “La serp
sense amics” davat de tota la classe.
Fer un gran
mural dels animals en perill d’extinció, classificats per espècies entre
tota la classe
|
Gran grup
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
|
2 - 6
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|