GUIA DIDÀCTICA

“Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’Acollida

Quatre sessions (8hores)

2 n trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar.

Intel·ligències Múltiples

 

Com podem preparar un menjar amb pocs diners i reciclant? Aquest UD parla de l’alimentació com una necessitat vital, una manera d’aportar nutrients al cos, una dinàmica pròpia familiar de comprar els aliments i de preparar-los, una manera de relació de la comunitat amb el seu medi. Hem d’afavorir actituds responsables respecte al propi consum d’aliments i els seu reciclatge.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Aprendre el vocabulari corresponent al tema i saber-lo utilitzar en el context adequat, tant oral com escrit.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar i exposar el contingut de la recerca dels menjars i el reciclatge. Dossier.

Utilitzar idees pròpies i dels demés per trobar formes i recursos de comprenssió i expressió per cercar una música sobre els menjars i cantar la cançó triada

Artística i cultural

2.Interessar-se i respectar la creativitat en la tria de les diferents melodies presentades. Cançó del menjar.

 

Organitzar, relacionar i analitzar la informació per transformar-la en coneixement.

Tractament de la informació i competència digital

3. Saber organitzar de manera grupal tota la informació del treball realitzat a l’ordinador. Dossier WebQuest

Confeccionar diferents tipus de gràfics per classificar i calcular els residus en l’elaboració dels diferents menjars multiculturals a partir d’un preu fixat.

Matemàtica

4.Saber calcular la comprar d’aliments amb una quantitat determinada d’euros. La compra feta per la recepta.

 

Perseverar en l’aprenentatge del tema treballat com un element que enriqueix la vida personal i social.

Aprendre a aprendre

5.Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Rúbrica d’autoavaluació

Tenir habilitats socials per relacionar-se, cooperar i treballar en equip en la investigació proposada sobre els residus.

Autonomia i iniciativa personal

6. Saber organitzar, de forma grupal, la informació en una presentació d’un dossier.  Rúbrica.

Argumentar i reflexionar sobre l’actitud quotidiana personal envers els problemes de la generació de deixalles.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

7.Presentar i argumentar les postres triades. Les postres.

8. Explicar les diferències entre els contenidors de deixalles.

Practicar el diàleg d’una manera argumentada i reflexiva, com a forma de resoldre conflictes d’estereotips de gènere.

Social i ciutadania

9. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets mediambientals en l’entorn natural. WebQuest.

CONTINGUTS

Reconeixement, memorització i verbalització de vocabulari relacionat amb el tema dels menjars i les botigues mostrant interès per realitzar els exercicis.

Imaginació, creativitat i disposició per fer acompanyaments rítmics en cantar la cançó: El venedor de gelats

Enregistrament en vídeo i fotografia de tot el procés: anar a comprar els aliments, preparar el menjar i fer la presentació.

Classificació i càlcul de residus en l’elaboració de diferents menjars multiculturals a partir d’un preu fixat.

Sensibilitat envers la necessitat de conservació del medi natural i actuació decidida a favor de la seva defensa i protecció.

Transformació de les idees en accions, proposant, planificant i portant a terme la tasca encomenada.

Investigació i actitud responsable davant la gestió dels propis residus. La recollida selectiva de residus.

Investigació, anàlisi i actitud responsable davant la gestió dels propis residus en l’elaboració de diferents menjars i importància de la col·laboració entre gènere.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització. A l'alumnat se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat.

Diàleg a l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir noves idees.

Individualització. S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització. Cooperació i treball en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.

Contextualització i funcionalitat.  Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORGANITZ. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVITATS AVALUACIÓ

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Per començar el tema s’omplirà un qüestionari individual sobre els aliments. Després entre tots i totes: Discutiu les vostres respostes amb els companys. Ha variat alguna de les teves respostes? Podeu explicar per què? Formació dels grups de quatre persones i distribució dels rols.

Fotografies

Webquest.

Ordinador

Canó

Grup classe

Individual

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1- 2

DESENVOLU

PAMENT

Presentació de la WebQuest i el dossier de treball

En Xinlei i la Muying són dos germans que aquesta setmana tenen la família de viatge i s’han de fer el menjar. Han escrit el que van menjar durant el dia d’ahir. Analitzar la seva dieta i valorar si han menjat tots els tipus de nutrients que són necessaris per al bon funcionament del seu organisme.

WebQuest

Ordinador

Dossier

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

2 -

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cercar els aliments que es venen a les diferents parades d’un mercat municipal. Cada grup ha d’investigar una parada diferent. Abans d’anar al mercat, heu de fer una llista de les coses que podeu investigar.

Anar al mercat municipal.

Mercat Municipal

Dossier

Grup classe

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

3

DESENVOLU

PAMENT

Fer fitxes d’aliments que heu vist al mercat i dibuixeu-los.

Entre tota la classe faran un gran fitxer d’aliments.

Anar fent el dossier de treball

Ordinador

Dossier

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

3 - 9

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cerqueu una recepta de postres. Expliqueu com es prepara, digueu quins residus es poden produir i com s’han de reciclar. Només podeu gastar 3 euros per persona.

Dossier

Ordinador

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

4

DESENVOLU

PAMENT

El tècnic de só repartirà la lletra de la cançó: “El venerdor de gelats” per aprendre de memòria tots els membres del grup. I cercarà altres músiques sobre diferents menjars

La resta del grup anirà fent el dossier de treball

Ordinador

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Explicació i lectura del cas de la Muying. Contestar a les preguntes. A la classe simulació que es va a comprar a la parada de fruita i verdura. Per això us caldrà fer servir la fruita que heu comprat i euros per comprar i tornar el canvi.

Dossier

Fruita i verdura

Euros

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

4

DESENVOLU

PAMENT

 

Preparareu el postre que heu triat i us el menjareu entre tots i totes. Per acabar, explicareu per grups la vostra investigació i entregareu el dossier de treball

Canó

Dossier

Grup classe

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

2

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

 

A partir del tema central: Com preparar un menjar amb pocs diners i reciclant?, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

 

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits (fitxes descriptives) sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Càlcul en la compra d’aliments

-La intel·ligència Naturalista: Elaboració del postre.

-La intel·ligència Musical: La cançó del dossier i la tria de cançons sobre els menjars.

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: Preparació del menjar.

-La intel·ligència Visualespacial: Els dibuixos de les fitxes sobre els aliments.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup. El treball cooperatiu és una bona estratègia per atendre la diversitat ja que l’alumnat més experts actuen com a model en la planificació de tasques o en la resolució de dificultats.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas, el dossier dels mejars, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.